Mètodes Montessori, Decroly i Freinet: Jocs Didàctics i Lectoescriptura
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,9 KB
Mètodes Sintètic (Montessori), Analític (Decroly) i Mixt (Freinet)
Mètode Sintètic – Montessori
Principis:
- Llibertat: Sinònim d’activitat lliure.
- Desenvolupament natural del nen.
- Autonomia.
- Respecte a la individualitat.
Finalitat:
- Educació del moviment.
- Educació sensorial.
- Educació del silenci.
Períodes sensibles:
- A l’ordre.
- Al llenguatge.
- A caminar.
- Als aspectes socials de la vida.
- Als objectes petits.
- Per aprendre mitjançant els sentits.
Volen aprendre: motivació innata. Aprenen amb el joc/treball. Passen per diferents etapes de desenvolupament:
- 1a etapa (naixement – 6 anys): ment “absorbent”.
- 2a etapa (6 – 12 anys): adquisició de la cultura.
- 3a etapa (12 – 18 anys): adquisició de la independència. Volen ser independents.
Lectoescriptura (Montessori)
- L’escriptura és anterior a la lectura.
- Èmfasi en la descodificació: lletra-so > paraula > frase.
- Significació: cercar en la memòria, associar lletres i sons.
- Memòria visual, fonològica i episòdica (experiències): treball de relació so – imatge visual – memòria.
- Treball amb lletres en cursiva. Primer amb vocals.
- Educació dels moviments que ens preparen per l’aprenentatge: exercicis de domini de la mà.
- Sanefes de paper de vidre.
- Composició o confecció de paraules.
- Associació lletra – paraula. Buscar un dibuix que comenci per una lletra determinada.
- Cartes amb noms d’objectes.
- Lectura en veu alta.
Mètode Analític – Decroly
Objectiu:
- Cal considerar les diferències individuals; l’infant no és el que volem que sigui, sinó el que pot ser.
- L’escola ha d’estar oberta a la vida (comunitat, família).
Característiques: “L’educació ha de ser per a la vida mitjançant la vida”.
- Importància del joc.
- Aprenentatge per assaig-error.
- No hi ha llibres de text.
- El treball dels centres d’interès (Observació → Associació d’idees → Expressió).
- La percepció visual és ràpida.
- Aprenentatge global: facilita l’activitat intel·lectual i respecta el ritme de cada aprenent lector.
- El nen aprèn a parlar escoltant i repetint paraules senceres o, fins i tot, frases dites pels adults.
Treball previ de percepció visual (Decroly)
- Jocs visuals de colors, de formes i colors, de formes i direcció.
- Lectura d’imatges, simbolitzacions.
- Jocs visuals – motors i auditius.
- Tècnica de lectura global.
- Posar dibuixos amb alguna referència al text, per ajudar el nen.
- Partir dels interessos dels nens.
- Treball del nom.
- Cartells amb el nom dels elements a l’aula.
- Diferents jocs d’associació dibuix – paraula.
- Escriure a la pissarra el temps que farà.
Mètode Analític Mixt (Global-Natural) – Freinet
Característiques: Semblant a Decroly però amb perspectiva social:
- Enaltiment de la classe treballadora.
- Escola laica.
- Eliminació de les tarimes a l’aula (Classes-passeig).
- Importància de l’expressió lliure i intercanvi d’idees. Comunicació = socialització.
- Idea central: el text és producte d’una voluntat de comunicació.
- Dimensió cooperativa del treball.
- No exercicis sistemàtics. Text lliure.
- El dibuix és el primer pas cap a l’escriptura.
- Activitats de domini de l’espai, de temporalització i de la lògica.
- Simbolització.
- Correspondència escolar.
- Assemblees.