Metodologia Qualitativa: Observació, Notes de Camp i Anàlisi
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 7,37 KB
Avantatges i Inconvenients de l'Observació
Avantatges de l'Observació
- Accés directe a la informació que ens interessa.
- Costos baixos en l'observació d'entorns naturals i sense estructurar.
- És flexible i permet abordar variables no considerades inicialment.
- Obtenim una perspectiva general i *contextualitzada* dels fenòmens.
- Possibilitat d'obtenir informació no reactiva.
Inconvenients de l'Observació
- Accés a una gran quantitat d'informació al mateix temps (gestió de dades).
- Dificultats de registre si realitzem *observació participant*.
- Reactivitat en alguns tipus d'observació.
- Dificultats d'interpretació del que observem.
- Dificultats d'accés a certs escenaris o comportaments.
Tipus i Components de les Notes de Camp
Tipus de Notes de Camp (Spradley)
- Notes condensades.
- Notes expandides.
- Notes de diari de camp.
- Notes d'anàlisi i interpretació.
Components o Continguts de les Notes de Camp (Lofland)
- Descripció del que s'ha observat.
- Descripció del que s'ha recordat.
- Inferències i idees per a l'anàlisi.
- Impressions personals i sentiments.
- Informacions contextuals que permetin la interpretació posterior.
Guia de Registre: Què Apuntar en l'Observació
Esdeveniments Inesperats
- Les interrupcions del procés que posen en relleu normes implícites.
- Agents que destaquen, que atreuen l'atenció o que tenen un rol important en el procés, sigui oficial (*professional*) o informal (*carisma*).
Participants
-
Clients i Propietaris:
- Trajectòria vital i formativolaboral.
- Recursos materials i simbòlics.
-
Entrevistador/Observador:
- *Habitus* acadèmic i trajectòria vital.
- Reflexivitat i perspectiva crítica.
- Aparença: Roba, edat, gènere, aspecte físic.
- Comunicació Verbal i No Verbal: Qui parla amb qui i com, qui inicia la conversa, en quin idioma, amb quin accent i vocabulari, grau d'expressivitat i familiaritat.
Interacció
Recursos que cada part posa en joc:
- Materials: Força de treball *vs.* capital (temps i oci).
- Informatius: Intercanvi informatiu que es produeix en la situació de consum i oci.
- Expressius: Funcions conativa i expressiva del llenguatge.
Dinàmica de la Interacció i Indicadors
- Indicadors emocionals i discursius: Que indiquin preferències dels agents per un tipus d'interacció, acció o posició social, o el grau d'intimitat de la relació.
- Qui interactua amb qui, posició del cos, moviments, proxèmica, qui no interactua...
- Accessibilitat: Qui entra i surt.
Observació Etnogràfica
Avantatges de l'Etnografia
- No tenim intermediaris.
- És barata, especialment en entorns no controlats.
- És molt oberta i es pot fer en qualsevol moment (sempre que sigui un lloc obert).
- Permet trobar informació no provocada.
- Beneficia les tècniques qualitatives, ja que capta el context que envolta l'acció.
Inconvenients de l'Etnografia
- Gran quantitat d'informació; cal decidir què ens quedem i què no.
- Dificultat per buscar els moments adequats per fer el registre.
- Incertesa sobre fins a quin punt la gent es comporta amb normalitat (efecte observador).
- La gent es comporta d'una manera, però no sempre se'n sap el perquè (necessitat d'interpretació).
Anàlisi de Contingut: Com es Fa?
L'anàlisi de contingut implica la identificació i codificació de fragments (continguts) rellevants del text.
Tipus de Tractament
- Tractament Quantitatiu: Automatitzat i matemàtic. (Els ordinadors ho fan molt bé).
- Tractament Qualitatiu: Interpretatiu i no matemàtic. (Els ordinadors no ho saben fer, només ajuden).
Tasques Recursives i Relacionades
- Reducció de dades.
- Disposició i transformació de dades.
- Obtenció de resultats i redacció de conclusions.
Obtenció de Resultats i Redacció de les Conclusions
Obtenció de Resultats
Cal relacionar els resultats amb les hipòtesis inicials.
- Cal buscar patrons i temes recurrents en funció dels factors considerats com a independents o causals.
Recomanacions (Colàs, 1998)
- Observar patrons i temes per comprovar si les hipòtesis són encertades.
- Agrupament: Posar coses semblants juntes.
- Subsumir el que és particular en el que és general: Distanciar-se una mica de les dades.
- Establir relacions entre variables per veure si hi ha causalitat.
- Elaborar una cadena lògica d'evidències: Si A, causa B.
Redacció de les Conclusions
Les conclusions representen allò que es pot aplicar al món real.
- Cal connectar les regularitats observades amb el nostre marc teòric i el coneixement existent.
- Cal presentar fragments seleccionats de les transcripcions utilitzades? (Pregunta metodològica clau).
Perills Epistemològics en la Recerca Qualitativa
Primer Perill: Subjectivitat
- Problema del coneixement de la situació: (Exemples: sessions matinals, correus electrònics de dansa).
- Problema de la integració dels elements observables.
Segon Perill: Cosificació (*Reification*)
- Definició de Cosificació: «Distorsió no dialèctica de la realitat social que n'enfosqueix el caràcter com a producció contínua, considerant-la, en compensació, en categories cosificades no apropiades al món de la naturalesa».
- Els científics socials poden caure en un error d'atribució.
- La Fal·làcia escolàstica.
- L'espiral de l'anàlisi reflexiva.
- La literalitat de la càmera: detalls i accions invisibles.
Tercer Perill: Intrusivitat
Fer explícita la presència observadora.
Com Redefinir Indicadors de la Fitxa d'Observació?
Pierre Bourdieu: La Construcció de l'Objecte
Cal partir del dubte radical per redefinir els conceptes emprats:
- Contrastació amb noves observacions.
- Diàleg entre membres del grup per comparar notes (descripcions + comentaris).
- Aplicació de lectures i conceptes sociològics adquirits per redefinir codis.
Marcs Teòrics Clau en l'Anàlisi Qualitativa
Anselm Strauss: Grounded Theory (Teoria Fonamentada)
Codificar és un mecanisme heurístic. En lloc de comptar, cal identificar patrons i estructures. L'objectiu és anar més enllà de les dades.
Wilhelm Dilthey (1833-1911): Hermenèutica
El concepte de *Verstehen* (Comprensió)
- Cercle hermenèutic: El subjecte és també objecte.
- Interpretació.
- Relativisme cultural.
Objectius de la Codificació (Segons la perspectiva heurística)
- Simplificar.
- Generar (teoria).