Models d'aprenentatge en l'esport
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,81 KB
APRENENTATGE MOTOR:
branca específica de l'aprenentatge que descriu els canvis estables en el comportament de caire motor. Ens referim a les habilitats motrius. S'assolirà a través de la pràctica i l'entrenament on el subjecte passarà per un procés d'incertesa que li generarà errors.
MODEL CIBERNÈTIC:
Segons Merteniuk, aquestes són les fases del processament de l'acció motora:
1. Entrada sensorial
(vista, oïda, tacte...)
2. Activitat del processament:
- Mecanisme perceptual: necessitat de percebre el context, interpretació de la situació.
- Mecanisme decisori: possibilitat de decidir de quina forma conscient o inconscient (capacitat d'escollir)
- Mecanisme efector: conjunt d'accions del cervell per enviar la informació als músculs.
Feedback intrínsec: jo vull passar la pilota però en el mateix moment està a punt un defensor de tallar, llavors decideixo canviar-ho perquè he percebut el perill.
3. Resultat:
moviment, ens importa el procés psicològic anterior.
4. Feedback extern:
permet recollir informació d'allò que s'ha fet.
- Gran quantitat de pràctica, quan més es practica millor.
- Variabilitat de la pràctica, practicar l'acció motora amb el major rang de formes diferents, això dona un domini de la regla, ens donarà la capacitat d'adaptar-nos en aquest context.
- Utilització de jocs i no d'exercicis.
Incorporació d'un company o adversari.
Preguntar el problema.
MODEL SOCIOCULTURAL:
Constructivisme: model que interpreta que els subjectes es construeixen amb les seves particularitats on el seu context és totalment diferent. Ningú és igual.
NER: Nivell evolutiu real: bagatge inicial. El que el nen sap fer.
Zona de Desenvolupament Potencial: possibilitat de fer coses més complexes de les que el subjecte per si sol és capaç de fer.
Ajudes:
- Companys
- Observació
- Silenci de l'entrenador
- Preguntes de l'entrenador
- Material
- Joc
- Consignes
Hem de fer que l'entrenador ajudi a l'esportista i no dir sempre el que s'ha de fer, no dir sempre la solució. Promoure la comunicació entre companys.
Però hi ha un perill, i és que l'ajuda deixi d'ajudar, com?:
- Tasques que no tinguin característiques de l'esport (en bàsquet fer exercicis sense oposició)
- Velocitat de l'aprenentatge massa ràpida.
- Que l'entrenador resolgui els problemes, no s'ha de dir el que l'entrenador vol sentir.
- Tasques que no estan dins de les capacitats de l'infant (massa difícils o massa fàcils).
MODEL GENÈTIC:
És centrat en el subjecte, persona que està aprenent.
Desequilibri: el que ell sap no li permet jugar o practicar l'acció correctament. Es troba en un conflicte cognitiu, en una dissonància (distància entre el que ell sap fer i el que necessita saber per dominar l'acció motora determinada.
Equilibri: saber i dominar el gest correctament.
Com es resol aquesta dissonància cognitiva?
- Assimilació: procés adaptatiu o d'aprenentatge, mitjançant el qual el subjecte utilitza per resoldre la situació.
- Acomodació: més costós, procés adaptatiu pel qual el subjecte necessita modificar els esquemes de pensament que disposa per adaptar-se a una nova situació. (exemple de rugby)
Piaget explica un procés d'evolució que són producte de la maduració biològica i experiència ambiental:
- Període sensomotor (0-2 anys)
- Període preoperatori (3-7 anys) el subjecte comença a utilitzar el llenguatge i ser capaços d'explicar el que han fet, de manera egocèntrica.
- Període operacions concretes (8-11 anys) el subjecte és capaç d'explicar l'acció que ha realitzat en un moment passat. El subjecte és capaç de veure els companys (passar la pilota, etc.) domini alt sobre la consciència corporal...
- Període operacions formals (12... anys)
Consells pràctics
- Descobriment (a veure que passa als nens)
- Plantejar activitats orientades al que sap fer.
- Autonomia a l'ensenyant (com creus que has de resoldre el problema?)
- Reptes motors.
FAMOSE
Problema motor necessari per aprendre.
BATALLA
Les habilitats motrius es poden separar en obertes o tancades.
En l'ensenyament s'ha d'incidir sobre el procés del moviment.
BOTH
En etapes de formació cal integrar un alt repertori de moviments.
HIRSH – PASEK
Els infants aprenen jugant.
No per ensenyar ràpid s'aprèn més.
La descoberta del propi aprenent és el millor mitjà d'aprenentatge.