Metodologia i Tipologia de l'Acció Educativa Centrada en l'Alumne
Enviado por Pedro Ferrandiz y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,11 KB
Metodologia
Tipologia
L'acció educativa es centra en l'alumne i no en la lògica disciplinària → aprendre no és tan sols acumular coneixements, sinó desenvolupar la capacitat d'utilitzar-los.
Per tot això,
- Calen activitats i recursos diversificats. Organitzar l'aula de formes diverses.
- Coordinació entre àrees o matèries → estratègies comunes d'aprendre.
- Generar interès resolent problemes, pensament crític.
A l'hora de planificar les activitats, des de totes les àrees, cal tenir en compte elements de les competències més transversals per afavorir la seva adquisició, com els que a continuació es proposen:
Aprendre a aprendre
- Activitats d'autoavaluació i coavaluació i mesures individuals de reforç i ampliació.
- Cerca d'informacions complementàries.
- Per al treball d'hàbits (subratllat, resums, esquemes, mapes conceptuals...), i portar una planificació i control del temps (estudi, oci...) per mitjà de l'agenda personal.
Autonomia i iniciativa personal
- Per fomentar la presa de decisions amb iniciativa i creativitat, es poden plantejar activitats on l'alumnat hagi d'escollir i justificar el perquè de la seva elecció.
- Iniciativa: cal combinar les activitats individuals i de grup desenvolupant projectes on l'alumnat pugui tenir iniciativa i alhora aprengui a compartir els coneixements amb els seus companys o companyes, tot desenvolupant les competències emocionals adreçades a un mateix i a les altres persones. En definitiva, cal tenir en compte les diferents habilitats socials dels nois i noies i les múltiples intel·ligències de l'alumnat.
Tractament de la informació i la competència digital
- És una eina per cercar i seleccionar informació i per elaborar diverses tasques escolars, però també cal aprofitar el seu potencial com a llenguatge per aprendre en contextos individuals i compartits per a la comunicació i per millorar els aprenentatges i la construcció del coneixement.
Competència comunicativa lingüística i audiovisual
- Responsabilitat de totes les àrees i matèries del currículum.
- S'ha d'utilitzar com a instrument de comunicació per fer possible l'accés i gestió de la informació, la construcció i comunicació dels coneixements, la representació, interpretació i comprensió de la realitat, i l'organització i autoregulació del pensament, les emocions i la conducta.
- Cal planificar activitats d'expressió i comprensió oral, escrita i audiovisual des de totes les disciplines, tot fomentant el traspàs de coneixements entre àrees.
Competència social i ciutadana
- L'educació ha de promoure valors humanitaris.
- Aproximació respectuosa a la diversitat personal i cultural.
- Convivència i ciutadania activa.