Models de Ciutats: Europa, Amèrica i Tercer Món

Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,74 KB

Models de ciutats actuals

Ciutats europees

En general parlem de nuclis urbans amb una llarga història, moltes d'elles procedents de l'època medieval, tot i que també en podem trobar amb orígens romans i grecs.

La seva estructura:

  • El centre: hi trobarem l'empremta de la seva història (monuments històrics, llocs emblemàtics -catedral, palaus, places majors-).
  • Barris al voltant del centre: ens referim als eixamples, barris de nova creació amb carrers o avingudes amples que superen els límits de la ciutat antiga.
  • La perifèria urbana: zones d'habitatges, construïdes a meitats del segle XX.

Problemàtica associada a la seva evolució:

  • Problemes econòmics per a la seva rehabilitació.
  • Manca de planificació i excessiva especulació del sòl.
  • Degradació d'algunes zones, especialment les perifèriques.
  • Alta densificació del tràfic (ús excessiu del transport privat).
  • Contaminació atmosfèrica i acústica (illa de calor urbana).
  • Guetització, i aparició de delinqüència i marginació social.

Les ciutats nord-americanes

De construcció moderna, neixen amb la Revolució Industrial, en la seva forma i estructura es pot apreciar fàcilment la seva curta evolució.

Estructura:

  • Centre: tot l'entramat urbà pivota al voltant del CBD, ben comunicat amb la perifèria per importants vies de comunicació.
  • Perifèria urbana: la seva complexitat és el resultat del desplaçament de la població amb més recursos econòmics cap a les afores de la ciutat, de manera que podem observar com aquestes zones centrals han estat ocupades per població amb ingressos baixos.

Problemàtica associada a la seva evolució:

  • Problemes econòmics per a fer front a les despeses del model de ciutat difusa (llum, aigua, clavegueres, recollida de brossa).
  • Degradació dels centres perifèrics (manca d'equipaments).
  • Augment de la conflictivitat social associada a la segregació espacial.
  • Contaminació atmosfèrica i acústica (illa de calor urbana).
  • Alta densificació del tràfic (ús excessiu del transport privat).

Ciutats del Tercer Món

En general les ciutats del Tercer Món es caracteritzen per la dicotomia entre una zona molt moderna i una zona molt degradada ocupada per habitatges d'autoconstrucció.

Problemàtica associada a la seva evolució:

  • Atur i pobresa, resultat d'un deficient desenvolupament econòmic d'aquests països (agricultura incapaç de produir suficients aliments, indústria i serveis incapaços de proporcionar llocs de treball).
  • Forta contaminació ambiental (incapacitat de donar un tractament adequat als residus urbans).
  • Xarxa de transport deficient (forta contaminació atmosfèrica).

Espai urbà català

Problemàtica urbana catalana

  • La segregació social: la forta immigració dels últims anys ha provocat la saturació dels barris vells de Barcelona i d'altres ciutats. S'hi amuntega la població immigrada en habitatges sense condicions, amb índex d'atur alts, etc. que incrementen la degradació del barri i la marginació social.
  • La mobilitat residencial: Les famílies benestants es traslladen a habitatges espaiosos, cases adossades, de ciutats inferiors a 100.000 habitants, situades fora de les zones metropolitanes.
  • L'impacte ambiental: Es manifesta amb nivells de sorolls, densitat de trànsit, emissió de gasos, consum d'aigua, residus...

Política territorial catalana

El Pla Territorial General de Catalunya (PTGC) defineix els objectius:

  • Els espais i els elements naturals que s'han de conservar.
  • Les terres d'ús agrícola o forestal d'especial interès que cal conservar o ampliar.
  • Les àrees del territori en les quals és necessari promoure usos específics, nuclis de població que han d'exercir una funció dinamitzadora i reequilibradora.
  • Emplaçament de les grans infraestructures i els grans equipaments que són d'interès general.

Els Plans Territorials Sectorials (PTS) són plans específics per a àmbits temàtics determinats:

  • Pla d'espais d'interès natural.
  • Pla d'infraestructures de transport de Catalunya.
  • Pla de ports de Catalunya.
  • Pla d'aeroports, aeròdroms i heliports de Catalunya.
  • Pla territorial sectorial d'infraestructures de gestió de residus municipals.

Fenomen urbà a Espanya

Característiques de l'evolució del sistema urbà

  • L'agrupació de les activitats econòmiques i la població en uns eixos territorials ben definits.
  • La rellevància de les àrees metropolitanes.

Característiques del model

  • Un model integrat en el context urbà europeu a partir de dos eixos:
    • El mediterrani (el principal): Barcelona-Marsella-Lió.
    • L'atlàntic (secundari): Bilbao-Bordeus.
  • Un model jerarquitzat a partir de dos llocs centrals: Madrid i Barcelona. Aquests llocs centrals configuren una xarxa de relacions i d'influències (hinterland) basades en:
    • Els nusos de comunicacions que vertebren.
    • El fet que són centres de producció i distribució de béns i proveïdors de serveis de primer ordre.

Eixos

  • Eix mediterrani: s'estén des de la frontera de França fins a Cartagena. Inclou dues grans metròpolis: Barcelona i València. Altes densitats de xarxa de transport.
  • Eix central: és l'aglomeració urbana més gran del país. Madrid es connecta amb la resta de ciutats importants.
  • Eix meridional: Andalusia dividida en dos eixos urbans: la Vall del Guadalquivir (Cadis – Jaén i Sevilla – Còrdova) i el litoral (Màlaga-Granada).
  • Eix cantàbric: connecta l'aglomeració Oviedo-Gijón, i les ciutats de Bilbao i Vitòria amb la frontera francesa. Baixa articulació interna.
  • Eix atlàntic gallec: articula el territori des del Ferrol fins a Vigo, es caracteritza per formar el contínuum urbà.
  • Eix de la vall de l'Ebre: uneix els eixos mediterrani i cantàbric a través de Logronyo i Saragossa a través de corredor natural de la vall del riu Ebre.
  • Eixos canari i balear: es caracteritzen per l'enorme dificultat de comunicacions amb la Península.

Conclusions del model urbà espanyol

  1. Bicefàlia de Madrid i Barcelona. El primer gaudeix d'una posició de privilegi gràcies a ser el centre polític, financer i econòmic de tot el territori. El segon, més ben situat geogràficament, connecta tot el sistema amb els grans centres urbans europeus.
  2. Set eixos territorials consolidats: que concentren la major part de la població i les activitats econòmiques del territori. Si exceptuem Madrid, la resta d'eixos es situen principalment a les zones litorals.
  3. Set àrees metropolitanes (Madrid, Barcelona, Saragossa, Bilbao, València, Sevilla i Màlaga), que articulen tot el territori connectant-lo i potenciant els intercanvis socials, econòmics i culturals amb Europa i la resta del món.
  4. Un sistema centralitzat a la regió urbana de Madrid, que dificulta la connexió amb el sistema d'àmplies zones interiors del territori.

Entradas relacionadas: