El Mòdul en l'Escultura: Tipus, Materials i Tècniques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,69 KB
El Mòdul en l'Escultura
MÒDUL: Forma concebuda per ser repetida i construir una figura composta més gran. Josep Ponsantí “Escultura a l’interior de la Galeria Maeght”. Les estructures modulars es troben a la natura: coralls, flocs de neu, panals d'abelles. La repetició de mòduls s’utilitza en arquitectura i disseny: Catedral de Brasilia, Museu Guggenheim Nova York, Torre de Santiago Calatrava a Nova York. Els mòduls en l'art: Columna sense fi, Brancusi, Monument a la Dona Treballadora, Andreu Alfaro. Els mòduls, com a unitats compositives, han de tenir una estructura mínima pròpia i poder-se unir, combinar, superposar i seriar.
Els mòduls poden ser bidimensionals o tridimensionals. El disseny de mòduls es fa a partir de formes geomètriques simples. Per cobrir superfícies o espais tridimensionals sense deixar espai buit, només es poden utilitzar triangles equilàters, quadrats i hexàgons regulars o els poliedres corresponents, ja que tenen angles submúltiples de 360º. Les xarxes modulars bàsiques es construeixen amb aquestes figures.
Tipus de Mòduls Bidimensionals
Mòdul simple, Mòdul compost per addició, Mòdul per sostracció, Mòdul articulat.
Repetició de Mòduls
La repetició de la forma dona harmonia pel seu ritme. Tipus: repetició de figura, mida, color, textura, posició, espai i gravetat. Les variacions de la repetició poden donar sensació de monotonia, ordre o disciplina.
Plans Seriats
Successió de plans que configuren un volum. Cada pla actua com a mòdul i, utilitzat com a estructura de repetició, genera la forma volumètrica. Els plans poden ser de la mateixa forma i anar-se repetint o variar en forma, mida, color o material. Secció: Figura inherent a la forma, resultat del tall per qualsevol de les seves parts i en qualsevol direcció. Repetició: Repetició contínua de mòduls idèntics. Gradació: Successió de plans amb variació en dimensió o forma del mòdul. Escultura al Cerro Nutibara-Medellin de Julio Le Parc. Estructures lineals- Peter Jansen (cos que es mou- foto/ferro), Theo Jansen (estructura que es mou amb el vent), Andreu Alfaro (pals que giren).
Exemples d'Escultors i les seves Tècniques
MIGUEL ANGEL BUONARROTI – DAVID, MOISÉS (gran perfeccionisme). AUGUSTE RODIN - ELS BURGUESOS DE CALAIS, EL PENSADOR, MONUMENT A BALZAC (impresionista, guix i marbre). HENRY MOORE - FIGURA RECLINADA 1951, CAMBRIDGE, EL REI I LA REINA, GLENKILN, FIGURA RECOLZADA EN TRES PECES 1975 (sintetització màxima). GIACOMETTI - BUST DE YANAIHARA 1960, L'HOME QUE CAMINA (figura extremadament prima amb textura). RICHARD SERRA - LA MATÈRIA DEL TEMPS, ESFERES 2007, VÒRTEX 2002 (escultures grans i deformades). EDUARDO CHILLIDA - EL PEINE DE LOS VIENTOS, BERLÍN, ELOGIO DEL HORIZONTE, ESCOLTANT LA PEDRA (escultures no imitatives, espai obert, no natura, problema espais). JORGE OTEIZA - HOMENATGE A BERTSOLARI, CONCLUSIÓ EXPERIMENTAL PER A MONDRIAN (extracció matèria). FERNANDO BOTERO – GAT, CARA, DONA AMB FRUITA A LES MANS, MEDELLIN (cossos grassos amb extremitats petites).
Materials Escultòrics
Materials: tous/durs. La duresa de la matèria és la principal dificultat del treball escultòric. Les altres propietats són secundàries. Les 3 operacions principals són: Addició: augment del volum. Substracció: disminució del volum. Deformació: modificació de la forma sense canviar volum ni pes. Les 10 accions principals de l'escultor i les 6 accions auxiliars modifiquen la forma original del material.
El Modelat
El modelat actua sobre materials tous amb les mans o eines. Materials mal·leables: argila, cera i plastilina. Permet una ràpida realització de formes i canvis. Les figures acabades es couen (fang) o s'utilitzen per crear obres definitives amb altres materials (coure).
Fang
Fang = aigua + argila (partícules de sílice, alúmina i ferro). La plasticitat depèn del contingut d'aigua. Coloracions: blanques (caolí), grogues o vermelles (òxid de ferro), grises o negres (matèria orgànica). Tipus de gra: fi (peces petites i detallades), gruixut (menys definició, més duresa). Temperatura de cuita: 700-1300ºC. Cal pastar el fang per evitar bombolles d'aire. S'ha de mantenir humit.
Les eines principals del modelat són les mans i els dits, però també pals de fusta, metall o plàstic. El modelat es treballa de dins a fora. Per volums grans, s'utilitzen estructures internes de plom, alumini, fils o teles metàl·liques. Per relleus, cal un suport pla. Per conservar l'escultura, s'ha de polvoritzar aigua i embolicar-la amb un drap humit i plàstic. La cocció endurirà el fang (terracota).
Per reciclar el fang sec, s'ha de deixar assecar, trossejar i submergir en aigua.
Modelat amb Cera
Modelat amb cera: tradicionalment cera d'abelles, ara ceres microcristal·lines. Eines: mans, instruments d'acer, espàtules i font de calor. La qualitat superficial és translúcida i es pot polir.
Plastilina
La plastilina és fàcil de modelar i permet detalls, però no endureix. Es pot envernissar per protegir-la.