Metodologia enfocada en solucions per a l'orientació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,43 KB

Establir relacions de confiança

"El nostre desig a la vida és trobar algú que ens ajudi a fer el que podem fer" (R.W. Emerson). Resiliència, coordinació, cooperació, paciència, sentit de l'humor, empatia, comunicació no verbal.

Analitzar la situació actual

"Parlar de problemes crea problemes, parlar de solucions crea solucions" (Shazer). Metodologia basada en solucions.

Metodologia enfocada en solucions

Eina que ens permet trencar aquest discurs/aquest patró mental d'anar donant voltes als problemes.

  • Construir solucions vs. donar voltes als problemes.
  • Explorar recursos actuals vs. explorar problemes actuals.
  • Explorar esperances futures vs. causes passades.

S'arriba aquí a través d'una sèrie de preguntes:

  • Pregunta miracle: permet imaginar una situació agradable a la persona i t'explica com se sent (ex.: et despertes un dia i tots els problemes han desaparegut, com et sents?).
  • Pregunta excepció: ex.: hi ha hagut algun moment en la teva vida que això no passés? Si la resposta és "no", se li pregunta si alguna persona del seu entorn li ha passat. És l'excepció i se li pregunta a continuació què és el que va fer.
  • Pregunta aclariment: persones que, mentre expliquen, ja van dient les solucions. Si la persona et dona una pista d'una possible sortida, però no se n'adona, es diu: "El que em vols dir amb això és això?".
  • Pregunta escala: la persona t'explica una situació i tu li preguntes que, en una escala de l'1 (malament) al 10 (bé), en quina posició ho situaria. La pregunta seria què hauria de fer per passar d'un 3 a un 4.
  • Pregunta exemple: si conec algun cas, l'explico com a exemple.

Facilitar la definició d'objectius

Facilitar que defineixi objectius i plans d'acció per assolir-los (que la persona els defineixi). El model transteòric de canvi (Prochaska i Diclemente).

Reptes i fortaleses dels participants

No és la nostra feina aconseguir que la persona digui: "Sigui quin sigui el passat, el futur és impecable". Que la persona se situï en una perspectiva d'esperança i de possibilitat a partir de la metodologia enfocada en solucions:

  • Intrapersonals
  • Interpersonals
  • Contextuals
  • Físiques i funcionals

Potencial de transformació dels participants

La pregunta clau és: "Què puc fer ara?". Tenint en compte que treballarem amb persones que han tingut fracassos sistemàtics i que han viscut aquesta situació durant un temps, la finalitat de l'orientador és que la persona estableixi objectius assolibles, que estigui fora del que és clàssic i que ajudi a la persona a dir: "Sí, puc fer alguna cosa", per evitar, així, que la persona tingui pors i que pugui decidir sobre objectius que els portin a l'èxit. Perquè això es produeixi, cal tenir en compte tots els passos anteriors. Per saber quina tipologia d'objectius cal utilitzar, el model transteòric de canvi pretén que l'orientador es pugui fer una idea de si la persona està preparada per establir objectius o no. D'això dependrà la tipologia d'objectius.

Potencial de transformació

  • Preparada per canviar (preparació): persona que sap que s'ha de decidir i posar-s'hi, però que, encara que no li hagi anat bé, és perseverant. Una persona que ha suspès 30 vegades anglès, però ho provarà una 31a vegada.
  • Actuant per canviar (acció): persona que està actuant, que ja treballa pel seu projecte professional.
  • Manteniment del canvi (manteniment): persona que porta un temps actuant i que pot ser que hagi tingut algun entrebanc. Amb aquesta persona, què es pot fer per treballar i continuar fins a superar allò que li impedeix avançar?

FER SEGUIMENT

Facilitar la definició d'objectius SMART

  • S (Specific) - Específics
  • M (Measurable) - Mesurables
  • A (Achievable) - Assolibles
  • R (Relevant) - Rellevants
  • T (Time-bound) - Limitats en el temps

El que volem a mitjà i llarg termini és que la persona sigui capaç de prendre decisions per ella mateixa.

Entradas relacionadas: