Tres models de conducta: assertiva, agressiva i passiva
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,07 KB
3 categories per identificar les persones: assertiva, agressiva i passiva, aquestes categories determinen la nostra relació amb els altres, la nostra comunicació i la manera com vivim els problemes i les alegries de la nostra vida. Les conductes s’aprenen i es poden modificar.
La conducta assertiva
Consisteix en expressar els propis interessos, creences, opinions i desitjos de manera honrada, sense sentiment de culpa i sense perjudicar ni agredir els desitjos o interessos dels altres. El fonament bàsic d’aquesta conducta és el respecte a un mateix i el respecte als altres. Aquesta conducta ajuda a millorar els conflictes comunicatius. La persona assertiva evita la manipulació de l’altre ja que expressa de manera directa i clara les seves emocions i sentiments.
La conducta agressiva
Una persona agressiva defensa els seus propis interessos i desitjos, i expressa els seus sentiments i opinions sense tenir en compte els altres, només pensant en ells mateixos. Aquesta persona pot aconseguir els seus objectius: a curt termini amb amenaces o a travès de sarcasme o conductes humiliants o a llarg termini, amb sentiment d’odi i de rancor cap a la que l’ha agredit. Aquestes emocions comporten la soledat i l’aïllament social de la persona agressiva. Aquesta persona es sent incompresa i poc respetada i mostra una baixa autoestima.
La conducta passiva
Es caracteritza per una negació dels drets i interessos personals enfront dels interessos dels altres, No s’atreveix a manifestar les seves opinions o sentiments perquè creu que no té dret a fer-ho i que si ho fa pot molestar els altres. Té poc respecte per si mateixa i mostra una baixa autoestima que facilita que els altres se n’aprofitin i la manipulin. L’objectiu de les persones passives és evitar els conflictes, per tant, prefereixin dir que sí abans de confrontar un conflicte. La persona passiva acaba fent allò que no desitja.
Creences i drets de la conducta assertiva
- Dret de mantenir la teva dignitat i el respecte cap a tu
- Dret a ser tractat amb respecte i dignitat
- Dret a rebutjar peticions sense haver-te de sentir culpable o egoista
- Dret a experimentar i expressar els teus propis sentiments
- Dret a aturar-te i pensar abans d’actuar
- Dret de canviar d’opinió
- Dret de demanar allò que vols
- Dret de fer menys del que humanament ets capaç de fer
- Dret a ser independent
- Dret a decidir què vols fer amb el teu cos, el teu temps i la teva propietat
- Dret a demanar informació
- Dret a cometre error i ser-ne responsable
- Dret de sentir-te bé amb tu mateix
- Dret a tenir les teves pròpies necessitats i que aquestes siguin tan importants com les necessitats dels altres
- Dret a tenir opinions i expressar-les
- Dret de decidir si satisfàs les expectatives d’altres persones o si et comportes seguint els teus interessos
- Dret a escollir no comportar-te de manera assertiva o socialment hàbil
- Dret a tenir drets i defensar-los
- Dret a ser escoltat i a ser pres seriosament
- Dret d’estar sol quan així ho escullis
- Dret a fer qualsevol cosa mentre no vulneris els drets d’alguna altra persona
Tècniques assertives
Són procediments i recursos que ens ajuden a mostrar una conducta assertiva.
- Dir que no
- Respondre de manera tranquil·la i amb veu moderada
- Mirar el nostre interlocutor
- Mantenir una posició corporal relaxada
- Ser constant
- Fer i rebre crítiques
- Acceptar clarament la crítica
- Negar de manera clara i contundent la crítica
- Reconèixer la crítica concreta que es fa i no generalitzar
- No contraatacar amb una altra crítica
- Sol·licitar favors
- Ser específic
- Començar la frase en primera persona
- No disculpar-se per demanar el favor
- Acceptar que l’altre té dret a dir que no
- Fer compliments
- Dir el nom de la persona
- Lloar conductes o aspectes molt concrets de l’altra
- No fer compliments si a continuació demanem un favor
- Fer pactes
- Han de respectar els nostres drets
- No han d’atacar la nostra autoestima
- Han de ser favorables a totes dues parts
- Tècnica d’expressar els criteris i sentiments propis
- Parlar concretament de la conducta que l’ha disgustat i no criticar la persona
- Limitar-se en el discurs i evitar els llargs parlaments en els quals es donen voltes i més voltes al tema
- Parlar sempre en primera persona i no generalitzar
Estructura Gambrill i Richey
- Quan... (expressar la conducta)
- Em sento
- Perquè
- M’agradaria
- Perquè
Per què no som assertius?
La causa principal recau en els nostres aprenentatges, en l’ambient on creixem. Una altra causa són les pors a respostes agressives, també són causes el sentiment de culpa i la vergonya.