Models de Gestió Pública: Tradicional, NGP i Governança

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,42 KB

Models de Gestió Pública

1- Administració Tradicional

L'administració pública moderna té arrels weberianes o burocràtiques. La base d'aquest model és garantir la neutralitat de l'administració per evitar l'arbitrarietat en els assumptes públics, amb èmfasi en els procediments.

Treballadors Públics

  • Garantir la neutralitat i estabilitat laboral per evitar la corrupció.
  • Sistema basat en el mèrit (exàmens, escales de remuneració).
  • Evitar l'ús de l'oferta de treball públic com a recurs polític clientelar.

Teòricament, el seu paper és executar polítiques de forma neutral i objectiva.

Avantatges dels funcionaris: informació, capacitació, xarxa de contactes i equanimitat.

Perfil Polític vs Tècnic: Separació entre decisió política i execució tècnica.

Crítiques al Model: Baixa productivitat, Implementation Gap, contradicció amb el model democràtic, rigidesa.

Pressió sobre l'Administració Tradicional: Crisi de l'estat del benestar, model superat, demanda de més flexibilitat i eficiència, dificultat per incorporar les TIC.

2- Nova Gestió Pública (NGP)

Urgència per redissenyar les administracions públiques en els darrers 25 anys. Model amb èxit en països anglosaxons i Europa.

Principis Bàsics

  • Privatització i externalització.
  • Managerialism: motivar directius competents.
  • Simplificació administrativa i reducció del funcionariat.
  • Autonomia i descentralització amb accountability.
  • Visió tècnica i d'eficiència.
  • Direcció per objectius i control de rendiments.
  • Innovació constant.
  • El ciutadà com a client.

Crítiques a la NGP: Canvis superficials, enfocament en l'elit, privatització, desmotivació dels servidors públics, manca d'adaptació al context.

3- Govern Relacional, Administració Deliberativa

Creix des dels anys 90 a Europa. L'arrel del problema és la resposta a problemàtiques socials, no l'eficiència.

Objectius centrats en l'impacte extern i les xarxes de col·laboració. L'usuari és un ciutadà actiu.

Importància de la interacció entre nivells de govern i organitzacions. Necessitat de democratitzar l'administració i fomentar el diàleg.

Governança, govern relacional o xarxes d'interacció públic-privat-civil.

Gestió vs. Administració Pública

Als anys 80 emergeix el concepte de gestió pública.

Definicions

Administrar: regir els afers de l'Estat. Gestionar: dirigir els afers d'una empresa. S'han utilitzat indistintament.

Diferències

Administració: execució de normes, èmfasi en els mitjans (COM).

Gestió: responsabilitat sobre els resultats, èmfasi en els fins (QUÈ).

Què comporta la gestió

  • Estratègia: objectius i plans operatius.
  • Gestió dels components interns: recursos humans, estructura, control financer.
  • Gestió dels components externs: relacions amb altres organitzacions i el públic.

Definició Diferencial

Administració: acte mecànic i rutinari.

Gestió: acte complex, amb autonomia i resolució de problemes.

Entradas relacionadas: