Metodologia i Programes Bilingües per a l'Ensenyament del Valencià

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,3 KB

Evolució Històrica i Bases Teòriques de la Didàctica

Després, al segle XIX, va començar la metodologia de traducció i de doble traducció. Aquesta segona consistia a traduir un text L1 a un altre idioma L2 i després tornar-lo a traduir al mateix idioma L1.

En el segle XX, amb l’estudi de la lingüística, es van fer aportacions teòriques fonamentals per a la didàctica moderna:

  • Lingüística del text: L’ensenyament es basava en textos i no en frases aïllades.
  • Pragmàtica: Es donava importància al discurs.
  • Sociolingüística: Es valoraven les comunicacions orals, els intercanvis, el parlant i la diversitat lingüística.
  • Psicologia constructivista: Reflexions sobre l’adquisició del llenguatge, els tipus de textos i l’organització que obeeix a normes socials convencionals.

Enfocament Comunicatiu i la Importància del Text

Tenint en compte aquesta lingüística textual (amb un enfocament comunicatiu), aquesta és la forma en la qual vull ensenyar llengua: partint d’un text com a unitat d’estudi, considerant el context, l'entorn dels alumnes i els seus interessos.

Cal tenir en compte la importància d’ensenyar literatura i el patrimoni cultural, en lloc de solament ensenyar llengua.

El Marc Legal: La Llei 83 i les Zones Lingüístiques

Per poder ensenyar llengua i literatura valenciana, hem de considerar la legislació educativa que permet aquesta ensenyança. La Llei 83, en els seus articles 35 i 36, deixa constància de quins pobles són valencianoparlants i quins són castellanoparlants.

Programes d’Ensenyament Bilingüe (PEB)

Els municipis valencianoparlants han de tenir per llei un programa bilingüe. Aquests poden ser:

  • Programa d’Ensenyament en Valencià (PEV)
  • Programa d’Immersió Lingüística (PIL)
  • Programa d’Incorporació Progressiva (PIP)
  • Programa Bilingüe Enriquit (PEBE)

D’altra banda, els municipis castellanoparlants poden aplicar qualsevol programa d’educació bilingüe, sempre que hi haja voluntat explícitament manifestada pels pares, mares o tutors. Si no, poden optar per un tipus d’ensenyament monolingüe amb el valencià com a optativa.

Avaluació dels Programes: PEV i PIL com a Opció Òptima

Des d’una concepció bilingüe enriquidora, considero que el PEV i el PIL són els que ofereixen més possibilitats per a aconseguir els objectius del sistema educatiu valencià (sense oblidar el castellà i la llengua estrangera).

En tots dos programes, la llengua base d’aprenentatge, d’escolarització inicial i d’iniciació sistemàtica a la lectura i l’escriptura és el valencià. Considero que és la millor forma d’aprendre de manera completa i en diversos contextos lingüístics, donant l’oportunitat d’aconseguir el domini de les dues llengües oficials, ja que la llengua s’aprèn al mateix temps que s’usa.

El PIP es queda darrere respecte al domini de les dues llengües cooficials, però és una solució vàlida per als pobles castellanoparlants, ja que permet incorporar el valencià progressivament.

Proposta Docent per al Domini de les Dues Llengües

Personalment, com a futur docent, utilitzaria el PEV als pobles valencianoparlants i el PIL als pobles castellanoparlants. Considero que en tots els pobles s’ha de poder dominar les dues llengües cooficials. Per això, no impartiria classes monolingües ni utilitzaria el PIP, ja que considero que no s'aconsegueix un domini complet de la llengua valenciana.

La Cooficialitat del Valencià

És important ensenyar valencià perquè és una llengua cooficial a la Comunitat Valenciana, tal com ho ha decretat la Constitució de 1978.

Models per a l’Ensenyament Integrat de Llengües

Podem ensenyar les llengües seguint dos models principals:

  1. Tractament Integral de les Llengües (TIL): Es fa un ensenyament de les llengües comparant-les al mateix nivell, sense tractar-les de manera aïllada.
  2. Tractament Integral de les Llengües i Continguts (TILC): Es fa correspondència a l'ús de les llengües des dels continguts d’altres matèries. Es comparteixen els continguts i s’enriqueix la competència comunicativa dels alumnes.

Per tant, si volem que els alumnes tinguin una competència comunicativa madura i completa del valencià, s’haurà d’ensenyar seguint el mètode TILC. A més a més, és interessant que l'alumne aprengui la llengua al mateix temps que aprèn la cultura.

Metodologia Docent: Aprenentatge Significatiu i Lúdic

M’agradaria concloure destacant que, a més del tractament de les llengües, com a futur docent, vull que la meva forma d’impartir classes sigui mitjançant una metodologia:

  • Lúdica
  • Basada en el treball per tasques
  • Seguint un mètode comunicatiu
  • Fomentant un aprenentatge significatiu

M’agradaria, dins del que sigui possible, evitar les classes magistrals i tractar que els alumnes siguin els protagonistes del seu propi aprenentatge.

Entradas relacionadas: