Models d'estructura organitzativa i organigrames: una visió sintètica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,48 KB

Models d'estructura organitzativa

  • Model lineal o jeràrquic:

    es basen en el principi de comandament
    • Avantatges: la simplicitat, és a dir, la facilitat per entendre encara que les comunicacions siguin lentes
    • Inconvenients: hi ha una falta de especialització dels directius
  • Model funcional

    : es caracteritza per la existència d'especialistes que dediquen tota la seva força a una tasca concreta de l'activitat de l'empresa
    • Avantatges: l'empresa pot disposar de especialistes interns i els empleats es dediquen exclusivament a la seva especialitat
    • Inconvenients: els empleats poden rebre ordres de més d'un cap i de vegades són contradictòries, creant conflictes de convivència
  • Model en línia i d'assessorament (staff)

    : aquest model intenta solucionar els inconvenients dels anteriors
    • Avantatges: permet la intervenció d'especialistes que assessoren diversos departaments
    • Inconvenients: les decisions són lentes i poden haver-hi conflictes de relacions
  • Model matricial

    : és un model propi de empreses industrials que consisteix a combinar com a mínim dues variables organitzatives
    • Avantatges: és una organització flexible, pot variar segons els projectes que es presenten
    • Inconvenients: cal coordinar totes les persones que intervenen en un projecte, encara que siguin de diferents àrees

Els organigrames

Els organigrames són la representació gràfica de l'estructura de l'organització empresarial d'una manera sintètica i simplificada, i ens donen a conèixer les característiques principals.

Organigrama de complir els següents requisits: 1. Diferenciar elements que componen l'empresa 2. Diferenciar els nivells i les posicions d'autoritat 3. Ser de fàcil comprensió 4. Ser senzill, només ha de comprendre els elements indispensables.

a) Classificació segons la forma

  • 1. Organigrama vertical
  • 2. Organigrames horitzontals
  • 3. Organigrames radials

L’organització informal

L'organització informal es pot definir com el conjunt de relacions personals i socials que no estan preestablertes per la direcció de l'empresa, però que sorgeixen espontàniament quan les persones s'associen entre si.

Funció de gestió o direcció

Gestionar o dirigir consisteix a intentar que les persones que formen l'empresa facin les tasques necessàries per assolir els objectius marcats.

Hi ha tres grups: 1. Alta direcció 2. Nivell intermedi 3. Nivell de gestió

Funcions del directiu

El lideratge és la capacitat o habilitat que té una persona per influir, induir, animar o motivar altres a dur a terme uns objectius determinats amb entusiasme i per voluntat pròpia.

Tipus de lideratge: 1. Lideratge autoritari 2. Lideratge democràtic 3. Lideratge liberal

Funció de control

Controlar consisteix, bàsicament, a verificar que tot surti com s'havia previst en fer la planificació, tant pels objectius generals (als nivells més alts de l'organització, alta direcció) com pels objectius més concrets (als nivells més baixos, nivells de gestió).

El departament de recursos humans

La gestió dels recursos humans

La gestió de recursos humans és el conjunt de decisions, accions i polítiques relacionades amb el capital humà de l'empresa, encaminades a millorar-ne la productivitat i la competitivitat.

3 tipus:

  • Recursos humans: conjunt de persones que formen l'empresa juntament amb les seves competències
  • Gestió de recursos humans: accions que defineixen les competències que requereix l'empresa
  • Objectiu: afavorir la motivació i satisfacció dels treballadors per incrementar la productivitat i la competitivitat de l'empresa

Funcions de la gestió dels recursos humans

Organització i planificació del personal recull l'organització de les plantilles de l'empresa, la descripció dels llocs de feina i la planificació de noves necessitats de força de treball

Entradas relacionadas: