Mètodes d'Aprenentatge de la Lectoescriptura: Montessori i Models Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,92 KB

Mètodes d'Aprenentatge de la Lectoescriptura

Models Clau en l'Alfabetització

  • Mètode Analític: Maria Montessori
  • Mètode Global:
    • Centres d’interès d’Ovide Decroly
    • Mètode Natural de Célestin Freinet
  • Model Maduracionista
  • Aportacions del Grup de Lectura de l’Associació de Mestres Rosa Sensat
  • Plantejament Constructivista de l’Aprenentatge de la Lectoescriptura

Maria Montessori (1870-1952): Mètode Foneticoanalític

Maria Montessori (1870-1952), doctora en medicina i educadora, va promoure un mètode foneticoanalític que basa l’establiment de la correspondència entre tira fònica i tira gràfica en tres grans línies d’actuació:

  1. L‘educació sensomotriu
  2. La pronunciació acurada
  3. L’anàlisi de les relacions entre el codi oral i el codi escrit

Seqüència Didàctica del Mètode Montessori

  1. Exercitació dels sentits: Exercitació dels sentits amb materials manipulables i en un ambient de silenci i concentració.
  2. Domini oculomanual: Treball paral·lel del domini oculomanual (treball de sanefes, encaixos i contorns).
  3. Introducció de les lletres Montessori: Introducció de les lletres amb un material específic: les lletres Montessori. El nen la repassa amb el dit fent el mateix moviment que farà en escriure-la mentre repeteix el so que representa i l’escolta totalment aïllat. Posteriorment l’interioritzarà en repetir l’exercici amb els ulls tapats.
  4. Identificació de sons en paraules: Aquests sons s’identifiquen després en paraules del llenguatge oral. S’escolten i pronuncien paraules amb un so concret en una posició concreta, i es relacionen paraules i objectes que tinguin el so que s’estudia en el seu nom.
  5. Reproducció de lletres: Les lletres es reprodueixen amb diversos materials: pinzell i pintura, pissarra, paper de pauta gran i paper de pauta Montessori.
  6. Ús de la capsa de compondre: S’introdueix la capsa de compondre, que conté les lletres retallades en cartolina. Es realitzen exercicis de composició de paraules, primer amb l’ajuda de la pronunciació de la mestra i després el nen a soles.
  7. Exercicis de lectura: Llegeixen allò que han confegit, aparellen cartonets amb les paraules escrites i amb els objectes dibuixats o dibuixen el significat d’una paraula escrita.
  8. Ordres montessorianes: Són frases escrites en cartonets que el nen tria i llegeix. Quan ho ha entès, realitza l'activitat que li proposa la frase.
  9. Lectura de llibres: La lectura de llibres és un recurs que s’introdueix més tard.

Entradas relacionadas: