Models Assistencials i Trastorns de l'Aprenentatge: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,75 KB
Models Assistencials i Educatius
Model Mèdic Assistencial (s. XIX)
Les propostes pedagògiques i l'educació són un pilar fonamental per transformar la societat.
Preocupació del Tractament
El tractament mèdic, l'atenció terapèutica i l'educació.
Normalització i Inclusió
La normalització sorgeix als anys 50.
L'Informe Warnock (acceptació de la diversitat personal) proposa proporcionar recursos i suports.
El model inclusiu i d'integració se centra en l'atenció i inserció de les persones amb necessitats de suport educatiu.
Model Integracionista
Les administracions educatives asseguren recursos per a l'alumnat amb necessitats educatives especials.
Graus de Discapacitat Intel·lectual (CI)
- Profunda: CI <20
- Severa: CI 20-35
- Moderada: CI 36-50
- Lleugera: CI 50-68
- Límit: CI 68-85
Trastorns del Desenvolupament i Aprenentatge
Alumnat amb Trastorn Generalitzat del Desenvolupament (TGD)
Es caracteritza per un repertori repetitiu, estereotipat i restrictiu de conductes, interessos i activitats.
Característiques del TGD
- Relació Social:
- Aïllament
- Escassa relació amb altres persones
- Incapacitat per relacionar-se
- Rebuig del contacte físic
- Funcions Comunicatives:
- Manca de motivació comunicativa
- Dificultat en l'ús social del llenguatge
- Comunicació poc recíproca i empàtica
- Llenguatge:
- Mutisme total o funcional
- Trastorn ecolàlic (ús repetitiu de paraules, eco)
- Alteracions comunicatives
- Imaginació i Comprensió:
- Manca d'imaginació
- Dificultat en les habilitats per empatitzar
- Flexibilitat:
- Conductes estereotipades (balanceig, etc.)
- Comportaments ritualistes
- Pensament compulsiu-obsessiu
Discapacitats Específiques d'Aprenentatge (DEA)
Són alteracions d'ordre neurològic que afecten les funcions cognitives en els processos d'aprenentatge.
La Disfàsia
Trastorn del llenguatge que implica una alteració en l'expressió i comprensió del llenguatge.
Pot afectar el llenguatge comprensiu o expressiu.
En tots dos components es pot presentar en diferents graus. El més greu és l'afàsia (pèrdua del llenguatge).
La Disàrtria
Trastorn en l'articulació del llenguatge a causa d'alteracions del control muscular dels mecanismes de la parla.
La Dislàlia
Trastorn en l'articulació que es manifesta en la incapacitat per pronunciar o formar correctament certs fonemes o grups de fonemes.
La Dislèxia
Trastorn caracteritzat per una dificultat augmentada en l'aprenentatge de la lectoescriptura.
Trastorn per Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat (TDAH)
És una síndrome conductual que es manifesta mitjançant un augment de la falta d'atenció, la impulsivitat i un augment de l'activitat motriu.
Dèficit d'Atenció (*)
- No posa atenció als detalls i per distracció comet errors.
- Dificultats per mantenir l'atenció.
- Sembla que no escolti i no acaba les tasques.
- Dificultat per organitzar tasques i activitats.
Impulsivitat i Hiperactivitat (**)
- Joguineja amb mans i peus o es retorça a la cadira.
- S'aixeca de la cadira constantment.
- Corre en moments no apropiats.
- Li és difícil fer tasques tranquil·les.