Mètodes Montessori, Decroly i Freinet: Jocs Didàctics i Lectoescriptura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,9 KB

Mètodes Sintètic (Montessori), Analític (Decroly) i Mixt (Freinet)

Mètode Sintètic – Montessori

Principis:

  • Llibertat: Sinònim d’activitat lliure.
  • Desenvolupament natural del nen.
  • Autonomia.
  • Respecte a la individualitat.

Finalitat:

  • Educació del moviment.
  • Educació sensorial.
  • Educació del silenci.

Períodes sensibles:

  • A l’ordre.
  • Al llenguatge.
  • A caminar.
  • Als aspectes socials de la vida.
  • Als objectes petits.
  • Per aprendre mitjançant els sentits.

Volen aprendre: motivació innata. Aprenen amb el joc/treball. Passen per diferents etapes de desenvolupament:

  1. 1a etapa (naixement – 6 anys): ment “absorbent”.
  2. 2a etapa (6 – 12 anys): adquisició de la cultura.
  3. 3a etapa (12 – 18 anys): adquisició de la independència. Volen ser independents.

Lectoescriptura (Montessori)

  • L’escriptura és anterior a la lectura.
  • Èmfasi en la descodificació: lletra-so > paraula > frase.
  • Significació: cercar en la memòria, associar lletres i sons.
  • Memòria visual, fonològica i episòdica (experiències): treball de relació so – imatge visual – memòria.
  • Treball amb lletres en cursiva. Primer amb vocals.
  • Educació dels moviments que ens preparen per l’aprenentatge: exercicis de domini de la mà.
  • Sanefes de paper de vidre.
  • Composició o confecció de paraules.
  • Associació lletra – paraula. Buscar un dibuix que comenci per una lletra determinada.
  • Cartes amb noms d’objectes.
  • Lectura en veu alta.

Mètode Analític – Decroly

Objectiu:

  • Cal considerar les diferències individuals; l’infant no és el que volem que sigui, sinó el que pot ser.
  • L’escola ha d’estar oberta a la vida (comunitat, família).

Característiques: “L’educació ha de ser per a la vida mitjançant la vida”.

  • Importància del joc.
  • Aprenentatge per assaig-error.
  • No hi ha llibres de text.
  • El treball dels centres d’interès (Observació → Associació d’idees → Expressió).
  • La percepció visual és ràpida.
  • Aprenentatge global: facilita l’activitat intel·lectual i respecta el ritme de cada aprenent lector.
  • El nen aprèn a parlar escoltant i repetint paraules senceres o, fins i tot, frases dites pels adults.

Treball previ de percepció visual (Decroly)

  • Jocs visuals de colors, de formes i colors, de formes i direcció.
  • Lectura d’imatges, simbolitzacions.
  • Jocs visuals – motors i auditius.
  • Tècnica de lectura global.
  • Posar dibuixos amb alguna referència al text, per ajudar el nen.
  • Partir dels interessos dels nens.
  • Treball del nom.
  • Cartells amb el nom dels elements a l’aula.
  • Diferents jocs d’associació dibuix – paraula.
  • Escriure a la pissarra el temps que farà.

Mètode Analític Mixt (Global-Natural) – Freinet

Característiques: Semblant a Decroly però amb perspectiva social:

  • Enaltiment de la classe treballadora.
  • Escola laica.
  • Eliminació de les tarimes a l’aula (Classes-passeig).
  • Importància de l’expressió lliure i intercanvi d’idees. Comunicació = socialització.
  • Idea central: el text és producte d’una voluntat de comunicació.
  • Dimensió cooperativa del treball.
  • No exercicis sistemàtics. Text lliure.
  • El dibuix és el primer pas cap a l’escriptura.
  • Activitats de domini de l’espai, de temporalització i de la lògica.
  • Simbolització.
  • Correspondència escolar.
  • Assemblees.

Entradas relacionadas: