Models i Etapes de la Lectura: Guia per a Mestres

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,72 KB

Models de Lectura i Etapes d'Aprenentatge

Recomanacions per a l'ensenyament de la lectura:

  • Treballar amb textos significatius (no a partir de lletres o paraules soltes). A més, podem treballar la inferència.
  • Fer ús de materials reals, ja que apropa a la seva vida.
  • S’ha d’explicitar l’objectiu de la lectura. Això determina el tipus de lectura que fan.

Model Interactiu

És el nostre model actual. Barreja els dos models anteriors: el model ascendent i el model descendent. El model interactiu es basa en la relació amb el que entenem per llegir.

Integra aspectes dels models anteriors i necessaris per a la construcció d’una teoria de la comprensió lectora.

  1. En el marc d’aquest model, s'assumeix que la comprensió del text s’assoleix a partir de la interrelació entre el que el lector llegeix del text i el que ja sap del tema.
  2. Aquest model també assumeix que el lector eficient és aquell que comprèn allò que va llegint i utilitza informació de diversa índole per complir la seva tasca.
  3. Assumeix que totes aquestes informacions interactuen de manera complexa durant la lectura, en un joc de processaments de la informació tant ascendents com descendents simultanis en la recerca del significat.
  4. Aquest model no defensa un procés unidireccional ni autònom, sinó interactiu i simultani.
  5. Centra la importància tant en el text com en el lector, tot i que reconeix una gran importància a l’ús actiu que el lector fa de les seves estructures del coneixement i adquisicions prèvies a l’acte de llegir.
  6. S’assumeix que els models anteriors són necessaris però no suficients per explicar la lectura, i que els dos processos actuen simultàniament.

Etapes de la Lectura

És important conèixer les etapes que descriuen l’evolució del desenvolupament de l’escriptura i de la lectura, perquè ens permet ubicar en un marc teòric les observacions que els mestres van fent sobre els coneixements de cada alumne. Això ens permet analitzar la direcció que pren l’evolució de cada nen i interpretar com progressa, a més de saber com el podem ajudar a avançar.

1. Etapa Logogràfica

Comença quan el nen mostra interès per l’univers escrit. El nen reconeix algunes paraules familiars gràcies al context i al contorn. El context és fonamental: si la mateixa paraula "Coca-Cola" l’escrivim sobre un paper, serà molt probable que no la reconegui. El contorn: la forma, la representació visual de la paraula i veure-la molts cops incrementa el coneixement dels seus trets principals. No reconeix les lletres, no sap desxifrar. Confonen paraules i lletres que són similars visualment (b, d, p, q).

2. Etapa Alfabètica (4-7 anys)

Aprèn a conèixer les relacions entre els sons i les seves grafies. Ha d’aprendre que cada ordre concret de les lletres té un so determinat en cada paraula (cosa, soca). D’aquesta manera aprendrà a unir per formar el so global de la paraula. En aquesta fase intenta desxifrar el codi, mostra més interès per saber què vol dir. És freqüent que imiti l’acte de llegir, és un signe de motivació cap a la lectura i la interiorització d’un acte fet pels adults del seu entorn. El nen creu que les qualitats dels objectes estan vinculats amb les paraules. El nen no és autònom i el seu vocabulari visual és de màxim 50 paraules.

3. Etapa Ortogràfica (8+ anys)

Diem que ja és un lector hàbil. Pot llegir i comprendre a l’hora. Estableix un vincle entre la forma d’aquella paraula i el seu significat. S’aconsegueix llegint paraules moltes vegades. És important la identitat i l’ordre de les lletres, agrupades en unitats de sentit.

Entradas relacionadas: