Models de Gestió Pública: Tradicional, NGP i Governança
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,42 KB
Models de Gestió Pública
1- Administració Tradicional
L'administració pública moderna té arrels weberianes o burocràtiques. La base d'aquest model és garantir la neutralitat de l'administració per evitar l'arbitrarietat en els assumptes públics, amb èmfasi en els procediments.
Treballadors Públics
- Garantir la neutralitat i estabilitat laboral per evitar la corrupció.
- Sistema basat en el mèrit (exàmens, escales de remuneració).
- Evitar l'ús de l'oferta de treball públic com a recurs polític clientelar.
Teòricament, el seu paper és executar polítiques de forma neutral i objectiva.
Avantatges dels funcionaris: informació, capacitació, xarxa de contactes i equanimitat.
Perfil Polític vs Tècnic: Separació entre decisió política i execució tècnica.
Crítiques al Model: Baixa productivitat, Implementation Gap, contradicció amb el model democràtic, rigidesa.
Pressió sobre l'Administració Tradicional: Crisi de l'estat del benestar, model superat, demanda de més flexibilitat i eficiència, dificultat per incorporar les TIC.
2- Nova Gestió Pública (NGP)
Urgència per redissenyar les administracions públiques en els darrers 25 anys. Model amb èxit en països anglosaxons i Europa.
Principis Bàsics
- Privatització i externalització.
- Managerialism: motivar directius competents.
- Simplificació administrativa i reducció del funcionariat.
- Autonomia i descentralització amb accountability.
- Visió tècnica i d'eficiència.
- Direcció per objectius i control de rendiments.
- Innovació constant.
- El ciutadà com a client.
Crítiques a la NGP: Canvis superficials, enfocament en l'elit, privatització, desmotivació dels servidors públics, manca d'adaptació al context.
3- Govern Relacional, Administració Deliberativa
Creix des dels anys 90 a Europa. L'arrel del problema és la resposta a problemàtiques socials, no l'eficiència.
Objectius centrats en l'impacte extern i les xarxes de col·laboració. L'usuari és un ciutadà actiu.
Importància de la interacció entre nivells de govern i organitzacions. Necessitat de democratitzar l'administració i fomentar el diàleg.
Governança, govern relacional o xarxes d'interacció públic-privat-civil.
Gestió vs. Administració Pública
Als anys 80 emergeix el concepte de gestió pública.
Definicions
Administrar: regir els afers de l'Estat. Gestionar: dirigir els afers d'una empresa. S'han utilitzat indistintament.
Diferències
Administració: execució de normes, èmfasi en els mitjans (COM).
Gestió: responsabilitat sobre els resultats, èmfasi en els fins (QUÈ).
Què comporta la gestió
- Estratègia: objectius i plans operatius.
- Gestió dels components interns: recursos humans, estructura, control financer.
- Gestió dels components externs: relacions amb altres organitzacions i el públic.
Definició Diferencial
Administració: acte mecànic i rutinari.
Gestió: acte complex, amb autonomia i resolució de problemes.