Tres models de conducta: assertiva, agressiva i passiva

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,07 KB

3 categories per identificar les persones: assertiva, agressiva i passiva, aquestes categories determinen la nostra relació amb els altres, la nostra comunicació i la manera com vivim els problemes i les alegries de la nostra vida. Les conductes s’aprenen i es poden modificar.

La conducta assertiva

Consisteix en expressar els propis interessos, creences, opinions i desitjos de manera honrada, sense sentiment de culpa i sense perjudicar ni agredir els desitjos o interessos dels altres. El fonament bàsic d’aquesta conducta és el respecte a un mateix i el respecte als altres. Aquesta conducta ajuda a millorar els conflictes comunicatius. La persona assertiva evita la manipulació de l’altre ja que expressa de manera directa i clara les seves emocions i sentiments.

La conducta agressiva

Una persona agressiva defensa els seus propis interessos i desitjos, i expressa els seus sentiments i opinions sense tenir en compte els altres, només pensant en ells mateixos. Aquesta persona pot aconseguir els seus objectius: a curt termini amb amenaces o a travès de sarcasme o conductes humiliants o a llarg termini, amb sentiment d’odi i de rancor cap a la que l’ha agredit. Aquestes emocions comporten la soledat i l’aïllament social de la persona agressiva. Aquesta persona es sent incompresa i poc respetada i mostra una baixa autoestima.

La conducta passiva

Es caracteritza per una negació dels drets i interessos personals enfront dels interessos dels altres, No s’atreveix a manifestar les seves opinions o sentiments perquè creu que no té dret a fer-ho i que si ho fa pot molestar els altres. Té poc respecte per si mateixa i mostra una baixa autoestima que facilita que els altres se n’aprofitin i la manipulin. L’objectiu de les persones passives és evitar els conflictes, per tant, prefereixin dir que sí abans de confrontar un conflicte. La persona passiva acaba fent allò que no desitja.

Creences i drets de la conducta assertiva

  • Dret de mantenir la teva dignitat i el respecte cap a tu
  • Dret a ser tractat amb respecte i dignitat
  • Dret a rebutjar peticions sense haver-te de sentir culpable o egoista
  • Dret a experimentar i expressar els teus propis sentiments
  • Dret a aturar-te i pensar abans d’actuar
  • Dret de canviar d’opinió
  • Dret de demanar allò que vols
  • Dret de fer menys del que humanament ets capaç de fer
  • Dret a ser independent
  • Dret a decidir què vols fer amb el teu cos, el teu temps i la teva propietat
  • Dret a demanar informació
  • Dret a cometre error i ser-ne responsable
  • Dret de sentir-te bé amb tu mateix
  • Dret a tenir les teves pròpies necessitats i que aquestes siguin tan importants com les necessitats dels altres
  • Dret a tenir opinions i expressar-les
  • Dret de decidir si satisfàs les expectatives d’altres persones o si et comportes seguint els teus interessos
  • Dret a escollir no comportar-te de manera assertiva o socialment hàbil
  • Dret a tenir drets i defensar-los
  • Dret a ser escoltat i a ser pres seriosament
  • Dret d’estar sol quan així ho escullis
  • Dret a fer qualsevol cosa mentre no vulneris els drets d’alguna altra persona

Tècniques assertives

Són procediments i recursos que ens ajuden a mostrar una conducta assertiva.

  • Dir que no
    • Respondre de manera tranquil·la i amb veu moderada
    • Mirar el nostre interlocutor
    • Mantenir una posició corporal relaxada
    • Ser constant
  • Fer i rebre crítiques
    • Acceptar clarament la crítica
    • Negar de manera clara i contundent la crítica
    • Reconèixer la crítica concreta que es fa i no generalitzar
    • No contraatacar amb una altra crítica
  • Sol·licitar favors
    • Ser específic
    • Començar la frase en primera persona
    • No disculpar-se per demanar el favor
    • Acceptar que l’altre té dret a dir que no
  • Fer compliments
    • Dir el nom de la persona
    • Lloar conductes o aspectes molt concrets de l’altra
    • No fer compliments si a continuació demanem un favor
  • Fer pactes
    • Han de respectar els nostres drets
    • No han d’atacar la nostra autoestima
    • Han de ser favorables a totes dues parts
  • Tècnica d’expressar els criteris i sentiments propis
    • Parlar concretament de la conducta que l’ha disgustat i no criticar la persona
    • Limitar-se en el discurs i evitar els llargs parlaments en els quals es donen voltes i més voltes al tema
    • Parlar sempre en primera persona i no generalitzar

Estructura Gambrill i Richey

  1. Quan... (expressar la conducta)
  2. Em sento
  3. Perquè
  4. M’agradaria
  5. Perquè

Per què no som assertius?

La causa principal recau en els nostres aprenentatges, en l’ambient on creixem. Una altra causa són les pors a respostes agressives, també són causes el sentiment de culpa i la vergonya.

Entradas relacionadas: