Models de Negoci Essencials: De Freemium a la Franquícia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,59 KB

Models de Negoci Digitals i Estratègics

Estratègies Específiques de Negoci

Model Esquer i Ham (Bait and Hook)

Consisteix a vendre un producte principal a baix cost (p. ex., una impressora) i obligar els consumidors a comprar recanvis cars (cartutxos de tinta), generant així ingressos recurrents.

Model Marketplace

Plataforma digital que connecta venedors i compradors (com Amazon o Wallapop). Els venedors paguen comissions i la plataforma facilita el procés de compra i venda.

Models Basats en la Tecnologia Digital

Model de Negoci Basat en Aplicacions Mòbils

Aprofita el creixement dels smartphones per oferir serveis digitals. Inicialment, les apps eren bàsiques, però ara cobreixen múltiples necessitats i sovint segueixen models com el freemium o la subscripció. A més, algunes empreses es dediquen exclusivament a crear aplicacions per a altres companyies, convertint-ho en un negoci propi.

Model de Negoci Plataforma

Connecta grups de clients interdependents (p. ex., Google amb usuaris, creadors i anunciants). Creix gràcies a l’efecte xarxa i genera ingressos mitjançant publicitat o serveis premium.

Exemples destacats:

  • Uber (conductors i passatgers)
  • Wallapop (compra-venda de segona mà)
  • BlaBlaCar (viatges compartits)

Aquest model és essencial en l’economia digital.

Model de Negoci Long Tail

Ven una gran varietat de productes en petites quantitats. Aprofita la tecnologia digital per:

  • Accedir a un mercat global sense límits d’emmagatzematge.
  • Reduir costos de distribució.
  • Adaptar-se a la personalització del consum.

Exemples com Amazon demostren que sumar moltes petites vendes en nínxols pot ser altament rendible.

Model Basat en la Gratuïtat: Freemium

El model freemium combina un servei bàsic gratuït amb opcions de pagament per funcionalitats addicionals. Genera ingressos a través de subscripcions premium, publicitat i venda de dades.

Per impulsar el pagament, la versió gratuïta sol tenir límits en:

  • Capacitat: Espai o ús restringit.
  • Temps: Proves temporals.
  • Serveis: Funcions limitades.
  • Publicitat: Anuncis eliminables amb pagament.
  • Ús: Nombre de llicències reduït.

Exemples destacats són Spotify, Dropbox i Candy Crush.

Models de Negoci Tradicionals

La Franquícia com a Expansió Empresarial

La franquícia és un model de negoci on una empresa (el franquiciador) cedeix a un tercer (el franquiciat) el dret d’explotar la seva marca, imatge i model de negoci a canvi d’un pagament i unes condicions establertes.

Existeixen franquícies comercials que permeten vendre els mateixos productes tant al franquiciador com al franquiciat. Aquest model beneficia:

  • El franquiciador, ampliant la seva presència.
  • El franquiciat, donant-li un negoci ja establert.

Petit Comerç i Models Locals

Els models de negoci tradicionals no depenen de la tecnologia i utilitzen canals de comunicació i distribució bàsics. Un exemple clàssic és el petit comerç, com una botiga de fruita i verdura, que ven productes directament als clients en un barri.

Entradas relacionadas: