Metodologia, Organització i Avaluació en la Intervenció Socioeducativa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,17 KB

Metodologia i Estratègies d'Intervenció Socioeducativa

La metodologia determina la gestió i l'organització didàctica que emmarca una acció educativa. Respon a com planificar i dur a terme una intervenció socioeducativa, així com les estratègies metodològiques necessàries per a concretar l'acció educativa.

És important que hi hagi una ideologia compartida pels educadors a l'hora d'organitzar i concretar la pràctica educativa que delimita tot projecte. La participació dels professionals en l'elecció de la metodologia més adient és clau:

Tipologies Metodològiques Clau

  • Metodologia Motivadora i Participativa: Genera espais de convivència que reflecteixen moments importants en la vida dels menors, viscuts com a experiències agradables.
  • Metodologia Reparadora i Assistencial: Permet la intervenció socioeducativa terapèutica per solucionar mancances dels infants, evitant la marginació i l'exclusió.
  • Metodologia Flexible: Permet la intervenció educativa en l'aspecte individual, tutorial i grupal. L'educador ha d'utilitzar recursos i tècniques adequades que potenciïn la participació i l'aprenentatge de tothom.

La metodologia s'ha de vehicular mitjançant estratègies metodològiques específiques:

Estratègies Metodològiques

  • Simulació (Joc de Rol)

    L'infant se situa dins de la situació simulada. El joc de rol promou la participació, allibera inhibicions, facilita la comunicació, i desenvolupa la comprensió i les destreses personals i interpersonals. És una estratègia molt motivadora, ja que es tracta de realitzar escenificacions de diferents situacions.

  • Jocs

    L'estratègia més agraïda. Mitjançant el plaer i el goig, els infants aprenen de forma fàcil i engrescadora. Comporta la realització de diferents tipologies de joc: tradicionals, cooperatius, simbòlics, de construcció, etc.

  • Centres d'Interès

    Proposar un tema que serveixi de fil conductor per dur a terme accions educadores (Exemples: festes populars, estacions de l'any, gastronomia del món). Actualment, és un corrent innovador.

  • Tallers

    Permeten l'aprenentatge d'habilitats i estratègies per realitzar allò que s'aprèn. Són molt útils en l'adquisició de coneixements mitjançant la pràctica, facilitant la implicació, la participació i la cooperació. (Exemples: tallers de cuina, atenció a les necessitats bàsiques de l'infant, expressió plàstica, música, titelles).

L'Organització Didàctica: Elements Clau

Com organitzarem tots els elements que hi intervenen en el procés educatiu?

  1. Les Activitats

    Són el nexe fonamental entre la resta de components d'un projecte. Són unitats de treball que faciliten l'adquisició dels coneixements que volem impartir. Han de ser variades i han de permetre diferents finalitats i tipus d'accions significatives, ajustades als interessos i necessitats dels alumnes, i motivar la participació.

  2. Els Agrupaments

    Tenen un paper decisiu en el procés de socialització dels infants, sense descartar el treball individual. És aconsellable intercanviar activitats en petit grup amb activitats en gran grup.

  3. El Temps

    És una variable que delimita l'acció educativa. Cal planificar i preveure el temps necessari per realitzar les activitats i assolir els objectius. Ha de ser flexible per adaptar-se a les situacions.

  4. L'Organització de l'Espai

    Necessita una anàlisi de l'espai intern de la institució i de l'extern a l'hora de dissenyar les actuacions educatives. L'entorn geogràfic, econòmic i sociocultural és un recurs espacial importantíssim que pot facilitar o impedir determinades pràctiques.

  5. Els Recursos

    Són imprescindibles per dur a terme un programa. Els recursos implicats són:

    • Recursos Humans: Quantitat de professionals necessaris i la seva qualitat.
    • Recursos Materials i Infraestructures: Els espais de l'edifici, equipaments com el mobiliari, mitjans tècnics (referents a la part tecnològica i audiovisual), i material fungible (paper, cartolina, pintura...).
    • Recursos Econòmics: Normalment funcionen amb finançament públic.

Avaluació Educativa: Tipus i Funcions

Tipus d'Avaluació

Avaluació Inicial
És el punt de partida del context i de l'infant. Té una Funció Diagnòstica, ja que permet decidir el tipus d'ajuda segons les característiques dels infants.
Avaluació Formativa
Permet conèixer el procés d'intervenció per proporcionar l'ajut adequat a les necessitats. Té una Funció Reguladora, ja que permet adequar la intervenció de forma sistemàtica al llarg del procés.
Avaluació Final
Permet determinar si s'han aconseguit o no les intencions educatives. Té una Funció d'Estimació de Resultats, determinant l'èxit, la qualitat i l'efectivitat de la intervenció.

Mètodes i Tècniques de Recollida d'Informació

  • Observació

    Permet l'obtenció de dades dins del context real. Perquè sigui útil, s'ha de realitzar amb uns objectius clars i ben definits, planificar-la convenientment i desenvolupar-la de forma sistemàtica.

  • Qüestionaris

    Llista de preguntes que respondran els enquestats. Cal definir amb precisió la informació rellevant i formular preguntes per recollir-la.

  • Entrevista

    Tècnica que requereix gran preparació i habilitat si es volen aconseguir dades rellevants amb fiabilitat i validesa. És imprescindible planificar-la i elaborar protocols que ajudin a recollir les dades.

  • Indicadors Socials

    Mesures estadístiques que proporcionen dades i informació sobre una situació social, la història i el desenvolupament. Poden dissenyar-se per obtenir dades de la població (sexe, edat, ètnia...), per obtenir dades de factors de risc que afecten una població, o dades comunitàries sobre la qualitat de vida, la situació econòmica o l'estat de salut.

Atenció a les Necessitats Educatives Especials (NEE)

En una intervenció socioeducativa, partirem sempre que, si el tipus de hàndicap ho permeti, els infants siguin atesos en un ambient normalitzat.

Perquè això es compleixi, cal que els professionals coneguin una sèrie d'actuacions generalitzades que puguin contextualitzar segons cada cas i necessitat. Tot tractament s'estableix mitjançant una programació adaptada i activitats dissenyades segons:

  • Les possibilitats dels espais, materials, temps i professionals.
  • Les necessitats dels infants.

Col·lectiu Susceptible d'Atenció Especial

  • Infants que pateixen conductes socials derivades de hàndicaps: sanitaris, socials, econòmics, afectius o culturals.
  • Infants amb discapacitat física, psíquica o sensorial.

Entradas relacionadas: