Pau 2010 OPCiP A(Narcís oller la bogeria)-
Serie 1: 1.1. Advocat. Sha de justificar amb una daquestes dues frases: - «Daquí que jo tindré plets, que nhauran caigut, de llamps!» - «¿Hauria pogut redactar així una demanda o una querella qualsevol? Doncs ja no dic res, si és de divorci!» 1.2. Exemple: Que passarà molt temps (haurà plogut i llampegat moltes vegades) abans que ell no tingui plets per poder exercir. 1.3. A) C b) F c) F d) C e) C 1.4. La resposta correcta és: text narratiu 1.5. La resposta correcta és: afectuosa 1.6.1. A) En Bandereta b) Era geperuda c) Salomé Argila d) Un e) El Paradís 1.6.2. La cupletista Pilar Segura... 3 LArmanda deixa la torre... 5 El senyor Nicolau Rovira... 1 En Jaume mor ofegat... 4 Els Valldaura compren... 2 2. Expressió escrita 2.1. Exemple: Com que la Matildeta i jo estàvem tan contents destar junts i sempre anàvem agafats a tot arreu, el primer client que hagués volgut sol·licitar els meus serveis mhauria molestat. I encara més a la Matildeta, que en tres o quatre mesos no em va deixar ni tan sols escriure sol les tres o quatre cartes que vaig enviar. 2.2. 2.3. Exemple: - Com que el meu pare es torna boig pel futbol, li hem regalat un abonament per al mundial. - El veí de sota sha tornat boig i lhan hagut dingressar en un psiquiàtric. - El primer dia de les rebaixes les botigues del centre són una bogeria. - El doctor Quintana ja ha publicat diversos estudis sobre les causes de la bogeria.
Opció 2010 B:Opció B(projecte de lei..)
1. Comprensió lectora 1.1. Laccés és la possibilitat danar o dentrar en un lloc, la deambulació és la possibilitat de circularhi, i la permanència és la possibilitat de quedar-shi. 1.2. Exemple: No es pot impedir cap de les coses que mana aquest llei emparant-se en el dret dadmissió (o bé: El que ordena aquesta llei passa per sobre del dret dadmissió en els espais dús públic). 1.3. A) C b) C c) F d) F e) C 1.4. La resposta correcta és: subjectivitat 1.5. La resposta correcta és: els espais següents 1.6.1. Daniel Serrallonga guanya... 4 Serrallonga vol constituir... 2 Armengol i el narrador... 5 Daniel Serrallonga munta... 1 Daniel Serrallonga es casa... 3 1.6.2. A) Salvador Valldaura b) A París c) El professor de piano d) Pilar Segura (una cupletista del Paral·lel) e) Una tórtora 2. Expressió escrita 2.1. Exemple: Ningú no pot exigir res a canvi, als que fan servir gossos dassistència, per poder entrar en algun lloc. 2.2. 2.3. Exemple: - Diumenge passat vam voltar, tot passejant amb els gossos, lestany de Banyoles. - Aquest any, lassociació de pares de linstitut organitzarà una visita al pantà de Mequinensa. - A mi magrada moltíssim banyar-me a les gorgues daquell riu quan fa tanta calor que no es pot suportar. - Aquest estiu passarem tres setmanes navegant pels canals del sud de França. Oficina dOrganització de Proves dAccés a la Universitat Pàgina 3 de 7 Pau 2010 Pautes de correcció Llengua catalana i literatura 3. Reflexió lingüística (part comuna) 3.1. A) poder (pot), o bé: poder haver-hi / poder-hi haver (hi pot haver) b) subjecte c) zona d) nosaltres (subjecte el·líptic) e) complement directe 3.2. A) oració composta amb una oració coordinada adversativa b) oració composta amb una oració subordinada substantiva dinfinitiu (que fa de subjecte) c) oració composta amb una oració subordinada adverbial causal d) oració composta amb una oració subordinada adjectiva explicativa e) oració composta amb una oració subordinada adverbial temporal 3.3. La resposta correcta és la tercera: Ara ja no som a temps de canviar-li les costums. 3.4. La resposta correcta és: rebuig !
