Mitjans digitals i comportament de l'usuari
Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,95 KB
Nous mitjans
Dinamisme: grau d'aprofitament en què els nous mitjans fan de les possibilitats que ofereix el suport en línia.
- Hipertextualitat
- Multimedialitat: poder ajuntar diferents llenguatges, com àudio, vídeo, text...
- Interactivitat: com els usuaris poden interactuar amb el contingut.
- Freqüència d'actualització: si la web pot anar renovant-se oferiran un contingut millor i més actualitzat.
Els mitjans digitals són:
- Asíncrons: no està lligat amb el temps, és atemporal.
- Instantanis: és un mitjà que pot publicar coses al moment els 365 dies de l'any durant les 24 hores del dia.
- Enciclopèdics: és un coneixement agregat. L'hipertext ajuda a que tot estigui agregat.
- Ubics / geolocalitzats: es poden accedir a elles des de qualsevol lloc.
Universals: pots accedir a la informació de tot al món. Un mitjà digital és un meta-mitjà i nou mitjà alhora.
El comportament de l'usuari
Es tracta d'avaluar la forma com mirem, seguir el procediment que fa l'ull. Aquest procés és utilitzat en la investigació de sistemes visuals, en psicologia, en lingüística cognitiva i en disseny de productes. Els resultats d'aquets informe diuen que:
- Lectors escanejadors: 79%, són els que llegeixen en diagonal.
- Lectors paraula per paraula: 21%, són menys visuals, necessiten anar paraula per paraula.
Patrons de lectura
- Lectura en F: es centra la lectura en el titular i els subtítols dels paràgrafs.
- Lectura en E: semblant al F.
- Lectura en L invertida: es centra bàsicament en el paràgraf. El text sempre a l'esquerra, mai es justifica.
Normes de lògica visual
- Big to small: La gent es fixa de lo gran a lo petit.
- Top to bottom: Es llegeix de dalt a baix.
- Left to right: Es llegeix d'esquerra a dreta.
- Dark to light: La gent primer es fixa en lo fosc y després en lo clar.
La piràmide invertida longitud
Podem diferenciar entre articles curts i articles llargs, en funció de les paraules que el formen i el temps que els lectors triguen en llegir-los (com a mitjà es marca que llegim 200 paraules per minut).
- Articles curts: 600 paraules, lectura aproximada en 3 minuts.
- Articles llargs: 1000 paraules, lectura aproximada en 5 minuts.
Estratificació de la informació
Layering o revelació progressiva: es la tècnica de començar amb informació general i després subministrar enllaços a més detall i informació suplementària. La forma d'escurçar el text sense sacrificar profunditat de contingut es dividir la informació en múltiples nodes connectats amb enllaços d'hipertext.
Posicionament i usabilitat: escriptura
- El llenguatge metafòric confon l'usuari i els motors de cerca.
- Concepte de piràmide invertida horitzontal. Informació en les 2 primeres paraules o primer terç del títol. Extensiu a inicis de paràgrafs, intertítols de blocs temàtics, enumeració, etc.
- Canvia l'ordre dels elements de la frase de forma que comenci amb les paraules més rellevants o amb "més ganxo".
- Ús de la veu passiva.
- Els dos punts: dur a l'esquerra les paraules més portadores d'informació.
- No iniciar títols amb:
- Articles: les pitjors paraules.
- Expressions d'enllaç (a més, a saber, ara bé, almenys, sembla que, malgrat...)
- Evitar referències temporals.
- Evitar Cursiva.
- Negreta per trencar uniformitat del text:
- Preguntes en una entrevista.
- Primeres paraules d'ítems en una enumeració.
- Paraules soles o frases completes que siguin rellevants.
Curació dels continguts
El terme "curació de continguts" fa referència a l'activitat consistent en la selecció i difusió de contingut a la web. En l'escenari de l'abundància i saturació d'informació dels mitjans socials es quan cobra sentit aquesta funció. Podríem dir que el que fa la curació amb la informació és:
- Recol·lectar.
- Filtrar.
- Compartir.
- Monitoritzà.
- Sistema:
- Continu:
- Especialista:
- Per una organització o a títol individual.
- De cerca, selecció, caracterització i difusió.
- Del contingut més rellevant.
- A partir de diverses fonts d'informació de la web.
- Sobre un tema o àmbit específics.
- Per a una audiències determinada.