Metodologia Progressiva en Esports Col·lectius: Etapes i Tàctiques

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,64 KB

Introducció a la Metodologia

Conceptes Clau

  • Dissuasió: Posar-se al mig de la línia de passada.
  • Intercepció: Decidir obrir primer la línia de passada per atacar després la trajectòria de la pilota.

Diferències entre Jugadors Novells i Experts

Jugadors Novells

  • Col·lectiu: No hi ha equip, tots persegueixen la pilota, pèrdues de pilota, pocs llançaments.
  • Individual: El jugador primer mira, després decideix.

Jugadors Experts

  • Col·lectiu: Equip definit amb diferents funcions, fluïdesa de joc, la pilota és un element més del joc.
  • Individual: Hi ha anticipació.

Iniciar els jugadors consisteix a fer un camí perquè l'esportista entengui el joc en tot moment (els continguts apareixen progressivament).

ETAPA 1: La Pilota com a Centre d'Atenció

Característiques

  • El jugador monopolitza la pilota.
  • La pilota no circula.
  • No hi ha equips definits; tots persegueixen la pilota.

Objectius

Atac

  • Que els jugadors de l'equip que ataca es considerin atacants.
  • Que els jugadors atacants se separin (dispersió).

Defensa

  • Que els jugadors de l'equip que no té la pilota es reconeguin com a defensors.
  • Que els jugadors defensors es responsabilitzin d'un atacant.

Continguts i Metodologia

  • Desplaçaments: Quan la capacitat de desplaçament s'independitza de l'orientació de la mirada.
  • Recomanacions Metodològiques: Els jugadors han de tenir funcions diferents (diferenciats per colors).

Disseny d'Activitats

  1. Per identificar atacant/defensor: Tasques comunes als colors de la samarreta, a la possessió o no de la pilota.
  2. Per dispersar-se i responsabilitzar-se d'un atacant: Treball de desplaçament amb independència de l'orientació de la mirada, conceptes prop-lluny, cercar l'atacant, ocupació de l'espai.

ETAPA 2: Guanyar Terreny Multidireccionalment

Característiques

  • Els jugadors es dispersen.
  • Els equips es comencen a reconèixer.
  • La pilota encara no circula amb fluïdesa (pèrdues).
  • S'ha de fer joc real adaptat.

Objectius

Atac

  • Mantenir la possessió de la pilota.
  • Procurar que la pilota canviï de posseïdor.

Defensa

  • Evitar que la pilota circuli en l'altre equip.

Continguts

Atac

  • Passada, recepció i desmarcada.

Defensa

  • Molestar al jugador que porta la pilota (acuit/pressió).
  • Marcar la línia de passada (dissuasió).
  • Cada jugador amb un atacant (defensa individual).

Recomanacions Metodològiques

  1. Joc per l'etapa: Joc de les 10 passades (quan la pilota es recupera, canvi de papers; no repetir passada; comptar en veu alta; no es pot tocar els jugadors).
  2. Prohibit el bot: Jugar col·lectivament, afavorir la desmarcada, evitar la monopolització, presa de decisions sota pressió temporal.

Disseny d'Activitats

  1. Per mantenir la possessió de la pilota: Dominar desplaçaments amb pilota a la mà, aprendre a desmarcar-se amb eficiència, protegir la pilota.
  2. Perquè la pilota canviï de posseïdor: Treball selectiu de la passada i recepció, tasques per dissociar la mirada de la passada, no bot, nombre mínim de passades per marcar gol.
  3. Per evitar que la pilota circuli entre atacants: Concepte de línia de passada, treball de dissuasió, treball d'acuit (pressió).

La Defensa Individual

Estructura defensiva que permet un major progrés als jugadors en iniciació.

Organització dels Defensors

  1. Criteri Normal: Cada defensa marca un atacant.
    • Avantatges: Equilibrats, millor atacant amb millor defensa.
    • Desavantatges: El defensor està lluny per acostar-se ràpidament.
  2. Criteri de Proximitat: Cada defensor defensa l'atacant més proper.
    • Avantatges: Es perd poc temps per trobar l'adversari.
    • Desavantatges: Aparellaments desiguals.

