Miquel Martí i Pol i la Renovació Teatral Catalana del Segle XX
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,35 KB
Miquel Martí i Pol: Poeta del Realisme Català del Segle XX
Miquel Martí i Pol, nascut a Catalunya, fou un destacat poeta del realisme del segle XX.
Ressò Social i Popularitat
La seva obra va tenir un gran ressò social per diverses raons:
- Juntament amb Vicent Andrés Estellés, és un dels poetes que més ha connectat amb el poble, parlant de la seva experiència amb un llenguatge senzill i proper.
- Com a cantautor, i amb l'ajuda d'altres artistes com Lluís Llach, Maria del Mar Bonet i Paco Muñoz, va contribuir a la divulgació dels seus poemes.
- Va guanyar nombrosos premis i va ser candidat al Premi Nobel de Literatura l'any 1999.
Característiques Personals i Malaltia
Martí i Pol era obrer i treballava d'escrivent. Va patir la malaltia d'esclerosi múltiple, una condició que va influir profundament en la seva vida i obra.
Etapes Poètiques
La seva trajectòria poètica es pot dividir en quatre etapes, paral·leles a les seves vivències personals, els seus estats d'ànim i els fets socials i polítics de la segona meitat del segle XX:
Poesia Autobiogràfica i Preocupació Social
Els seus primers llibres, com La Fàbrica i El Poble, inclouen poemes que tradueixen el món immediat que l'envolta i que ell coneixia tan bé. Aquesta etapa està marcada per una clara preocupació social i els temes venen condicionats per la seva malaltia, com l'angoixa, la solitud i la presència de la mort.
Poesia Intimista i Llenguatge Directe
Caracteritzada per una poesia més intimista en la qual l'autor reflexiona sobre la seva situació personal, condicionada per la malaltia. Utilitza un llenguatge senzill i directe perquè l'entengui quanta més gent millor.
Poesia Amorosa: Estimada Marta
Escriu un llibre de poesia amorosa, Estimada Marta, obra que dedica al seu segon matrimoni i al nou amor.
Reflexió Crítica: Llibre de les Solituds
L'any 1990 publica Llibre de les Solituds, una reflexió crítica sobre el país en el vessant polític i social.
La Renovació Teatral Catalana dels Anys 70
El Teatre Català durant la Postguerra i el Franquisme
Durant la postguerra, la dictadura franquista controlava totalment l’activitat teatral i imposà el teatre en castellà. A partir de 1946, el franquisme començà a autoritzar algunes obres en la nostra llengua, però aquestes hagueren de patir la censura prèvia i la limitació de publicitat en premsa i ràdio.
Josep Maria de Sagarra, amb La fortuna de Sílvia (1947) i amb Galatea (1948), intentà innovar, però, pel rebuig de la crítica i el públic, hagué de retornar a la tradició.
La Diglòssia a València
Tanmateix, a València, es vivia una situació de diglòssia: teatre culte en castellà i teatre humorístic i popular en valencià.
Plataformes Teatrals Clau
Es van fundar plataformes teatrals fonamentals per a la renovació:
L’Agrupació Dramàtica de Barcelona
Aconseguí dur endavant una programació i uns mètodes de treball rigorosos; programaren clàssics, editaren traduccions i posaren en escena obres d’autors com Joan Oliver, Salvador Espriu i Manuel de Pedrolo.
L’Escola d’Art Dramàtic d’Adrià Gual
Oberta als nous corrents teatrals, fou decisiva en la creació del teatre independent de la dècada següent.
El Teatre Independent dels Anys 60 i 70
Durant els anys 60, en els cercles universitaris, es començà a fer un nou teatre independent que buscava un públic amb cert nivell cultural. Aquest teatre seguia els nous corrents europeus: el teatre avantguardista, el surrealista i l’absurd.
En els anys 70, apareixen grups que oferien espectacles amb noves tècniques dramàtiques.
Dramaturgs Destacats dels Anys 70
Els dramaturgs més importants d'aquesta època són:
- Josep M. Benet i Jornet
- Jordi Teixidor
- Rodolf Sirera