Models de Mediació: Harvard, Narrativa i Transformativa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,74 KB
Models de Mediació: Una Comparativa
1. Model de Mediació Tradicional o Lineal (Harvard)
És la primera escola que va sorgir. Aquest model busca resoldre els conflictes per via pragmàtica per satisfer les parts implicades. Ho fa centrant-se en els interessos de cada part, buscant el mínim comú per establir un acord o vincle que ambdues parts acceptin. La conclusió és que s'arriba al mínim que s'acceptaria per intentar apropar posicions. És l’escola que es conforma més ràpid.
- Una de les tècniques utilitzades és el Brainstorming.
- El mediador només intervé en la part del conflicte; no li importa el context ni la història.
- Aquesta resolució de conflictes no serà definitiva ni duradora en el temps.
- Busca acords sobre els objectius i interessos.
- Es basa en el llenguatge verbal i escrit.
- No se centra en les persones ni en les seves relacions, únicament es concentra a resoldre el problema.
Objectiu i Metodologia
- Objectiu: Anàlisi, definició i acords sobre els objectius i interessos.
- Metodologia: Es basa en el mètode com a principal valor per dur les parts a un acord (treball del mètode).
- El mediador és el conductor/guia del procés.
- Prové del món del dret i de l’economia.
Principis Bàsics del Model de Harvard
Aquest model es basa en tres principis bàsics:
- Separa les persones del problema.
- Se centra en els interessos, en lloc de les posicions.
- Crear opcions de benefici conjunt, de millora mútua.
2. Model de Mediació Circular-Narrativa
Aquest model vol millorar la comunicació entre les parts, entenent que millorant la comunicació, millorarà la possibilitat d'arribar a un acord. S’ha de canviar el llenguatge, transformant la narrativa en positiu, cap a un acord o pacte. Si les parts no accepten la nova formulació, s'ha de tornar a reformular el discurs. Cal evitar el discurs del “jo...”.
- Una de les tècniques utilitzades és el Role Playing.
- El mediador es presenta com a expert en la comunicació i ha d’estar alerta per analitzar el discurs de les parts i ser capaç de crear noves narratives o històries diferents.
- La resolució d’aquests conflictes és més profunda que en la mediació lineal, perquè milloren les competències de comunicació de les persones implicades.
- La resolució de conflictes té una durada de termini mitjà.
- Busca que hi hagi una transformació de l’entorn.
Objectiu i Metodologia
- Objectiu: Millorar la sintonia i l'harmonia per establir una nova comunicació.
- Metodologia: Es basa en el treball de reconeixement del conflicte a través d’un intercanvi d’informació tan poc distorsionat com sigui possible, que fomenta la reflexió del sistema que mostra el conflicte (treball de l’individu com a part d’un sistema).
- Prové del món de la psicologia. Es basa en la Teoria general de sistemes.
3. Model de Mediació Transformativa
És el model més fàcil d’arribar i el més profund, ja que intenta que els acords siguin de màxima durada. Va molt més enllà de només millorar la comunicació, buscant que les parts siguin capaces de comunicar i empatitzar l’una amb l’altra.
- Una de les tècniques que es posa en pràctica és el Mindfulness.
- El mediador evita el judici de valors i ha de ser capaç de generar entorns de creixement.
- Busca empoderar, reconèixer els altres i millorar la relació, no només la comunicació.
- La resolució de conflictes té una durada de termini llarg.
- Busca que canviï el clima com a resolució de conflicte.
Objectiu i Metodologia
- Objectiu: Empoderament, reconeixement mutu, millora de les relacions i els vincles.
- Metodologia: Se centra a transformar el conflicte, les relacions i els individus. Del conflicte en sorgeix la crisi, que transforma i transmuta. Intenta provocar així canvis socials.
- Es basa en el treball per a la restauració i reconstrucció de les relacions.
- Prové del món de la sociologia.
Fases del Procés Transformativa
- Primer Pas: Necessitats no negociables. Espai on es pugui treballar l’apoderament. Transformació vers l’acceptació de les diferències.
- Segon Pas: Coresponsabilitat. Transformació de l’individu i de les relacions.
- Tercer Pas: Potencial transformador de la situació.