Models d'estructura organitzativa i comportament del personal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,84 KB

Models d'estructura organitzativa

Hi ha diversos models d'estructura organitzativa, i cada empresa s'adapta al més adequat a les seves necessitats.

Model lineal

Principi de comandament, tots els membres depenen d'un cap superior, que és qui dona les ordres i marca les directrius, només es poden rebre ordres d'ell. Vàlid per petites i mitjanes empreses, o empreses grans amb explotacions simples o processos d'un sol producte.

  • Avantatges: simplicitat, facilitat d'entendre's només depenen d'un cap superior, tot i les comunicacions diguin lentes. Autoritat i àrees de responsabilitat ben definides, per tant, cada treballador sap a qui ha d'obeir i és responsable davant d'un sol cap. Hi ha rapidesa en la presa de decisions.
  • Inconvenients: falta d'especialització dels directius, ja que comprenen molts camps, concentració d'autoritat excessiva; falta de flexibilitat per adaptar-se als canvis i falta de motivació del personal que coordinen.

Model funcional

Especialistes que dediquen tot l'esforç a una tasca concreta de l'activitat de l'empresa. Tots els nivells inferiors estan connectats a diversos caps i cada un desenvolupa una funció, en la qual és especialista. El personal subordinat no depèn d'un superior immediat. Per sobre seu hi pot haver diversos caps o directius.

  • Avantatges: especialistes dins l'empresa i gent que es dedica exclusivament a la seva especialitat. Comunicacions directes. L'especialitat promou les decisions.
  • Inconvenients: els empleats poden rebre ordres i directius de més d'un cap, i de vegades són contradictòries, la qual cosa genera conflictes de convivència.

Model matricial

Empreses industrials, combina mínim dues variables organitzatives, com ara funcions i projectes, que s'enllacen per mitjà d'unes relacions d'autoritat.

  • Avantatges: És flexible, pot variar segons els projectes, és un mètode nou, però manté una estructura habitual.
  • Inconvenients: Cal coordinar totes les persones que intervenen en un projecte, encara que siguin d'àrees diferents, poden sorgir conflictes entre els diversos directors.

Fase mecànica

Planificació - Fins, objectius, estratègies, polítiques, procediments, regles, pressupostos.

Organització - Divisió del treball, jerarquització, departamentalització, descripció de funcions.

Fase dinàmica

Gestió o direcció - Presa de decisions, comunicació, lideratge, facilitació del treball, supervisió.

Control - Establiment d'estàndards, mesurament, correcció

Organització empresarial:

  • Per funcions - Departament financer, comercial…
  • Per productes - Farmàcia, cosmètics, fitosanitaris
  • Per processos - Motors, Planxa, Pintura
  • Per zones geogràfiques - Europa, Àsia, Amèrica del nord

Comunicació ascendent - Des de la base de la piràmide organitzativa cap a la cúpula. És important que a nivell de direcció es tingui informació de tots els racons de l'empresa

Comunicació descendent - Des de dalt de la piràmide cap a la base. Cal que sigui àgil i fluida. Les instruccions que provenen de la cúpula cal que arribin a la base de forma ràpida i sense interferències

Comunicació horitzontal - Mateixos nivells jeràrquics. No és bo que les informacions hagin de circular fins a la cúpula per tornar novament a la base.

Douglas McGregor

Douglas McGregor va estudiar el comportament del personal directiu i va observar que aquest depenia de la visió que tenia de la plantilla.

Segons la teoria X els treballadors:

  • Tenen aversió al treball, No tenen ambició, no volen responsabilitats, Prefereixen ser manats, No són amants dels canvis

Segons la teoria Y els treballadors:

  • Els agrada, els estimula, i els motiva la feina, Els dona energia vital, Tenen ambició, creativitat, i imaginació, Volen responsabilitat, i assumir reptes

Segons la teoria Z els treballadors:

  • Són tots importants, Es reconeixen les seves aportacions, Es busca la conciliació entre els interessos de la plantilla i els de l'organització, S'estimula la comunicació i el respecte mutu, Es busca millorar la productivitat

Contracte indefinit

Contracte temporal

Contracte per a la formació en alternança

Contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica laboral

Equips de treball i sindicats

Un equip de treball és un grup petit d'individus que treballen de forma coordinada. Col·laboren per realitzar una feina concreta. Sinergia

El treball col·laboratiu consisteix en posar en comú coneixements, materials, idees amb la finalitat de compartir-los, per construir coneixement comú que es pugui utilitzar de forma global. Coworking

Treball per projectes, menys treballadors fixes, només contractats per projectes, feina definida, no despatxos, telemàtic.

El sindicat és una associació de treballadors creada per defensar els seus interessos comuns. Té com a missió defensar els drets socials, econòmics i polítics dels seus membres. USTEC, COMISSIONS OBRERES, CCOO, SEPC, USPAC

Competències personals i organitzatives

Competència personal: Autoconsciència, autoregulació

Competència social: Empatia, habilitats socials

Nivells jeràrquics

Alta direcció - Alts càrrecs de l'empresa. S'ocupen de dissenyar els plans a llarg termini i de caràcter més ampli.

Nivell intermedi - Caps de departament. Execució i control de la planificació general.

Nivell de gestió - Directius amb responsabilitat directa en l'execució de plans concrets de caràcter operatiu. Assignen les tasques als treballadors

Entradas relacionadas: