El Modernisme Català: Característiques, Gèneres i Autors

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,57 KB

El Modernisme Català: Introducció i Poesia

Moviment ideològic que engloba intel·lectuals i artistes que pretenien fer de la cultura catalana una cultura nacional i moderna, oberta estèticament i als corrents de pensament que aleshores circulaven per Europa.

Autors

  • Joan Maragall

Tendències

  • Regeneracionisme: Amb una actitud compromesa que parteix de la idea que cal incidir en la societat per transformar-la.
  • Esteticisme: D'actitud escapadissa, que concep l'art com a refugi de la lletjor i del dolor de la vida quotidiana.

Etapes

  • Combativa (1892-1900): Moment de l'aparició dels manifestos teòrics i dels textos pragmàtics en què es fonamentarien les dues tendències.
  • Establerta (1900-1911): Etapa d'expansió del moviment en què aquell radicalisme inicial es mitiga i es produeix una sòlida conjunció entre l'estètica i el pensament catalanista; moment de la reacció vitalista i de síntesi entre regeneracionisme i esteticisme.

La Narrativa Modernista

Principis de la Narrativa

  • Principi d'Integritat: Capacitat de tractament de qualsevol aspecte de la realitat: el tema més banal pot esdevenir art per la mirada de l'artista.
  • Principi d'Intensitat: No es pot abastar tota la realitat i per tant la visió de l'artista és sintètica i els aspectes triats presenten l'afinitat necessària per tractar-los amb intensitat.

La Novel·la Rural

El modernisme torna a la temàtica rural però d'una manera diferent a la Renaixença.

Característiques de la Novel·la Rural

  • Visió complexa del món.
  • L'individu se sent part de tot.
  • Esperit transgressor.
  • Llenguatge suggestiu (primitiu).
  • Estructura fragmentària.
  • Narració de caràcter simbòlic.

El Teatre Modernista

Tendències

La renovació teatral de finals de segle es mogué principalment en dues direccions: l'una d'aprofundiment de les maneres naturalistes cap a una formulació d'un teatre "d'idees"; l'altra de negació dels pressupòsits realistes, per aproximar-se al màgic llegendari del tarannà simbolista.

Tipus de Teatre

  • Teatre d'Idees:
    • Pràctiques literàries que parteixen d'una base realista per plantejar reflexions sobre les relacions de l'individu i la societat.
    • Confrontació del dret a la pròpia realització individual respecte de les normes i els usos de la societat.
  • Teatre Simbolista:
    • Substitució de les accions per les situacions.
    • Llenguatge al servei de la premonició de decadència i mort darrere les aparences.
    • Tendència a les atmosferes carregades de suggestions.

Etapes

  • 1a Etapa (1893-1899):
    • Increment de l'oferta teatral, aparició de nous teatres.
    • Primeres propostes dels joves teòrics modernistes des de L'Avenç.
    • Representació de La intrusa a la Festa Modernista de Sitges (1893).
  • 2a Etapa (1899-1912):
    • Aparició de molts dramaturgs que segueixen ambdues filiacions i fins i tot les alternen.
    • Es perdé bona part de l'agressivitat inicial i una certa moderació de la crítica social.
    • Aquesta evolució és freqüent fins i tot en les figures més destacades com Santiago Rusiñol, Joan Puig i Ferreter o Ignasi Iglésias.

Entradas relacionadas: