Models d'Avaluació en Intervenció i Mediació Comunitària
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,55 KB
Models d'Avaluació
Model Clàssic d'Avaluació
Un model clàssic d’avaluació es preocupa per l’elaboració d’objectius fàcilment observables dins del context d’intervenció i, en darrera instància, per l’emissió d’un judici de valor sobre aquesta intervenció. Es pot avaluar:
- El context de la intervenció: fent especial èmfasi en la descripció de la població on es produeix la intervenció i en les necessitats que expressen i les que no expressen.
- El disseny dels recursos disponibles: es tracta d’una avaluació que afecta principalment l’equip de mediació.
- El procés: entès des del punt de vista de la implementació del disseny de la intervenció i amb la finalitat de valorar si la intervenció es desenvolupa d’acord amb allò que estava previst.
- El producte: és una avaluació que es duu a terme amb la intervenció finalitzada i que se centra de manera específica en els objectius del procés d’intervenció.
Model Alternatiu d'Avaluació
Un model alternatiu es focalitza més a descriure les activitats de la intervenció que a analitzar les intencions d’aquesta intervenció, ja que se suposa que les activitats ja estan dissenyades d’acord amb unes finalitats preestablertes que són les adequades: és a dir, pretenen resoldre un problema.
Complementarietat dels Models
L’opció més correcta és escollir la complementarietat de dos models, el clàssic i l’alternatiu. Així ens assegurem una avaluació integral, integrada i integradora.
- Integral: perquè avaluarem tant l’assoliment dels dos objectius principals i el de visibilitzar el procés, com el propi procés (és a dir, com s’han dut a terme les entrevistes, els tallers, les observacions).
- Integrada: perquè tindrem en compte l’avaluació dels participants del procés (veïns, joves) i també recollirem la nostra avaluació com a professionals que la portem a terme.
- Integradora: perquè els resultats de l’avaluació dels objectius ens han de servir per reflexionar sobre el propi context, per exemple, sobre la problemàtica de convivència.
Escala d'Avaluació Quantitativa de la Participació
- 1: Indica que no hi ha participació de les persones assistents.
- 2: La participació es troba en un número inferior al 25% del total d’assistència.
- 3: La participació es troba entre el 25% i el 50% del total d’assistència.
- 4: La participació es troba entre el 50% i el 75% del total d’assistència.
- 5: La participació és superior al 75% del total d’assistència.
Tècnica Qualitativa per Avaluar la Participació
Una forma efectiva d'avaluar la participació des d'una metodologia qualitativa en un servei de mediació comunitària és sol·licitar a totes les parts involucrades que avaluïn la seva participació, així com la participació dels altres assistents i els professionals que han dut a terme la tècnica, en finalitzar cada sessió. Aquesta avaluació podria fer-se mitjançant una enquesta amb preguntes obertes, la qual cosa permet obtenir informació detallada i profunda sobre la percepció de la participació de cada individu i identificar possibles àrees de millora.
Metodologia Segons la Dimensió Temporal
Tipus d'Avaluació Plantejada: Avaluació Diacrònica
Argumentació
L'avaluació diacrònica és una eina que permet analitzar i comprendre l'evolució d'un procés al llarg del temps. En mediació, aquesta avaluació ens ajuda a identificar canvis, tendències i patrons rellevants per comprendre el desenvolupament d'un procés de mediació. Ens brinda una visió completa i holística de la situació, cosa que ajuda a prendre decisions informades i dissenyar estratègies efectives. L'avaluació diacrònica és especialment útil en processos de mediació perllongats.
Com es duu a terme l'Avaluació Diacrònica
La metodologia diacrònica en mediació consisteix a fer un seguiment detallat del procés al llarg del temps. S'hi analitza l'evolució, els canvis en la comunicació i les relacions entre les parts. S'avaluen els resultats, els avenços en la resolució del conflicte i la millora de les relacions. Aquesta informació permet ajustar l'estratègia de mediació i prendre decisions informades.