Modes de Transport de Mercaderies: Guia Completa i Optimització

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,5 KB

Modes de Transport de Mercaderies: Guia Completa

Les polítiques de la Unió Europea (UE) intenten fomentar l'ús de transports alternatius als de carretera, com ara el transport per ferrocarril o el transport marítim de curta distància, el que es coneix com a shortsea shipping (TMCD en català).

El Transport per Carretera en el Tràfic Interior

  • El transport per carretera és el mode més utilitzat en el tràfic interior de mercaderies.
  • El servei porta a porta que pot oferir la carretera és difícilment millorable utilitzant únicament un mode de transport.
  • Cal tenir en compte que la carretera complementa la resta de modes.
  • En els transports per ferrocarril, marítims o aeris, gairebé sempre s'utilitza la carretera per cobrir l'últim tram del recorregut.

Avantatges del Transport per Carretera

  • Servei porta a porta.
  • Gran rapidesa i flexibilitat, permetent organitzar un transport en qualsevol moment.
  • Gran diversitat de vehicles, apte per a gairebé qualsevol tipus de mercaderia.

Inconvenients i Limitacions del Transport per Carretera

  • Possibles congestions de trànsit.
  • Elevats índexs de sinistralitat.
  • Alt grau de contaminació.

Les empreses acostumen a contractar el servei de transport amb empreses transportistes, directament o mitjançant intermediaris. En el cas del transport per carretera, però, algunes empreses disposen de flota pròpia amb la qual cobreixen totalment o parcialment les seves necessitats de transport. En aquests casos, per determinar el preu del transport, l'empresa ha de valorar els costos que li ocasiona el manteniment d'aquesta flota.

El Transport per Ferrocarril

És un mode relativament econòmic i ofereix una gran seguretat. És un mitjà idoni per transportar, a llarga distància, grans càrregues de matèries primeres i de productes acabats de poc valor. Tot i els seus avantatges, és el mode de transport que més quota de mercat ha perdut en els últims anys a Europa. En aquests moments, a Espanya, representa aproximadament el 10% del transport total de mercaderies.

Avantatges del Transport Ferroviari

  • Gran capacitat de càrrega.
  • Costos inferiors als de la carretera.
  • Baixa sinistralitat.
  • Respectuós amb el medi ambient.

Inconvenients del Transport Ferroviari

  • Falta d'inversions i d'infraestructures.
  • Baixa velocitat (aproximadament 80 km/h).
  • Poca freqüència de pas.

El Transport Marítim

Aproximadament:

  • El 80% del volum del comerç mundial es fa per la via marítima.
  • El 20% del transport interior.

Avantatges del Transport Marítim

  • Gran capacitat de càrrega.
  • Possibilitat de fer grans trajectes a preus competitius.
  • Adaptació a diferents tipus de càrregues.
  • Sovint, és l'únic mode factible en transports a llargues distàncies.
  • Mode ideal per al transport de productes de baix preu i poc valor afegit.

Tipus de Vaixells de Càrrega

Portacontenidors

S'utilitzen per a la càrrega de contenidors. Els contenidors s'estiben sobre la coberta i a les bodegues mitjançant unes guies incorporades que els fixen.

Vaixells Ro-Ro (Roll On - Roll Off)

Transporten càrrega rodada, és a dir, tot tipus de vehicles. L'interior de les bodegues és un garatge de diversos pisos comunicats per rampes. L'accés també es fa per una rampa que arriba fins al moll.

El Transport Aeri

Avantatges del Transport Aeri

  • Velocitat i seguretat.

Inconvenients del Transport Aeri

  • Elevats costos.
  • Restriccions de capacitat i tipus de càrrega, inviable per a certes mercaderies.

Mercaderies Típiques del Transport Aeri

  1. Mercaderies per les quals el factor temps és de gran importància, com ara els diaris i les revistes.
  2. Productes peribles a molt curt termini que no es podrien oferir en molts mercats sense el transport aeri.
  3. Articles de gran valor com les joies, els productes farmacèutics o les obres d'art.

En el transport aeri s'utilitzen palets i contenidors específics, dissenyats perquè s'adaptin a la forma del fuselatge de l'avió i coneguts com a ULD (unit load device, unitat de càrrega aèria). Estan normalitzats per la IATA i, en general, no són transferits a altres mitjans de transport.

Entradas relacionadas: