Monopolis i Oligopolis: Causes, Funcionament i Classificació
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,49 KB
Causes Legals i Administratives dels Monopolis
Es poden establir monopolis per part de l'estat, el qual ofereix el control d'un determinat servei a una única empresa, com en el cas del transport urbà o la neteja d'una població. També existeix un monopoli legal que deriva de l'existència de patents. El dret de patent suposa produir en exclusivitat un bé de forma temporal amb l'objectiu d'estimular la innovació científica.
Funcionament dels Monopolis
- Absència de competència: Una única empresa cobreix tota la demanda, així la corba de demanda monopolista és la corba de demanda del mercat.
- Hi ha fortes barreres d'entrada.
- L'oferent pot fixar els preus o la quantitat, però no les dues coses a la vegada.
- Maximitza els seus beneficis, obtenint beneficis extraordinaris.
- No hi ha corba d'oferta com en competència perfecta; el monopolista fixa la quantitat oferta.
Oligopoli
Poques empreses es reparteixen la quota de mercat i la seva política comercial adoptada pot influir en les decisions de les restants empreses. Mercat homogeni, ja que els productes satisfan la mateixa necessitat i són intercanviables (substitutius). Els oligopolis acostumen a necessitar fortes inversions de capital per tal de produir els béns i serveis i, per tant, aquest punt actua com a barrera d'entrada.
Funcionament dels Oligopolis
Les empreses intenten diferenciar els seus productes per mitjà de la publicitat, i que els consumidors paguin una mica més del que pagarien per altres productes. Un cop s'ha captat l'interès, es busca la repetició de la compra (fidelitat) i captar nous clients. Un cop les empreses ja tenen la fidelitat dels clients, aquestes empreses poden fer variar els preus o les condicions del producte. Per això es pot dir que són petits monopolis que actuen dintre d'un mercat amb molta competència.
Classificació d'un Mercat
- Grau de concentració: Nombre d'oferents o empreses que hi ha al mercat.
- Influència sobre el preu: Capacitat de les empreses per influir en el preu de mercat.
- Grau d'homogeneïtat: Els productes són intercanviables, poden substituir-se entre si.
- Intensitat de la competència: Tensió amb la qual les diferents empreses lluiten per la quota de mercat.
- Grau de transparència: Quantitat d'informació de què disposen els venedors i compradors amb relació als preus.
- Llibertat d'entrada i sortida d'un mercat: Existència o no de barreres d'entrada i sortida.
Conceptes Clau
- Interdependència estratègica: Situació en què unes quantes empreses en un mercat depenen de les accions de les seves rivals.
- Càrtel: Grup d'empreses que actuen a l'uníson per acordar preus o quantitats.
- Quota de mercat: Percentatge de participació d'una empresa en el total del mercat.
Drets Legals
- Patent: Forma de protecció legal per la qual es reconeix a qui ha creat un nou invent el dret a explotar-lo en exclusiva durant un temps determinat.
- Concessions administratives: El sector públic cedeix l'explotació d'un dret a empreses a canvi d'un pagament i del compliment d'una sèrie de condicions que garanteixen el bon funcionament del servei.