Models d'Infermeria i Documentació Sanitària
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,11 KB
Models d'Infermeria
A mesura que la infermeria ha anat deixant d'estar totalment subordinada a la medicina, millorant el seu nivell de formació i realitzant treballs d'investigació, també s'han anat assentant progressivament les bases científiques. El primer model teòric va ser el de Florence Nightingale, reconeguda com la fundadora de la infermeria moderna. Considerava que un entorn natural positiu influïa de manera saludable en els pacients.
Virginia Henderson: els primers esbossos de la qual van ser publicats el 1955, es considera més que no pas un model, una filosofia que defineix la professió d'infermeria. Probablement és el més estès en tot el món i el de major influència a Espanya, ja que és el que se segueix en la majoria dels hospitals.
Procés d'Atenció d'Infermeria
El procés d'atenció d'infermeria (PAI) consisteix en l'aplicació del mètode científic en les cures d'infermeria per aconseguir que aquesta assistència es dugui a terme de forma ordenada, organitzada i sistemàtica. Característiques del PAI:
- Procés sistemàtic: plantejament organitzat i una seqüència lògica.
- Flexible i dinàmic: pot adaptar-se a qualsevol situació i pot respondre als canvis que van sorgint.
- Centrat en el pacient: problemes de salut més que no pas en les tècniques o els procediments d'infermeria.
1a etapa: Valoració
Recollida sistemàtica de les dades. Les dades es verifiquen i s'organitzen.
Recollida de dades
El personal d'infermeria recull, a l'inici del procés i després del procés, informació sobre els problemes del pacient. En la valoració inicial, la recollida de dades ha de ser completa. Les dades poden ser de diferents tipus: subjectives o objectives.
2a etapa: Diagnòstic
És l'enunciat d'un problema de salut real o potencial del pacient que pot ser tractat o previngut mitjançant actuacions d'infermeria. Es redacten unes directrius definides i acceptades:
- A la primera part s'enuncia el problema de salut o la resposta de la persona.
- A la segona part figuren els factors que causen o contribueixen al problema.
3a etapa: Planificació
Quan ja hem fet la valoració i el diagnòstic d'infermeria, la planificació consisteix a elaborar un programa complet d'assistència per atendre els problemes del pacient. Per tant, s'han de complir els següents punts:
- Decidir les prioritats en l'atenció.
- Concretar els objectius a assolir.
- Elaborar un pla de cures.
Prioritats en l'atenció
S'ordenen els problemes per tractar, en primer lloc, els problemes més importants.
Objectius a assolir
Es defineixen els resultats que s'espera aconseguir amb les cures d'infermeria per resoldre:
- Referir-se al pacient.
- Ser clars.
- Ser mesurables.
- Ser concrets amb el temps.
Pla de cures
Els plans individualitzats són elaborats en cada cas per a pacients amb problemes singulars. Els plans estandarditzats són els plans ja establerts per a problemes o situacions amb protocols d'infermeria.
4a etapa: Execució
Es posa en pràctica el pla de cures i es duen a terme les activitats d'infermeria proposades.
5a etapa: Avaluació
Consisteix a comparar els resultats obtinguts amb els objectius previstos en el pla de cures, determinant el grau en què s'han assolit els objectius previstos i identificar els factors que afavoreixen o impedeixen el seu assoliment. També serveix per controlar la qualitat de l'atenció d'infermeria.
La Documentació Sanitària
S'entén per document la informació registrada sobre un suport, per tant, és la suma del que s'explica i el mitjà en què es registra aquesta informació.
Importància de la documentació
En les activitats sanitàries, l'ús de documentació és de gran importància:
- Per a una atenció sanitària de qualitat és imprescindible l'accés ràpid a la gran quantitat d'informació que es genera i es registra en els documents.
- Determinats documents són legalment exigibles. Per exemple, a tots els pacients hospitalitzats se'ls ha de proporcionar l'informe d'alta quan surten de l'hospital. De la mateixa manera, també són obligatòries les factures.
Estructura del document
Els documents en general, i en especial els de major importància en l'assistència sanitària, tenen una estructura similar. Consten de 3 parts: encapçalament, cos i peu.
Tipus de documentació
Distingim entre:
- La documentació no sanitària: que inclou documents similars als usats en qualsevol altre tipus d'entitats o feines.
- Documentació sanitària: que és el conjunt de documents generats en l'atenció als pacients i en les activitats de gestió administrativa relacionada amb aquesta atenció.
Al seu torn, podem dividir la documentació sanitària en 2 tipus:
- Clínica: és la directament relacionada amb l'atenció sanitària al pacient.
- Documentació no clínica: és la que es genera en les activitats de gestió i administració relacionades amb l'atenció als pacients.
Documentació no sanitària
Quan es treballa en consultes privades a les ordres d'un metge o un altre professional sanitari, es compleixen funcions administratives i de gestió en què s'hauran d'usar documents similars als que es poden usar en qualsevol feina.
Agenda de cites a les consultes sanitàries
A les consultes privades, en especial quan són de petites dimensions, aquest aspecte sol ser part de la feina que realitza l'auxiliar d'infermeria. Per tant, és convenient que aprenguem a confeccionar una agenda professional. A l'agenda hi incloem:
- Nom
- Cognoms
- Número de telèfon
- Motiu de la visita
- Altres dades
- Mútua
Documentació no clínica
Formen part de la documentació no clínica els documents que s'usen als centres sanitaris en les activitats de gestió i administració relacionades amb l'atenció als pacients. Els programes informàtics de gestió també s'encarreguen de generar els documents necessaris.
Documents de petició i recepció del material
Per tal de sol·licitar al magatzem de l'hospital.
Documents d'enviament o petició de material al servei d'esterilització
Material que s'envia per ser esterilitzat, un llistat detallat d'aquest material.
Petició i recepció de medicaments
Està en desús el sistema tradicional pel qual se sol·liciten al servei de farmàcia de forma conjunta.
Full de planificació de dietes
Per informar a la cuina de l'hospital de les dietes que s'han de servir als pacients ingressats a la unitat d'hospitalització segons la prescripció del facultatiu.