Opció 2010 Setembre-a ib- SÈRIE 2 Opció A (mercre rododerda mirall trencat
1. Comprensió lectora 1.1. Lombra del plec més llarg de la túnica de Moisès (o, simplement, el plec de la túnica...) 1.2. Exemple: Se sent superior a molts pintors joves que tenen èxit i creu que els crítics no saben valorar adequadament el seu art 1.3. A) C b) C c) F d) F e) F 1.4. La resposta correcta és: text descriptiu 1.5. La resposta correcta és: preocupat 1.6.1. De dalt a baix: 4, 2, 5, 1, 3 1.6.2. A) Salvador Valldaura. B) A París. C) El professor de piano. D) Pilar Segura (una cupletista del Paral·lel). E) Una tórtora. 2. Expressió escrita 2.1. Un altre dia em vaig atrevir a insinuar-li que magradaria fer un quadre del vestíbul: el foc dels escuts, laigua tacada de color... La senyora Valldaura, tot ventant-se amb aquell vano de la poma, em va clavar una mirada com si volgués travessar-me: «Encara tens molt de camí per caminar, Jesús; com diu el meu marit, un cromo el pot fer tothom.» Vaig sortir descoratjat. Trepitjava la sorra com si fos dor i com si el senyor Valldaura, que sempre em saludava mig sorprès i amb cara damoïnat, hagués de renyar-me perquè menduia polsina daquella a la sola de les sabates. 2.2. 2.3. Exemples: - Hem dalleugerir el pas si volem arribar al poble abans que es faci fosc. - No magrada pas gens aquest vestit que thas posat. - Les sirenes de la fàbrica ens avisaven quan sacostaven els bombarders. - Els mariners dels contes es deixen enganyar fàcilment pels cants de les sirenes. Oficina dOrganització de Proves dAccés a la Universitat Pàgina 2 de 3 Pau 2010 Pautes de correcció Llengua catalana i literatura Opció B 1. (albert pla)Comprensió lectora 1.1. Els restaurants = els mitjans, els llibres, els films doblats planxar els peixos = la revisió dels textos que fan els professionals de la llengua 1.2. Exemple: La pèrdua o debilitament de les paraules i estructures gramaticals catalanes que no tenen una correspondència exacta en el castellà. 1.3. A) F b) C c) C d) F e) C 1.4. La resposta correcta és: text dopinió 1.5. La resposta correcta és: moure lleugerament 1.6.1. A) C b) C c) F d) F e) C 1.6.2. A) La torre dels Valldaura a Sant Gervasi. B) Venia peix a la Boqueria. C) Per la mort del seu pare. D) En un llorer. E) Tapissos. Oficina dOrganització de Proves dAccés a la Universitat Pàgina 3 de 3 Pau 2010 Pautes de correcció Llengua catalana i literatura 2. Expressió escrita 2.1. Exemple: «No menjar gaire» vol dir menjar menys del que seria habitual i, en canvi, «no menjar massa» vol dir no menjar més del que seria habitual. 2.2. 2.3. «Si mai no heu portat moto, us oferim un curset gratuït» (o bé: «Si no heu portat mai moto, us oferim un curset gratuït») 3. Reflexió lingüística (part comuna) 3.1. A) li, el, se, hi b) li = complement indirecte / el = complement directe / se = complement directe / hi = complement circumstancial de lloc c) el noi d) fúmer, obligar, (pentinar), acompanyar, observar, entrar e) fúmer, obligar, acompanyar, observar = làvia; (pentinar), entrar = el noi. 3.2. A) si aprovaran. Oració subordinada substantiva interrogativa b) Encara que no em sembla bé. Oració subordinada adverbial concessiva c) si els paguen bé. Oració subordinada adverbial condicional d) que havien treballat molt. Oració subordinada adjectiva especificativa e) perquè es poguessin atendre més pacients. Oració subordinada adverbial final 3.3. La resposta correcta és la tercera (La primera persona del present dindicatiu del verb aparèixer...) 3.4. La resposta correcta és la segona: corretja