Models d'aprenentatge en l'esport

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,81 KB

APRENENTATGE MOTOR:

branca específica de l'aprenentatge que descriu els canvis estables en el comportament de caire motor. Ens referim a les habilitats motrius. S'assolirà a través de la pràctica i l'entrenament on el subjecte passarà per un procés d'incertesa que li generarà errors.

MODEL CIBERNÈTIC:

Segons Merteniuk, aquestes són les fases del processament de l'acció motora:

1. Entrada sensorial

(vista, oïda, tacte...)

2. Activitat del processament:

- Mecanisme perceptual: necessitat de percebre el context, interpretació de la situació.

- Mecanisme decisori: possibilitat de decidir de quina forma conscient o inconscient (capacitat d'escollir)

- Mecanisme efector: conjunt d'accions del cervell per enviar la informació als músculs.

Feedback intrínsec: jo vull passar la pilota però en el mateix moment està a punt un defensor de tallar, llavors decideixo canviar-ho perquè he percebut el perill.

3. Resultat:

moviment, ens importa el procés psicològic anterior.

4. Feedback extern:

permet recollir informació d'allò que s'ha fet.

  • Gran quantitat de pràctica, quan més es practica millor.
  • Variabilitat de la pràctica, practicar l'acció motora amb el major rang de formes diferents, això dona un domini de la regla, ens donarà la capacitat d'adaptar-nos en aquest context.
  • Utilització de jocs i no d'exercicis.

Incorporació d'un company o adversari.

Preguntar el problema.

MODEL SOCIOCULTURAL:

Constructivisme: model que interpreta que els subjectes es construeixen amb les seves particularitats on el seu context és totalment diferent. Ningú és igual.

NER: Nivell evolutiu real: bagatge inicial. El que el nen sap fer.

Zona de Desenvolupament Potencial: possibilitat de fer coses més complexes de les que el subjecte per si sol és capaç de fer.

Ajudes:

- Companys

- Observació

- Silenci de l'entrenador

- Preguntes de l'entrenador

- Material

- Joc

- Consignes

Hem de fer que l'entrenador ajudi a l'esportista i no dir sempre el que s'ha de fer, no dir sempre la solució. Promoure la comunicació entre companys.

Però hi ha un perill, i és que l'ajuda deixi d'ajudar, com?:

  • Tasques que no tinguin característiques de l'esport (en bàsquet fer exercicis sense oposició)
  • Velocitat de l'aprenentatge massa ràpida.
  • Que l'entrenador resolgui els problemes, no s'ha de dir el que l'entrenador vol sentir.
  • Tasques que no estan dins de les capacitats de l'infant (massa difícils o massa fàcils).

MODEL GENÈTIC:

És centrat en el subjecte, persona que està aprenent.

Desequilibri: el que ell sap no li permet jugar o practicar l'acció correctament. Es troba en un conflicte cognitiu, en una dissonància (distància entre el que ell sap fer i el que necessita saber per dominar l'acció motora determinada.

Equilibri: saber i dominar el gest correctament.

Com es resol aquesta dissonància cognitiva?

  • Assimilació: procés adaptatiu o d'aprenentatge, mitjançant el qual el subjecte utilitza per resoldre la situació.
  • Acomodació: més costós, procés adaptatiu pel qual el subjecte necessita modificar els esquemes de pensament que disposa per adaptar-se a una nova situació. (exemple de rugby)

Piaget explica un procés d'evolució que són producte de la maduració biològica i experiència ambiental:

  • Període sensomotor (0-2 anys)
  • Període preoperatori (3-7 anys) el subjecte comença a utilitzar el llenguatge i ser capaços d'explicar el que han fet, de manera egocèntrica.
  • Període operacions concretes (8-11 anys) el subjecte és capaç d'explicar l'acció que ha realitzat en un moment passat. El subjecte és capaç de veure els companys (passar la pilota, etc.) domini alt sobre la consciència corporal...
  • Període operacions formals (12... anys)

Consells pràctics

  • Descobriment (a veure que passa als nens)
  • Plantejar activitats orientades al que sap fer.
  • Autonomia a l'ensenyant (com creus que has de resoldre el problema?)
  • Reptes motors.

FAMOSE

Problema motor necessari per aprendre.

BATALLA

Les habilitats motrius es poden separar en obertes o tancades.

En l'ensenyament s'ha d'incidir sobre el procés del moviment.

BOTH

En etapes de formació cal integrar un alt repertori de moviments.

HIRSH – PASEK

Els infants aprenen jugant.

No per ensenyar ràpid s'aprèn més.

La descoberta del propi aprenent és el millor mitjà d'aprenentatge.

Entradas relacionadas: