Mètodes i Estratègies d'Educació per a la Salut: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,07 KB

Mètodes Directes i Indirectes en Educació per a la Salut

Mètodes directes:

  • Diàleg o consell clínic: Mètode més eficaç degut al contacte proper i a que es produeix en un entorn sanitari.
  • Classe: El més emprat en edat escolar. Mètode molt valuós perquè arriba al 100% de la població en edat escolar i abans que desenvolupin hàbits nocius. Desavantatge: els alumnes poden estar més interessats en els coneixements que en el canvi d’actituds.
  • Xerrada: El més emprat per dirigir-se a grups, ha de ser promoguda pels líders del grup, i l’orador ha de ser de reconegut prestigi.
  • Discussió en grup: Mètode més eficaç en grup perquè les aportacions dels participants milloren la comprensió del problema i permet assolir solucions de consens. L’ideal és un grup de 12-15 persones moderades per un líder.

Mètodes indirectes: Menys eficaç al no existir feedback. El sanitari no coneix els destinataris del missatge educatiu. Es pot arribar a molts receptors, nombre il·limitat. Baix cost. Utilitza la paraula, els mitjans escrits i les imatges: mitjans de comunicació de masses. El receptor fa poc esforç i el calat de la informació és dèbil. Tenen poca relació amb els canvis d'hàbits però pot tenir cert efecte quan hi ha predisposició per part de la persona.

Disseny i Seqüenciació d’Activitats

Part operativa del programa. La selecció d’activitat ve determinada pels objectius específics. Cada activitat ha de contribuir, al menys, a la consecució d’un dels objectius. Oferir diferents tipus d'activitats: de promoció, de prevenció, d'assistència, de rehabilitació. S’ha de plantejar si la intervenció serà de prevenció primària, secundària o terciària. El disseny de l’acció suposa:

  • Seleccionar metodologia.
  • Identificar etapes prèvies a cada activitat.
  • Ordenar cronològicament les activitats.
  • Especificar les responsabilitats de cada membre de l’equip.
  • Cercar col·laboració.
  • Definir els recursos necessaris.

Pla Operatiu i Estimació de Recursos

Un cop decidides les activitats, s’estimaran els recursos i es dissenyarà el pla operatiu que permeti l’execució. El pla operatiu ha de recollir:

  • Quines tasques s’han de fer prèviament.
  • Quant de temps s’invertirà en les tasques.
  • Qui les realitzarà.
  • Com, on i quan es faran.
  • Quines altres tasques li seguiran.

Estimació dels recursos

Mitjans necessaris per assolir els objectius:

  • Finançament
  • Equipament
  • Personal

Han de ser adequats, eficaços, suficients, accessibles i productius.

Cronograma

Seqüència cronològica on s’especifica el pla operatiu. Es pot utilitzar el diagrama de Gantt o el PERT. Són molt útils per fer el seguiment del programa i facilitar la gestió i la supervisió.

Execució del Programa d'Educació per a la Salut

En un programa d'EpS, hauràs de:

  • Presentar-te com un col·laborador.
  • Conèixer el punt de vista de les persones a qui s'adreça el programa.
  • Augmentar l'autoestima i reforçar els aspectes positius del client.
  • Conèixer i aprofitar el lloc que ocupen a la societat els grups amb què treballis.
  • Oferir dades objectivables.
  • Relacionar i comparar amb problemes ja resolts.
  • Crear seguretat psicològica als membres del grup.

Avaluació de les Activitats de Formació

Possibilita millorar-lo. Comença quan s’inicia l’execució perquè es puguin fer els reajustaments necessaris. S’han d’avaluar totes les etapes:

  • El programa ha estat efectiu?
  • S’han realitzat les activitats com s’havien programat?
  • S’han realitzat activitats amb un ús adequat dels recursos?
  • Els resultats obtinguts són explicables per la realització del programa o es poden explicar per altres causes?

Entradas relacionadas: