Mètodes i Tècniques d'Aprenentatge en Activitats Físiques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,56 KB
Disseny de la Pràctica: Mètodes d'Aprenentatge
Tipus de Mètodes d'Aprenentatge
Trobem diferents mètodes d'aprenentatge, que són els següents:
- Progressió Global: Consisteix a progressar de nivells inferiors a superiors, generalment de més fàcil a més complicat. Es practica tot el moviment i permet corregir els enllaços.
- Exemple: Tombarella – Tombarella amb cames obertes – Tombarella amb cames juntes.
- Progressió Analítica: Es realitza una progressió després d'haver practicat les diferents parts per separat. Es practica una part del moviment. Els avantatges respecte a la progressió global són que es tracta un problema específic, és més simple i s'assoleix l'èxit més ràpidament, augmentant la motivació.
- Exemple: En la "quinta", caiguda, vertical, aterratge, etc.
Com Decidir Quin Mètode Escollir?
- Naturalesa de la Tasca:
- Complexitat: Com més complexa sigui la tasca, més convenient serà la progressió analítica (i a la inversa).
- Organització: Depèn de la interdependència de les parts de la tasca. Si són molt independents, la tasca està poc organitzada (i a la inversa).
- Capacitat de l'Individu:
- Nivell cognitiu i motriu.
- Dificultat de la Tasca:
- Nominal: Tothom està d'acord (més objectiu).
- Funcional: Depèn de la persona (menys objectiu).
Tècniques Analítiques
Segmentació
- Per Parts: Aprendre la primera, la segona, la tercera part, etc., i després ajuntar-les. Primer tot per separat per després unir-ho.
- Per Parts Progressives: Aprendre la 1a, la 2a, ajuntar-les, després la 3a i ajuntar-la amb les anteriors.
- Per Repetició: Fer la 1a part. Si surt bé, fer la 1a i la 2a amb l'enllaç, aprendre-les juntes i, quan es dominin, enllaçar directament la 3a sense practicar-la aïlladament.
Simplificació
Reduir la complexitat de la tasca.
- Equipament: Utilitzar material més fàcil de manipular.
- Demandes Coordinatives: Disminuir el ritme d'execució.
- Modificar l'Entorn: Adaptar l'espai a les necessitats.
- Normes: Introduir regles que facilitin l'aprenentatge (per exemple, permetre un bot previ a la pilota en voleibol).
Fraccionament o Divisió
Aïllar moviments que succeeixen simultàniament en l'habilitat global. Separar diferents parts del cos segons el moviment o funció que han de fer cadascuna (per exemple, en bateria, el peu, la mà dreta, l'esquerra, etc., o en natació, quan els nens agafen un suro i neden sense braços o sense cames).
Adaptació a Diferents Contextos
És necessari adaptar les habilitats a diferents contextos. Per això, creem tasques amb variabilitat. Ho podem fer de dues formes:
- Modificant els Aspectes Reguladors: Modificar l'entorn perquè sigui menys predictible, per canviar l'habilitat (esports oberts). Són aquells aspectes que modifiquen la forma com es realitza l'habilitat.
- Modificant els Aspectes No Reguladors: Modificar elements de l'entorn que no canvien l'habilitat, però afecten el subjecte (com la calor, el lloc, els canvis de color en determinades robes, etc.) (esports tancats).