Mètodes i tècniques de planificació de la producció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,94 KB

1. MÈTODES I TÈCNIQUES DE PLANIFICACIÓ DE LA PRODUCCIÓ

  • Existeixen mètodes que introdueixen la planificació temporal de diferents etapes amb una durada determinada amb l’objectiu de controlar la producció i els costos.
  • La gràfica Gantt: Practicar exercicis
  • Mètode PERT-CPM: Practicar exercicis

Situació:

És un moment en el temps (inici o final).

Activitat:

Fletxa.

Temps early (E):

Temps mínim (la data més propera).

Temps last (L):

Temps màxim (data més tardana).

Temps total (T):

Early o last de la situació final (és el mateix).

Camí crític:

Procés més llarg entre la situació inicial i la final. Coincideix amb la durada mínima.

2. LA LOGÍSTICA INTEGRAL

  • Producció: Conjunt de processos que cal organitzar, planificar i gestionar.
  • Logística integral: Activitat que gestiona, planifica i controla els fluxos de materials i emmagatzemament per permetre a l’empresa produir béns i/o serveis. Aquesta també implica fer-ho sobre els departaments d’aprovisionament, transport, distribució i qualitat.

Elements fonamentals:

  • Total integració de la planificació i de les activitats dels departaments: Sistema eficient de presa de decisions que permeti conjuntar els fluxos d’informació de l’empresa.
  • Model d’organització empresarial: Crear vincles que relacionin l’empresa amb clients i proveïdors.
  • Minimització dels costos de producció: Màxim aprofitament dels materials utilitzats i dels esforços operatius dels departaments.

Relació amb la cadena de valor de l’empresa, per millorar la interrelació.

A través de la relació entre empresa, client i proveïdor s’optimitzen els processos de producció i són més eficients. A vegades l'empresa externalitza les activitat d’emmagatzematge i distribució per estalviar recursos i es poden reduir globalment els costos de producció.

3. LA QUALITAT A L’EMPRESA

  • Qualitat: És el conjunt de característiques i especificacions tècniques que defineixen un producte. Aquesta determina la competitivitat dins el mercat, l’estructura de costos i por influir sobre la rendibilitat de les inversions de l’empresa.

Reenginyeria de processos:

Adaptar i millorar les tècniques, màquines i instal·lacions per tal de millorar la qualitat dels productes.

Gestió de la qualitat:

Arribar a la qualitat justa.

Tècniques d’inspecció:

Assegurar que s’obté la qualitat prevista.

Control de processos:

Dissenyar els sistemes de producció per evitar problemes.

Gestió integral de la qualitat:

Participació de totes les àrees en la qualitat.

Qualitat total:

Ampliar l’abast de la qualitat del producte a la de l’organització en general.

3.1 SISTEMA DE GESTIÓ DE LA QUALITAT

  • Aplicar un sistema de gestió: Significa establir la qualitat com un objectiu de la direcció de producció.

Hi ha fases:

  • Identificar els elements que caracteritzen la qualitat.
  • Assignar un sistema objectiu per mesurar la qualitat.
  • Determinar la qualitat justa.
  • Implantar sistemes de control de la qualitat.
  • Controlar i identificar les causes d’una qualitat inadequada.

A l’hora d’implantar-lo impliquen costos. Aquests haurien de ser menors als de la falta de qualitat. Si són superiors no es compliria amb l’objectiu d’invertir en qualitat per rendibilitat.

  • Cost de prevenció: Planificació de la qualitat, determinació del manual de qualitat, costos de formació i motivació.
  • Cost d’avaluació: Observació i anàlisi de les característiques que determinen la qualitat per comprovar-la i assegurar-la.
  • Costos d’errades: Costos interns per la recuperació i resolució de problemes, interns de qualitat i costos externs per devolucions de clients i les garanties atorgades. També repercussió negativa de la imatge de l’empresa.

3.2 LA CERTIFICACIÓ DE QUALITAT

  • El sistema de qualitat: Cal que estigui reconegut per assegurar i especificar la qualitat dels productes.
  • ISO: Organització que regula i determina les condicions que ha de complir un sistema de qualitat per tal que sigui reconeguda aquesta. Està formada per un manual de qualitat per l’activitat i un conjunt de procediments, i normes per la qualitat.
  • AENOR: A Espanya, el mateix que l’ISO.

4. PRODUCCIÓ I PROTECCIÓ DEL MEDI AMBIENT

  • Medi ambient: Proporciona recursos per produir béns i assimilar residus.
  • L’activitat econòmica: Pren els recursos i els transforma.

Per això l’intercanvi ha de ser regulat dins d’un marc general que promogui el sosteniment i manteniment amb el mínim deteriorament mediambiental. Per assolir això, s’ha d’integrar la gestió mediambiental. Hi ha 4 factors:

  • Normativa: Legislació restrictiva amb responsabilitat civil, penal, administrativa pels incompliments de la normativa mediambiental. Estableix incentius fiscals per als que duguin inversions a la protecció mediambiental.
  • Societat: Si l’empresa es deteriora afecta a la imatge de l’empresa i produeix perjudicis econòmics.
  • Factors econòmics: L’atenció al medi ambient pot contribuir a incrementar i enriquir avantatges competitius.
  • Ètica comercial: Empresaris i directius assumeixen valors ètics i de consciència mediambiental incorporant-los com objectius.

2 objectius:

  • Produir sense contaminar.
  • No esgotar recursos naturals.

Es posa en pràctica a la RSC.

4.1 EXTERNALITAT I COST SOCIAL DE LA PRODUCCIÓ

  • Costos interns o privats: Costos associats a l’utilització de factors productius. S’intenten recuperar amb marge de beneficis.
  • Costos externs o socials: Costos no inclosos a l’estructura de l’empresa. És a causa d’externalitats negatives com la contaminació, també poden haver-hi positives que són beneficioses.

4.2 LA INDÚSTRIA DEL MEDI AMBIENT: OPORTUNITATS

  • L’empresa que incorpora el medi ambient pot tenir avantatges en:
  • Eficiència productiva.
  • Prestigi davant consumidors.
  • Millora de la posició al mercat.
  • Més credibilitat social.

Implica noves oportunitats de negoci, genera un mercat nu i potència noves activitats econòmiques:

  • Reducció de l’impacte ecològic: A través d’equipaments que permetin controlar i tractar la contaminació. Ho fan empreses productores de tecnologies de depuració i tractament final de residus.
  • Protecció del medi ambient: A través de la transformació dels processos productius, de la tecnologia i organització d’operacions. Es tracta de substituir tecnologies per altres amb menys impacte mediambiental.

Entradas relacionadas: