Models d'Intervenció Social i Tècniques de Programació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 2,52 KB
Models d'intervenció i tècniques de programació
1. Model tecnocràtic-burocràtic
Aquest model es basa en l'assumpció per part de l'Estat de polítiques, legislació i pressupostos per abordar els problemes socials, substituint les institucions de caritat, les xarxes de solidaritat i el teixit associatiu. Suposa la professionalització de les persones i les funcions per atendre aquesta realitat social.
Implica l'entrada en escena de professionals procedents de la psicologia, el treball social o altres àmbits, adaptant les necessitats de les persones als serveis socials, i no al revés. Es tracta d'un model propi del període d'expansió de l'Estat del benestar.
2. Tècniques de treball en grup
- Pluja d'idees (brainstorming): Tècnica de grup destinada a trobar idees i solucions creatives, sorprenents i innovadores a les qüestions o problemes plantejats. Les seves fases són: plantejament del tema i de les normes de participació, aportació d'idees, i revisió i consens de propostes.
- Diagrama de peix: Tècnica que representa, de manera gràfica, les diferents teories proposades sobre les causes d'un problema. Les fases són: acordar la definició de l'efecte o problema, iniciar la gràfica, identificar les causes principals amb el traçat d'una fletxa horitzontal i identificar les causes secundàries a través de fletxes secundàries.
3. Elements d'un projecte d'intervenció
Perquè una intervenció sigui efectiva, ha de comptar amb:
- Objectius concrets i clarament formulats, que reflecteixin la finalitat de la intervenció.
- Activitats o actuacions, perfectament definides, destinades a aconseguir els objectius.
- Estratègies metodològiques concretes.
- Recursos físics, humans i econòmics.
- Temporalització, ja que la intervenció ha d'estar programada en el temps.
4. El projecte com a nivell operatiu
És el nivell operatiu del procés de programació, per la qual cosa és l'instrument més freqüent de programació en intervenció social. És on es produeix el contacte directe i real amb la persona usuària. Un programa està integrat per un conjunt de projectes.
Es considera l'eix d'intervenció dels integradors socials, tant en el seu disseny i programació com en la posada en pràctica. Representa el tercer nivell de concreció.