Millorar la Comunicació Oral a l'Aula: Estratègies i Avaluació

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,48 KB

Criteris Metodològics per a l'Ensenyament de la Llengua Oral

Fases del Procés de Composició d'un Discurs Oral

El procés de composició d'un discurs oral s'ha de basar en la seqüència: planificació, producció, avaluació i revisió.

1. Fase de Planificació

Preparació del discurs d'acord amb:

  • Propòsit: S'expliciten els objectius d'aprenentatge.
  • Contingut: Tractament de la informació a través de la consulta de fonts diverses.
  • Context comunicatiu: Representació d'un context real en què alumnes i professor són els destinataris intermedis del discurs.

Són molt importants les interaccions entre alumnes i entre alumne i professor.

2. Fase de Producció

Funció del locutor i dels destinataris:

  • Locutor: Emissió d'un text adequat a les circumstàncies contextuals (posada en escena).
  • Destinataris: Recepció focalitzada i comprensiva del discurs, d'acord amb criteris concrets.
  • Recursos: Mitjans audiovisuals per a enregistrar.

3. Fase de Revisió

Valoració col·lectiva del discurs i autoavaluació:

  • Valoració col·lectiva del discurs oral en relació a:
    • Ús d'elements lingüístics, discursius i estratègies.
    • Contingut.
  • Autocorrecció: Reflexió i revisió mitjançant l'enregistrament del text, amb pautes d'observació.
  • Avaluació final del professor: Recomana exercicis específics i genera noves versions.

Segons els objectius d'aprenentatge.

Aspectes Clau de l'Ús de la Llengua Oral a l'Aula

Decàleg i articles del dossier referits a l'oralitat:

  1. Centrar l'ensenyament i l'avaluació en els processos que segueix l'alumne i en els progressos que realitza, no en el producte final.
  2. El procés de composició d'un discurs oral s'ha de basar en la seqüència: planificació, producció, avaluació i revisió.
  3. S'han de donar les estratègies necessàries perquè l'alumne pugui aplicar els tres tipus d'interaccions: interacció amb el docent, amb els iguals i amb si mateix.
  4. Donar poder a l'alumne no implica restar autoritat al professor, sinó transferir responsabilitats a l'alumne.
  5. Tenint en compte les trobades informals, l'alumne aprèn més perquè és més autèntic.
  6. Per aprendre matemàtiques s'ha de dialogar amb el docent, amb els iguals i amb si mateix per desenvolupar el pensament matemàtic i la capacitat comunicativa.
  7. El mestre ha de perdre la por que els alumnes parlin a classe, ja que parlar permet construir coneixement. Generar un clima de confiança. Fomentar el diàleg i les interaccions entre els alumnes, fent que l'alumnat sigui el protagonista.
  8. L'ensenyament de les habilitats orals es considera des d'una perspectiva bilateral.
  9. Les seqüències didàctiques s'insereixen en situacions de comunicació formals, pròximes a la realitat i a les necessitats dels estudiants.
  10. Els instruments d'avaluació que s'utilitzen permeten centrar la valoració en els objectius d'aprenentatge i, al mateix temps, faciliten l'autovaloració dels estudiants.
  11. Fomentar una pedagogia dialògica i crítica.
  12. Treballar de manera sistemàtica i equilibrada tots els components de la competència comunicativa, en projectes de treball que integren tant la comunicació escrita com l'oral.
  13. Treballar l'oralitat en situacions diverses.
  14. Fomentar el treball en grups reduïts on tots els alumnes puguin intervenir.
  15. Fomentar les converses en les diferents àrees (Matemàtiques, Ciències, Música, Educació Física, etc.) perquè desenvolupen la comprensió conceptual i les destreses procedimentals.
  16. Ensenyar a planificar el discurs oral formal i fer del treball de l'oral una pràctica seqüenciada que permeti revisar i autoavaluar.
  17. Estimular diferents tipus de conversa, sobretot l'exploratòria, per dur a terme els projectes de treball.

Entradas relacionadas: