Modernisme Català: Etapes, Tendències i Influències
Enviado por alex y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,03 KB
Altres Autors de la Prosa Catalana del Segle XIX
La prosa catalana del segle XIX s'inicià amb novel·les romàntiques, com L'orfeneta de Menargues, d'Antoni Bofarull, o Julita, de Marià Genís i Aguilar. Cal citar també l'anomenada narrativa de costums, d'autors com Robert Robert o Emili Vilanova. Pel que fa a la novel·la realista, esmentem alguns autors, com Carles Bosch de la Trinxeria (L'hereu Noradell), Josep Pin i Soler (La família dels Garrigues) i Dolors Monserdà.
El Modernisme i l'Escola Mallorquina
Context Històric (Finals del Segle XIX i Principis del XX)
- 1895: Primera projecció cinematogràfica, a càrrec dels germans Lumière, al bulevard dels Caputxins de París.
- 1898: Pèrdua de les colònies espanyoles de Cuba i Filipines.
El Modernisme: Un Moviment de Renovació
A finals del segle XIX i principis del XX, va predominar a tot Europa el corrent modernista, amb diferents denominacions segons els països, però sempre amb alguna referència a la novetat o la modernitat. El moviment va suposar, amb matisos diferents segons cada país, l'inici d'una constant al llarg del segle XX: l'obsessió per marcar distàncies amb el passat, una celebració constant de la novetat. La imatge que avui dia es té del Modernisme català prové de les arts plàstiques, de l'arquitectura sobretot. El moviment va tenir unes connotacions ben diferents des que comença en els últims deu anys del segle XIX: en els seus orígens va ser antiburgès. El modernisme català no va ser un moviment homogeni, sinó que en el seu si van conviure dues tendències:
Regeneracionisme
És un moviment que va preconitzar un canvi social i polític i va pretendre regenerar la societat, tot i que també va tenir un vessant individualista. Jaume Brossa en va ser un dels representants més coneguts.
Esteticisme
Va fonamentar la transformació, necessària, de la societat en el paper primordial que confereix a l'art —entès en un sentit ampli: arts plàstiques, literatura, música...—. Santiago Rusiñol en va ser un destacat representant.
Etapes del Modernisme Català
- 1892-1900: Va ser l'etapa més combatitiva.
- 1900-1911: Va ser l'etapa més literària i menys ideològica. El Modernisme era assimilat per la burgesia catalana.
Influències i la Figura del Bohemi
Friedrich Nietzsche, amb la seva idea de superhome o el seu concepte de voluntat, o el dramaturg danès Henrik Ibsen, en van ser els principals models del modernisme europeu. Vinculada a aquests referents, va néixer la figura del bohemi, personatge antiburgès que vivia al marge de la societat, de vegades extravagant i sovint idealista. Hi havia dos tipus de bohèmia: la bohèmia negra —la pròpia dels qui vivien realment al marge de la societat— i la bohèmia daurada —la dels qui en provenien i vivien bé.