Millorar la Comunicació Oral a l'Aula: Estratègies i Avaluació
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,48 KB
Criteris Metodològics per a l'Ensenyament de la Llengua Oral
Fases del Procés de Composició d'un Discurs Oral
El procés de composició d'un discurs oral s'ha de basar en la seqüència: planificació, producció, avaluació i revisió.
1. Fase de Planificació
Preparació del discurs d'acord amb:
- Propòsit: S'expliciten els objectius d'aprenentatge.
- Contingut: Tractament de la informació a través de la consulta de fonts diverses.
- Context comunicatiu: Representació d'un context real en què alumnes i professor són els destinataris intermedis del discurs.
Són molt importants les interaccions entre alumnes i entre alumne i professor.
2. Fase de Producció
Funció del locutor i dels destinataris:
- Locutor: Emissió d'un text adequat a les circumstàncies contextuals (posada en escena).
- Destinataris: Recepció focalitzada i comprensiva del discurs, d'acord amb criteris concrets.
- Recursos: Mitjans audiovisuals per a enregistrar.
3. Fase de Revisió
Valoració col·lectiva del discurs i autoavaluació:
- Valoració col·lectiva del discurs oral en relació a:
- Ús d'elements lingüístics, discursius i estratègies.
- Contingut.
- Autocorrecció: Reflexió i revisió mitjançant l'enregistrament del text, amb pautes d'observació.
- Avaluació final del professor: Recomana exercicis específics i genera noves versions.
Segons els objectius d'aprenentatge.
Aspectes Clau de l'Ús de la Llengua Oral a l'Aula
Decàleg i articles del dossier referits a l'oralitat:
- Centrar l'ensenyament i l'avaluació en els processos que segueix l'alumne i en els progressos que realitza, no en el producte final.
- El procés de composició d'un discurs oral s'ha de basar en la seqüència: planificació, producció, avaluació i revisió.
- S'han de donar les estratègies necessàries perquè l'alumne pugui aplicar els tres tipus d'interaccions: interacció amb el docent, amb els iguals i amb si mateix.
- Donar poder a l'alumne no implica restar autoritat al professor, sinó transferir responsabilitats a l'alumne.
- Tenint en compte les trobades informals, l'alumne aprèn més perquè és més autèntic.
- Per aprendre matemàtiques s'ha de dialogar amb el docent, amb els iguals i amb si mateix per desenvolupar el pensament matemàtic i la capacitat comunicativa.
- El mestre ha de perdre la por que els alumnes parlin a classe, ja que parlar permet construir coneixement. Generar un clima de confiança. Fomentar el diàleg i les interaccions entre els alumnes, fent que l'alumnat sigui el protagonista.
- L'ensenyament de les habilitats orals es considera des d'una perspectiva bilateral.
- Les seqüències didàctiques s'insereixen en situacions de comunicació formals, pròximes a la realitat i a les necessitats dels estudiants.
- Els instruments d'avaluació que s'utilitzen permeten centrar la valoració en els objectius d'aprenentatge i, al mateix temps, faciliten l'autovaloració dels estudiants.
- Fomentar una pedagogia dialògica i crítica.
- Treballar de manera sistemàtica i equilibrada tots els components de la competència comunicativa, en projectes de treball que integren tant la comunicació escrita com l'oral.
- Treballar l'oralitat en situacions diverses.
- Fomentar el treball en grups reduïts on tots els alumnes puguin intervenir.
- Fomentar les converses en les diferents àrees (Matemàtiques, Ciències, Música, Educació Física, etc.) perquè desenvolupen la comprensió conceptual i les destreses procedimentals.
- Ensenyar a planificar el discurs oral formal i fer del treball de l'oral una pràctica seqüenciada que permeti revisar i autoavaluar.
- Estimular diferents tipus de conversa, sobretot l'exploratòria, per dur a terme els projectes de treball.