Models d'organització empresarial i lideratge
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,54 KB
Model mecanicista
El diner és un motivador universal i el problema es redueix a la quantia d'incentius a oferir. Tota relació entre persones queda reduïda a relació de rols o funcions.
L'organització és una "màquina" complexa que consumeix alguna cosa i en produeix una altra.
L'única finalitat de l'empresa és la maximització de benefici. L'eficàcia.
Motivació: sistema de premis i càstigs
Model orgànic o psicosociològic
Es veu l'empresa com un organisme social en el que les persones participen per, a més d'aconseguir incentius, satisfer la necessitat d'interacció amb altres persones.
Necessitat d'interacció de l'ésser humà que intenta satisfer a través del treball. Motivació intrínseca i extrínseca (aprenentatge, responsabilitat, autorealització...). Problema: concepció utòpica de l'home i la societat que pot derivar en manipulació.
Model antropològic o humanista
Es veu l'organització com una institució la qual la seva finalitat és aconseguir eficàcia i atractivitat però també unitat i identificació dels membres de l'empresa ja que es dóna sentit a l'acció humana que coordina.
Es contempla el què (mecaniscista), el com (orgànic) i el per què. S'afegeix la motivació trascendent.
L'organització es regeix d'uns valors els quals els membres s'han d'identificar o no trobaran el seu lloc.
- Estratega formulació objectius i metes
- Enfocament a l'assoliment de resultats
- Anàlisis de l'entorn (oportunitats i amenaces)
- Bon negociant
- Saber aprofitar les oportunitats
- Executiu especificar i comunicar que s'ha de fer
- Enfocament a la implementació, execució
- Capacitat per descobrir talent, capacitats, habilitats... en el seu equip
- Habilitat per gestionar talent, treure el millor
Habilitat per comunicar objectius difícils a gran número d'individus; fer atractiva l'activitat per a les persones.
- Líder motivació persones realitzin tasca
- Desenvolupa tot el potencial del seu equip, fa que interioritzin la missió de l'empresa.
- Manté la unitat de l'organització desenvolupant el sentit de la responsabilitat de la seva gent, ensenya a valorar les accions i les seves conseqüències
- El desenvolupament del lideratge depèn del propi individuu. Els líders no neixen, es fan. Arriben a ser-ho a través del seu esforç personal en una evolució que trascendeix el seu propi egoisme
Donen exemple