Mètodes i Estratègies d'Educació per a la Salut: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,07 KB
Mètodes Directes i Indirectes en Educació per a la Salut
Mètodes directes:
- Diàleg o consell clínic: Mètode més eficaç degut al contacte proper i a que es produeix en un entorn sanitari.
- Classe: El més emprat en edat escolar. Mètode molt valuós perquè arriba al 100% de la població en edat escolar i abans que desenvolupin hàbits nocius. Desavantatge: els alumnes poden estar més interessats en els coneixements que en el canvi d’actituds.
- Xerrada: El més emprat per dirigir-se a grups, ha de ser promoguda pels líders del grup, i l’orador ha de ser de reconegut prestigi.
- Discussió en grup: Mètode més eficaç en grup perquè les aportacions dels participants milloren la comprensió del problema i permet assolir solucions de consens. L’ideal és un grup de 12-15 persones moderades per un líder.
Mètodes indirectes: Menys eficaç al no existir feedback. El sanitari no coneix els destinataris del missatge educatiu. Es pot arribar a molts receptors, nombre il·limitat. Baix cost. Utilitza la paraula, els mitjans escrits i les imatges: mitjans de comunicació de masses. El receptor fa poc esforç i el calat de la informació és dèbil. Tenen poca relació amb els canvis d'hàbits però pot tenir cert efecte quan hi ha predisposició per part de la persona.
Disseny i Seqüenciació d’Activitats
Part operativa del programa. La selecció d’activitat ve determinada pels objectius específics. Cada activitat ha de contribuir, al menys, a la consecució d’un dels objectius. Oferir diferents tipus d'activitats: de promoció, de prevenció, d'assistència, de rehabilitació. S’ha de plantejar si la intervenció serà de prevenció primària, secundària o terciària. El disseny de l’acció suposa:
- Seleccionar metodologia.
- Identificar etapes prèvies a cada activitat.
- Ordenar cronològicament les activitats.
- Especificar les responsabilitats de cada membre de l’equip.
- Cercar col·laboració.
- Definir els recursos necessaris.
Pla Operatiu i Estimació de Recursos
Un cop decidides les activitats, s’estimaran els recursos i es dissenyarà el pla operatiu que permeti l’execució. El pla operatiu ha de recollir:
- Quines tasques s’han de fer prèviament.
- Quant de temps s’invertirà en les tasques.
- Qui les realitzarà.
- Com, on i quan es faran.
- Quines altres tasques li seguiran.
Estimació dels recursos
Mitjans necessaris per assolir els objectius:
- Finançament
- Equipament
- Personal
Han de ser adequats, eficaços, suficients, accessibles i productius.
Cronograma
Seqüència cronològica on s’especifica el pla operatiu. Es pot utilitzar el diagrama de Gantt o el PERT. Són molt útils per fer el seguiment del programa i facilitar la gestió i la supervisió.
Execució del Programa d'Educació per a la Salut
En un programa d'EpS, hauràs de:
- Presentar-te com un col·laborador.
- Conèixer el punt de vista de les persones a qui s'adreça el programa.
- Augmentar l'autoestima i reforçar els aspectes positius del client.
- Conèixer i aprofitar el lloc que ocupen a la societat els grups amb què treballis.
- Oferir dades objectivables.
- Relacionar i comparar amb problemes ja resolts.
- Crear seguretat psicològica als membres del grup.
Avaluació de les Activitats de Formació
Possibilita millorar-lo. Comença quan s’inicia l’execució perquè es puguin fer els reajustaments necessaris. S’han d’avaluar totes les etapes:
- El programa ha estat efectiu?
- S’han realitzat les activitats com s’havien programat?
- S’han realitzat activitats amb un ús adequat dels recursos?
- Els resultats obtinguts són explicables per la realització del programa o es poden explicar per altres causes?