Funcions dels Defensors

  • Amb pilota: Barrar-li el pas al punt fort i estar atent per si pot prendre-li la pilota.
  • Sense pilota: Dissuasió, intercepció i ajuda.

Formes de Col·laboració

  • Canvi d'Oponent: Cada defensor canvia el jugador assignat.
  • Llisca (o Lliscar): Cada defensor marca el mateix atacant fins que acaba la jugada.
  • Ajut: Altra forma de col·laboració de la defensa, quan superen un company en 1x1, ocupant el seu lloc.

Atac a la Defensa Individual

L'objectiu és aconseguir que un jugador quedi desmarcat o en posició de llançament.

Zones d'Acció

  1. Zona de Culminació: Espai on es fa la desmarcada i hi ha més percentatge d'encert en llançaments.
  2. Zona de Creació: La resta de l'espai, serveix per construir l'atac fins a l'opció de llançament.

Organització i Accions

Organització dels Jugadors

  • Ocupar l'espai en amplada i profunditat.
  • Desmarcades en profunditat per rebre i llançar.
  • Desmarcades de suport per a la continuïtat del joc.

Accions dels Jugadors

Desmarcades alternatives en profunditat i de suport: Això crea un espai perquè el defensor persegueixi l'atacant. Aquest espai és ocupat per un company que fa una desmarcada en sentit invers, així quedarà desmarcat un jugador prop de la zona de culminació per llançar. Aquest jugador llança si pot, i si no, donarà continuïtat.

Noció de Contraatac: Forma ràpida d'aconseguir gol després d'interceptar la pilota.

ETAPA 3: Guanyar Terreny Orientadament

Característiques

  • La pilota circula amb facilitat.
  • Jugadors fan desmarcades en qualsevol direcció.
  • No hi ha prou arribades per marcar a porteria.
  • Recuperacions de la pilota fruit de l'errada de l'atac.

Objectius

Atac

  • Avançar la pilota orientant les desmarcades a porteria.

Defensa

  • Interceptar la pilota.
  • Evitar que la pilota avanci.

Continguts

Atac

  • Dissociació del tren inferior-superior.
  • Desplaçaments amb la pilota a la mà.
  • Botar i conduir la pilota per avançar.

Defensa

  • Marcatge al jugador amb pilota: prendre la pilota mentre bota (acuit).
  • Marcatge al jugador sense pilota per evitar que la rebi i interceptar.

Recomanacions Metodològiques

  1. Ensenyem abans la Dissuasió que la Intercepció:

    Dissuadir (seguir l'oponent). En la intercepció, decidim obrir la línia de passada per atacar després la trajectòria de la pilota. Per interceptar, el jugador necessita: major percepció espai/temps, perfecte coneixement de les capacitats motrius i capacitat d'anticipar-se.

  2. Concepte Triangle Defensiu:

    Col·locació exacta del jugador que defensa en relació a l'atacant sense pilota. Aconseguim: obrir la línia de passada per interceptar i prohibir amb la nostra situació la desmarcada cap a porteria.

Jocs per l'Etapa i Justificació

  • Handbol-Rugbi (plantant pilota en línia).
  • Pilota Torre.

Justificació: S'han d'anar aplicant progressivament per adquirir habilitats (passada, possessió...). Mitjançant els jocs també es pot aprendre a jugar i lluitar, fent joc real adaptat.

Disseny d'Activitats

  1. Per fer avançar la pilota cap a porteria: Treball selectiu de dissociació braços/cames, treball selectiu de bot sense mirar. Orientació de les desmarcades a porteria.
  2. Per recuperar activament la pilota: Introducció del concepte de triangle defensiu, treball selectiu de la intercepció (combinar dissuasió amb intercepció).
  3. Per evitar desmarcades davant atacants: Concepte de triangle defensiu com a dissuasió, ensenyar a prendre la pilota quan l'atacant la fa botar, oposició corporal amb el tronc quan l'atacant escull trajectòria endavant.

Entradas relacionadas: