El Modernisme Català: Característiques, Gèneres i Autors
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,57 KB
El Modernisme Català: Introducció i Poesia
Moviment ideològic que engloba intel·lectuals i artistes que pretenien fer de la cultura catalana una cultura nacional i moderna, oberta estèticament i als corrents de pensament que aleshores circulaven per Europa.
Autors
- Joan Maragall
Tendències
- Regeneracionisme: Amb una actitud compromesa que parteix de la idea que cal incidir en la societat per transformar-la.
- Esteticisme: D'actitud escapadissa, que concep l'art com a refugi de la lletjor i del dolor de la vida quotidiana.
Etapes
- Combativa (1892-1900): Moment de l'aparició dels manifestos teòrics i dels textos pragmàtics en què es fonamentarien les dues tendències.
- Establerta (1900-1911): Etapa d'expansió del moviment en què aquell radicalisme inicial es mitiga i es produeix una sòlida conjunció entre l'estètica i el pensament catalanista; moment de la reacció vitalista i de síntesi entre regeneracionisme i esteticisme.
La Narrativa Modernista
Principis de la Narrativa
- Principi d'Integritat: Capacitat de tractament de qualsevol aspecte de la realitat: el tema més banal pot esdevenir art per la mirada de l'artista.
- Principi d'Intensitat: No es pot abastar tota la realitat i per tant la visió de l'artista és sintètica i els aspectes triats presenten l'afinitat necessària per tractar-los amb intensitat.
La Novel·la Rural
El modernisme torna a la temàtica rural però d'una manera diferent a la Renaixença.
Característiques de la Novel·la Rural
- Visió complexa del món.
- L'individu se sent part de tot.
- Esperit transgressor.
- Llenguatge suggestiu (primitiu).
- Estructura fragmentària.
- Narració de caràcter simbòlic.
El Teatre Modernista
Tendències
La renovació teatral de finals de segle es mogué principalment en dues direccions: l'una d'aprofundiment de les maneres naturalistes cap a una formulació d'un teatre "d'idees"; l'altra de negació dels pressupòsits realistes, per aproximar-se al màgic llegendari del tarannà simbolista.
Tipus de Teatre
- Teatre d'Idees:
- Pràctiques literàries que parteixen d'una base realista per plantejar reflexions sobre les relacions de l'individu i la societat.
- Confrontació del dret a la pròpia realització individual respecte de les normes i els usos de la societat.
- Teatre Simbolista:
- Substitució de les accions per les situacions.
- Llenguatge al servei de la premonició de decadència i mort darrere les aparences.
- Tendència a les atmosferes carregades de suggestions.
Etapes
- 1a Etapa (1893-1899):
- Increment de l'oferta teatral, aparició de nous teatres.
- Primeres propostes dels joves teòrics modernistes des de L'Avenç.
- Representació de La intrusa a la Festa Modernista de Sitges (1893).
- 2a Etapa (1899-1912):
- Aparició de molts dramaturgs que segueixen ambdues filiacions i fins i tot les alternen.
- Es perdé bona part de l'agressivitat inicial i una certa moderació de la crítica social.
- Aquesta evolució és freqüent fins i tot en les figures més destacades com Santiago Rusiñol, Joan Puig i Ferreter o Ignasi Iglésias.