Molles, Unions Elàstiques i Rodaments: Tipus i Usos

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,62 KB

Molles i Unions Elàstiques

Les molles i les unions elàstiques s'utilitzen per:

  • Absorbir energia.
  • Actuar com a càrregues de xoc.
  • Servir com a element motor o font d'energia.
  • Produir una força o pressió.

Molles: Són elements que tenen la propietat elàstica, és a dir, la capacitat de deformar-se quan reben una força exterior, absorbint energia, i de recuperar la seva posició inicial, alliberant l'energia absorbida, quan aquesta força desapareix.

Tipus de molles més importants:

  • De tracció
  • De compressió
  • De torsió
  • D'espiral
  • De ballesta
  • De goma

Molles de Tensió o Tracció

Fetes d'un fil enrotllat helicoïdalment; dissenyades per suportar esforços que tendeixen a estirar-les.

Molles de Compressió

Tenen la mateixa geometria que les anteriors, però resisteixen forces que intenten comprimir-les.

Molles de Torsió

S'enrotllen de la mateixa manera que les anteriors, però els extrems tenen una forma diferent per resistir esforços de torsió.

Molles de Ballesta

Consisteixen en fulles planes d'acer corbades, unides pel mig per mitjà d'una brida. Les fixacions dels seus extrems estan articulades per uns braços giratoris als suports, per permetre que la molla es pugui estirar.

Molles d'Espiral

La finalitat és acumular o esmorteir un moment de gir d'un eix que està unit per l'extrem interior de la molla, mentre que l'altre extrem es troba unit a una bancada o suport.

Molles de Goma

Les molles de goma poden treballar a compressió i cisallament, amb l'avantatge que es redueix considerablement el pes de la màquina en comparació amb una molla d'acer.

Rodaments

El rodament (també conegut com a coixinet) és un element intermedi muntat entre dos òrgans d'un mecanisme que giren un respecte de l'altre, per aconseguir que la fricció entre aquests sigui mínima i, al mateix temps, assegurar que aquests dos òrgans quedin units.

Parts del Rodament

  • Anell exterior: La seva part exterior entra a pressió dins de l'element que gira o dins de l'element fix, i la part interior serveix de pista de rodament o camí de rodament dels cossos rodants.
  • Anell interior: La seva part interior pot estar lligada a l'element que gira o a l'element fix, i l'exterior serveix de pista de rodament dels cossos rodants.
  • Cossos rodants: Fan que la fricció sigui només la que provoquen els cossos rodants en girar per les pistes.
  • Separadors: Mantenen els cossos rodants equidistants entre si.

Tipus de Forces en Rodaments

  • Força radial: Quan la força que ha d'aguantar el rodament és perpendicular a la línia imaginària que passa pel centre del coixinet.
  • Força axial: Quan la força és paral·lela a aquesta línia imaginària o del centre.
  • Força obliqua: La combinació de les dues forces anteriors.

Classes de Rodaments

  • Rodament rígid de boles: Pistes molt profundes; destaca per altes velocitats de gir, fricció mínima entre les boles i les pistes, i és molt econòmic.
  • Rodament d'una filera de boles amb contacte angular: La disposició de les seves pistes de rodament permet rebre una pressió obliqua respecte a la línia de centres de l'eix del coixinet. Pot suportar càrregues radials i axials, sempre que el muntem en contraposició amb un altre coixinet que pugui rebre càrregues axials en sentit contrari. Si aquest rodament tingués dues fileres de boles, llavors podria suportar càrregues axials per totes dues cares.
  • Rodament de rodets cilíndrics: Suporta càrregues radials grans i altes velocitats. Té l'avantatge de permetre que l'eix del coixinet es pugui desplaçar axialment, dins d'uns certs límits.
  • Rodament de rodets cònics: La posició obliqua dels rodets i de les pistes de rodament fa que sigui el més indicat per resistir càrregues radials i axials alhora. Requereix l'acompanyament d'un altre, muntat en contraposició, capaç de suportar esforços axials.
  • Rodament d'agulles: Permeten dissenyar construccions lleugeres de pes i que requereixen molt poc espai, a més de permetre una bona lubricació.

Entradas relacionadas: