Models d'organització empresarial i lideratge

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,54 KB

Model mecanicista

El diner és un motivador universal i el problema es redueix a la quantia d'incentius a oferir. Tota relació entre persones queda reduïda a relació de rols o funcions.

L'organització és una "màquina" complexa que consumeix alguna cosa i en produeix una altra.

L'única finalitat de l'empresa és la maximització de benefici. L'eficàcia.

Motivació: sistema de premis i càstigs

Model orgànic o psicosociològic

Es veu l'empresa com un organisme social en el que les persones participen per, a més d'aconseguir incentius, satisfer la necessitat d'interacció amb altres persones.

Necessitat d'interacció de l'ésser humà que intenta satisfer a través del treball. Motivació intrínseca i extrínseca (aprenentatge, responsabilitat, autorealització...). Problema: concepció utòpica de l'home i la societat que pot derivar en manipulació.

Model antropològic o humanista

Es veu l'organització com una institució la qual la seva finalitat és aconseguir eficàcia i atractivitat però també unitat i identificació dels membres de l'empresa ja que es dóna sentit a l'acció humana que coordina.

Es contempla el què (mecaniscista), el com (orgànic) i el per què. S'afegeix la motivació trascendent.

L'organització es regeix d'uns valors els quals els membres s'han d'identificar o no trobaran el seu lloc.

  • Estratega formulació objectius i metes
    • Enfocament a l'assoliment de resultats
    • Anàlisis de l'entorn (oportunitats i amenaces)
    • Bon negociant
    • Saber aprofitar les oportunitats
  • Executiu especificar i comunicar que s'ha de fer
    • Enfocament a la implementació, execució
    • Capacitat per descobrir talent, capacitats, habilitats... en el seu equip
    • Habilitat per gestionar talent, treure el millor

Habilitat per comunicar objectius difícils a gran número d'individus; fer atractiva l'activitat per a les persones.

  • Líder motivació persones realitzin tasca
    • Desenvolupa tot el potencial del seu equip, fa que interioritzin la missió de l'empresa.
    • Manté la unitat de l'organització desenvolupant el sentit de la responsabilitat de la seva gent, ensenya a valorar les accions i les seves conseqüències
    • El desenvolupament del lideratge depèn del propi individuu. Els líders no neixen, es fan. Arriben a ser-ho a través del seu esforç personal en una evolució que trascendeix el seu propi egoisme

Donen exemple

Entradas relacionadas: