Metodologia Qualitativa: Observació, Notes de Camp i Anàlisi

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,37 KB

Avantatges i Inconvenients de l'Observació

Avantatges de l'Observació

  • Accés directe a la informació que ens interessa.
  • Costos baixos en l'observació d'entorns naturals i sense estructurar.
  • És flexible i permet abordar variables no considerades inicialment.
  • Obtenim una perspectiva general i *contextualitzada* dels fenòmens.
  • Possibilitat d'obtenir informació no reactiva.

Inconvenients de l'Observació

  • Accés a una gran quantitat d'informació al mateix temps (gestió de dades).
  • Dificultats de registre si realitzem *observació participant*.
  • Reactivitat en alguns tipus d'observació.
  • Dificultats d'interpretació del que observem.
  • Dificultats d'accés a certs escenaris o comportaments.

Tipus i Components de les Notes de Camp

Tipus de Notes de Camp (Spradley)

  • Notes condensades.
  • Notes expandides.
  • Notes de diari de camp.
  • Notes d'anàlisi i interpretació.

Components o Continguts de les Notes de Camp (Lofland)

  • Descripció del que s'ha observat.
  • Descripció del que s'ha recordat.
  • Inferències i idees per a l'anàlisi.
  • Impressions personals i sentiments.
  • Informacions contextuals que permetin la interpretació posterior.

Guia de Registre: Què Apuntar en l'Observació

Esdeveniments Inesperats

  • Les interrupcions del procés que posen en relleu normes implícites.
  • Agents que destaquen, que atreuen l'atenció o que tenen un rol important en el procés, sigui oficial (*professional*) o informal (*carisma*).

Participants

  1. Clients i Propietaris:
    • Trajectòria vital i formativolaboral.
    • Recursos materials i simbòlics.
  2. Entrevistador/Observador:
    • *Habitus* acadèmic i trajectòria vital.
    • Reflexivitat i perspectiva crítica.
  3. Aparença: Roba, edat, gènere, aspecte físic.
  4. Comunicació Verbal i No Verbal: Qui parla amb qui i com, qui inicia la conversa, en quin idioma, amb quin accent i vocabulari, grau d'expressivitat i familiaritat.

Interacció

Recursos que cada part posa en joc:

  • Materials: Força de treball *vs.* capital (temps i oci).
  • Informatius: Intercanvi informatiu que es produeix en la situació de consum i oci.
  • Expressius: Funcions conativa i expressiva del llenguatge.

Dinàmica de la Interacció i Indicadors

  • Indicadors emocionals i discursius: Que indiquin preferències dels agents per un tipus d'interacció, acció o posició social, o el grau d'intimitat de la relació.
  • Qui interactua amb qui, posició del cos, moviments, proxèmica, qui no interactua...
  • Accessibilitat: Qui entra i surt.

Observació Etnogràfica

Avantatges de l'Etnografia

  1. No tenim intermediaris.
  2. És barata, especialment en entorns no controlats.
  3. És molt oberta i es pot fer en qualsevol moment (sempre que sigui un lloc obert).
  4. Permet trobar informació no provocada.
  5. Beneficia les tècniques qualitatives, ja que capta el context que envolta l'acció.

Inconvenients de l'Etnografia

  1. Gran quantitat d'informació; cal decidir què ens quedem i què no.
  2. Dificultat per buscar els moments adequats per fer el registre.
  3. Incertesa sobre fins a quin punt la gent es comporta amb normalitat (efecte observador).
  4. La gent es comporta d'una manera, però no sempre se'n sap el perquè (necessitat d'interpretació).

Anàlisi de Contingut: Com es Fa?

L'anàlisi de contingut implica la identificació i codificació de fragments (continguts) rellevants del text.

Tipus de Tractament

  • Tractament Quantitatiu: Automatitzat i matemàtic. (Els ordinadors ho fan molt bé).
  • Tractament Qualitatiu: Interpretatiu i no matemàtic. (Els ordinadors no ho saben fer, només ajuden).

Tasques Recursives i Relacionades

  1. Reducció de dades.
  2. Disposició i transformació de dades.
  3. Obtenció de resultats i redacció de conclusions.

Obtenció de Resultats i Redacció de les Conclusions

Obtenció de Resultats

Cal relacionar els resultats amb les hipòtesis inicials.

  • Cal buscar patrons i temes recurrents en funció dels factors considerats com a independents o causals.

Recomanacions (Colàs, 1998)

  • Observar patrons i temes per comprovar si les hipòtesis són encertades.
  • Agrupament: Posar coses semblants juntes.
  • Subsumir el que és particular en el que és general: Distanciar-se una mica de les dades.
  • Establir relacions entre variables per veure si hi ha causalitat.
  • Elaborar una cadena lògica d'evidències: Si A, causa B.

Redacció de les Conclusions

Les conclusions representen allò que es pot aplicar al món real.

  • Cal connectar les regularitats observades amb el nostre marc teòric i el coneixement existent.
  • Cal presentar fragments seleccionats de les transcripcions utilitzades? (Pregunta metodològica clau).

Perills Epistemològics en la Recerca Qualitativa

Primer Perill: Subjectivitat

  1. Problema del coneixement de la situació: (Exemples: sessions matinals, correus electrònics de dansa).
  2. Problema de la integració dels elements observables.

Segon Perill: Cosificació (*Reification*)

  • Definició de Cosificació: «Distorsió no dialèctica de la realitat social que n'enfosqueix el caràcter com a producció contínua, considerant-la, en compensació, en categories cosificades no apropiades al món de la naturalesa».
  • Els científics socials poden caure en un error d'atribució.
  • La Fal·làcia escolàstica.
  • L'espiral de l'anàlisi reflexiva.
  • La literalitat de la càmera: detalls i accions invisibles.

Tercer Perill: Intrusivitat

Fer explícita la presència observadora.

Com Redefinir Indicadors de la Fitxa d'Observació?

Pierre Bourdieu: La Construcció de l'Objecte

Cal partir del dubte radical per redefinir els conceptes emprats:

  • Contrastació amb noves observacions.
  • Diàleg entre membres del grup per comparar notes (descripcions + comentaris).
  • Aplicació de lectures i conceptes sociològics adquirits per redefinir codis.

Marcs Teòrics Clau en l'Anàlisi Qualitativa

Anselm Strauss: Grounded Theory (Teoria Fonamentada)

Codificar és un mecanisme heurístic. En lloc de comptar, cal identificar patrons i estructures. L'objectiu és anar més enllà de les dades.

Wilhelm Dilthey (1833-1911): Hermenèutica

El concepte de *Verstehen* (Comprensió)

  • Cercle hermenèutic: El subjecte és també objecte.
  • Interpretació.
  • Relativisme cultural.

Objectius de la Codificació (Segons la perspectiva heurística)

  • Simplificar.
  • Generar (teoria).

Entradas relacionadas: