Metodologia i Estructura de l'Entrenament de Bàsquet
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en
catalán con un tamaño de 5,72 KB
L'Exercici en l'Entrenament de Bàsquet
Objectiu i Fonaments
Objectiu: Infinitiu (millorar, introduir...) + situació de joc.
Fonaments:
- El tir
- El bot
- La passada i la recepció
- Les finalitzacions
- El joc de peus: arrencades i parades
- El rebot
- La defensa del jugador/a amb pilota
- La defensa del jugador/a sense pilota
Capacitats i Contingut
Les capacitats que es treballen són:
- Coordinativa o Tècnica: Execució.
- Cognitiva o Tàctica: Presa de decisions (depèn de l'oposició i la col·laboració, l'espai i el temps).
- Condicional o Física: Qualitats físiques.
- Psicològica: Competències mentals d'un jugador/a.
Ensenyar i Aprendre Bàsquet
Què necessita un jugador per aprendre?
- Tenir en compte el context de l'aprenentatge (temps, grup de nens...).
- Adequar el nivell d'aprenentatge dels jugadors.
- El temps d'aprenentatge és un procés llarg.
- Cadascú va al seu ritme i manera.
Com s'aprèn eficaçment?
- Practicant de forma variada.
- Practicant a partir del que ja se sap fer (adaptar).
- Que la pràctica suposi un repte (motivació).
Transferència: Capacitat que les situacions tenen per portar al joc real.
Metodologies: Global i Analítica
Global
Avantatges: Molta transferència al joc real, integra més exemples del joc, participació més activa dels jugadors.
Inconvenients: Poca transferència al propi gest, poca repetició de situacions semblants.
Analítica
Avantatges: Treball molt específic, transferència dins d'un mateix gest, molta repetició i focalització al gest a treballar.
Inconvenients: Robotitza el jugador, poca transferència al joc real, poca relació entre els diferents camps d'aprenentatge.
Elements de Disseny de Tasques
Oposició
- No oposició: No hi ha defensa.
- Oposició circumstancial: Atacants > defensors o viceversa (pilla pilla).
- Oposició directa: Sempre hi ha defensa.
Col·laboració
- No col·laboració: Atac o defensa estan sols, no tenen cap tipus de col·laboració.
- Col·laboració indirecta: Hi ha atacant i defensa amb una altra persona externa, per exemple un passador.
- Col·laboració directa: Agent extern que després s’afegeix (passador i després s’afegeix).
Orientació
- No orientació: Sentit lliure (pots estar per tota la pista).
- Orientació inespecífica: Hi ha orientació, però no pròpia del bàsquet.
- Orientació específica: Hi ha orientació pròpia del bàsquet.
Espais
- Espais operatius: Es poden ocupar.
- Espais prohibits: No es poden ocupar ni transitar per ells.
- Espais transitius: Es poden transitar, però no ocupar.
Temps
- Temps limitat: Numèricament o posant normes (2 passades, 10 minuts...).
- Temps il·limitat: No hi ha temps (1 nen amb 3 pilotes; quan se li escapi s’acaba el joc).
Hàndicaps
- Defensiu: Dificultat per a la defensa.
- Ofensiu: Dificultat per a l’atac.
Objectius
- No hi ha objectius.
- Objectius inespecífics: Objectiu no propi del bàsquet.
- Objectiu específic: Objectiu propi del bàsquet.
Suport Cognitiu
Jugar pensant: Sumar punts mentre jugues.
Nombre de Jugadors
- Superioritat numèrica: Nº atacants > Nº defensors.
- Inferioritat numèrica: Nº atacants < Nº defensors.
- Igualtat numèrica: Nº atacants = Nº defensors.
- Canviant: 1 (+1)c0 o 1c0(+1).
Estructura d'una Sessió d'Entrenament
Fitxa Tècnica
- Nº jugadors
- Material
- Objectius
- Continguts (sempre al costat de la gràfica)
Fase d’Adaptació (Escalfament)
(Millor fora de la pista)
- Tenir en compte l’objectiu (joc).
- Exercicis progressius.
- Estiraments articulars.
Part Principal (50 – 60 minuts aproximadament)
Tasques Fonamentals
- Exercicis de 6-12 minuts.
- Exercici on es focalitza molt l’aprenentatge i pràctica dels continguts.
- Sense oposició directa.
- Exercicis sense competició.
- Utilització d’una metodologia més analítica.
Tasques Assimilatives
- Exercicis de 6-12 minuts.
- Exercicis on es posa en pràctica allò que s’ha de treballar, però en situació més real (amb defensa, no tan analític i més global).
- Possibilitat de competició.
- Utilitzar una metodologia més global.
Part Final
- Tasques semblants al joc real (2c2, 3c3).
- Joc col·lectiu.
Nota: Entre parts podem introduir tir (3-4 minuts).
Tipus de Sessions
Per Estacions
Diferents estacions amb diferents objectius cadascuna o objectius similars.
Per Competició