Metodologia i Estructura de l'Entrenament de Bàsquet

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,72 KB

L'Exercici en l'Entrenament de Bàsquet

Objectiu i Fonaments

Objectiu: Infinitiu (millorar, introduir...) + situació de joc.

Fonaments:

  • El tir
  • El bot
  • La passada i la recepció
  • Les finalitzacions
  • El joc de peus: arrencades i parades
  • El rebot
  • La defensa del jugador/a amb pilota
  • La defensa del jugador/a sense pilota

Capacitats i Contingut

Les capacitats que es treballen són:

  • Coordinativa o Tècnica: Execució.
  • Cognitiva o Tàctica: Presa de decisions (depèn de l'oposició i la col·laboració, l'espai i el temps).
  • Condicional o Física: Qualitats físiques.
  • Psicològica: Competències mentals d'un jugador/a.

Ensenyar i Aprendre Bàsquet

Què necessita un jugador per aprendre?

  • Tenir en compte el context de l'aprenentatge (temps, grup de nens...).
  • Adequar el nivell d'aprenentatge dels jugadors.
  • El temps d'aprenentatge és un procés llarg.
  • Cadascú va al seu ritme i manera.

Com s'aprèn eficaçment?

  • Practicant de forma variada.
  • Practicant a partir del que ja se sap fer (adaptar).
  • Que la pràctica suposi un repte (motivació).

Transferència: Capacitat que les situacions tenen per portar al joc real.

Metodologies: Global i Analítica

Global

Avantatges: Molta transferència al joc real, integra més exemples del joc, participació més activa dels jugadors.

Inconvenients: Poca transferència al propi gest, poca repetició de situacions semblants.

Analítica

Avantatges: Treball molt específic, transferència dins d'un mateix gest, molta repetició i focalització al gest a treballar.

Inconvenients: Robotitza el jugador, poca transferència al joc real, poca relació entre els diferents camps d'aprenentatge.

Elements de Disseny de Tasques

Oposició

  • No oposició: No hi ha defensa.
  • Oposició circumstancial: Atacants > defensors o viceversa (pilla pilla).
  • Oposició directa: Sempre hi ha defensa.

Col·laboració

  • No col·laboració: Atac o defensa estan sols, no tenen cap tipus de col·laboració.
  • Col·laboració indirecta: Hi ha atacant i defensa amb una altra persona externa, per exemple un passador.
  • Col·laboració directa: Agent extern que després s’afegeix (passador i després s’afegeix).

Orientació

  • No orientació: Sentit lliure (pots estar per tota la pista).
  • Orientació inespecífica: Hi ha orientació, però no pròpia del bàsquet.
  • Orientació específica: Hi ha orientació pròpia del bàsquet.

Espais

  • Espais operatius: Es poden ocupar.
  • Espais prohibits: No es poden ocupar ni transitar per ells.
  • Espais transitius: Es poden transitar, però no ocupar.

Temps

  • Temps limitat: Numèricament o posant normes (2 passades, 10 minuts...).
  • Temps il·limitat: No hi ha temps (1 nen amb 3 pilotes; quan se li escapi s’acaba el joc).

Hàndicaps

  • Defensiu: Dificultat per a la defensa.
  • Ofensiu: Dificultat per a l’atac.

Objectius

  • No hi ha objectius.
  • Objectius inespecífics: Objectiu no propi del bàsquet.
  • Objectiu específic: Objectiu propi del bàsquet.

Suport Cognitiu

Jugar pensant: Sumar punts mentre jugues.

Nombre de Jugadors

  • Superioritat numèrica: Nº atacants > Nº defensors.
  • Inferioritat numèrica: Nº atacants < Nº defensors.
  • Igualtat numèrica: Nº atacants = Nº defensors.
  • Canviant: 1 (+1)c0 o 1c0(+1).

Estructura d'una Sessió d'Entrenament

  • Fitxa Tècnica

    • Nº jugadors
    • Material
    • Objectius
    • Continguts (sempre al costat de la gràfica)
  • Fase d’Adaptació (Escalfament)

    (Millor fora de la pista)

    • Tenir en compte l’objectiu (joc).
    • Exercicis progressius.
    • Estiraments articulars.
  • Part Principal (50 – 60 minuts aproximadament)

    • Tasques Fonamentals
      • Exercicis de 6-12 minuts.
      • Exercici on es focalitza molt l’aprenentatge i pràctica dels continguts.
      • Sense oposició directa.
      • Exercicis sense competició.
      • Utilització d’una metodologia més analítica.
    • Tasques Assimilatives
      • Exercicis de 6-12 minuts.
      • Exercicis on es posa en pràctica allò que s’ha de treballar, però en situació més real (amb defensa, no tan analític i més global).
      • Possibilitat de competició.
      • Utilitzar una metodologia més global.
  • Part Final

    • Tasques semblants al joc real (2c2, 3c3).
    • Joc col·lectiu.

Nota: Entre parts podem introduir tir (3-4 minuts).

Tipus de Sessions

  • Per Estacions

    Diferents estacions amb diferents objectius cadascuna o objectius similars.

  • Per Competició

Entradas relacionadas: