Models Assistencials i Trastorns de l'Aprenentatge: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,75 KB

Models Assistencials i Educatius

Model Mèdic Assistencial (s. XIX)

Les propostes pedagògiques i l'educació són un pilar fonamental per transformar la societat.

Preocupació del Tractament

El tractament mèdic, l'atenció terapèutica i l'educació.

Normalització i Inclusió

La normalització sorgeix als anys 50.

L'Informe Warnock (acceptació de la diversitat personal) proposa proporcionar recursos i suports.

El model inclusiu i d'integració se centra en l'atenció i inserció de les persones amb necessitats de suport educatiu.

Model Integracionista

Les administracions educatives asseguren recursos per a l'alumnat amb necessitats educatives especials.

Graus de Discapacitat Intel·lectual (CI)

  • Profunda: CI <20
  • Severa: CI 20-35
  • Moderada: CI 36-50
  • Lleugera: CI 50-68
  • Límit: CI 68-85

Trastorns del Desenvolupament i Aprenentatge

Alumnat amb Trastorn Generalitzat del Desenvolupament (TGD)

Es caracteritza per un repertori repetitiu, estereotipat i restrictiu de conductes, interessos i activitats.

Característiques del TGD

  • Relació Social:
    • Aïllament
    • Escassa relació amb altres persones
    • Incapacitat per relacionar-se
    • Rebuig del contacte físic
  • Funcions Comunicatives:
    • Manca de motivació comunicativa
    • Dificultat en l'ús social del llenguatge
    • Comunicació poc recíproca i empàtica
  • Llenguatge:
    • Mutisme total o funcional
    • Trastorn ecolàlic (ús repetitiu de paraules, eco)
    • Alteracions comunicatives
  • Imaginació i Comprensió:
    • Manca d'imaginació
    • Dificultat en les habilitats per empatitzar
  • Flexibilitat:
    • Conductes estereotipades (balanceig, etc.)
    • Comportaments ritualistes
    • Pensament compulsiu-obsessiu

Discapacitats Específiques d'Aprenentatge (DEA)

Són alteracions d'ordre neurològic que afecten les funcions cognitives en els processos d'aprenentatge.

La Disfàsia

Trastorn del llenguatge que implica una alteració en l'expressió i comprensió del llenguatge.

Pot afectar el llenguatge comprensiu o expressiu.

En tots dos components es pot presentar en diferents graus. El més greu és l'afàsia (pèrdua del llenguatge).

La Disàrtria

Trastorn en l'articulació del llenguatge a causa d'alteracions del control muscular dels mecanismes de la parla.

La Dislàlia

Trastorn en l'articulació que es manifesta en la incapacitat per pronunciar o formar correctament certs fonemes o grups de fonemes.

La Dislèxia

Trastorn caracteritzat per una dificultat augmentada en l'aprenentatge de la lectoescriptura.

Trastorn per Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat (TDAH)

És una síndrome conductual que es manifesta mitjançant un augment de la falta d'atenció, la impulsivitat i un augment de l'activitat motriu.

Dèficit d'Atenció (*)

  • No posa atenció als detalls i per distracció comet errors.
  • Dificultats per mantenir l'atenció.
  • Sembla que no escolti i no acaba les tasques.
  • Dificultat per organitzar tasques i activitats.

Impulsivitat i Hiperactivitat (**)

  • Joguineja amb mans i peus o es retorça a la cadira.
  • S'aixeca de la cadira constantment.
  • Corre en moments no apropiats.
  • Li és difícil fer tasques tranquil·les.

Entradas relacionadas: