Model SECI: Gestió del Coneixement a l'Àmbit Educatiu
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,44 KB
Model SECI: Socialització, Exteriorització, Combinació i Interiorització
El Model SECI, basat en els processos de socialització, exteriorització, combinació i interiorització, és un dels models més coneguts en la gestió del coneixement. El seu interès se centra en dos àmbits:
Àmbits del Model SECI
- Pas de coneixement tàcit a explícit i viceversa: Com mobilitzar el coneixement interioritzat (tàcit) cap a una forma exterioritzada (explícita) i a l'inrevés. També explora la transició del coneixement individual al coneixement interorganitzatiu.
- Dimensions epistemològiques i ontològiques: Com es produeix aquesta mobilització del coneixement. El model proposa l'espiral del coneixement, representada pels quatre processos.
L'Espiral del Coneixement
Quan ens situem en un nivell de coneixement tàcit, la socialització permet passar al coneixement tàcit grupal compartint espais i moments conjuntament, la qual cosa genera un comportament compartit.
Exemples dels Processos SECI
- Interiorització: Quan un professor explica alguna cosa a classe i els alumnes ho incorporen a la seva cultura, convertint-ho en coneixement tàcit. Interiorització i aprenentatge són conceptes similars.
- Combinació: En un treball en grup, es combina el coneixement individual de cada membre. No hi ha interiorització en aquest procés.
- Exteriorització: Quan s'expressa el coneixement de forma verbal o escrita, compartint-lo amb els altres.
Model ACCELERA a l'Àmbit Educatiu
El model ACCELERA, basat en el SECI, s'ha implementat amb èxit en l'àmbit educatiu. Busca provocar els quatre processos SECI a través del debat en espais com claustres, consells escolars i comissions de cicle, tant presencials com en línia.
El Debat com a Eina Claustre
El debat ha de ser sistemàtic, amb exemples, experiències, idees i documentació. Els especialistes faciliten la implementació. El debat ha de generar un producte tangible, com un article o un recull de procediments, que consolidi l'aprenentatge. Aquest cicle és continu.
Fases d'Implementació
Després de la sensibilització, es passa a la planificació, implementació i difusió. Finalment, s'avalua el procés i, si funciona, s'institucionalitza.