Mètode Científic i Teories del Desenvolupament: Piaget, Freud, Erikson
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,85 KB
Mètode Científic i Hipòtesis
Mètode Científic VD+VI, HIPÒTESI DE RELACIÓ. Mètode Hipoteticodeductiu (observació, formulació hipòtesi, verificar-dissenyar, deducció conclusions, publicació resultats). Mètode No experimental (estudi de casos, observació natural, estudis correlacionals). Mètode Experimental (VI+VD), hipòtesis, assignació a l’atzar (grup control o experimental). Fiabilitat (pre-test, observació entre investigadors). Validesa (interna i externa). DIFICULTATS: efecte placebo, efecte cec i efecte doble cec.
Teories del Desenvolupament de Piaget
PIAGET: Aprenentatge actiu, busca informació. Teoria de l'equilibri permet que una persona utilitzi els processos mentals ja existents per comprendre les experiències i idees i no confondre's. Acomodació: procés pel qual s'altera una creença per fer-la més compatible amb l'existent. Assimilació: procés pel qual s'adquireix la nova informació per emprar l'estructura cognitiva.
Etapes Psicosexuals de Freud
FREUD PSICOSEXUAL: 0-1 ORAL, 1-3 ANAL, 3-6 FÀL·LICA, 6-11 LATÈNCIA, ADOLESCÈNCIA - EDAT ADULTA ÉS L'ETAPA GENITAL.
Etapes Psicosocials d'Erikson
ERIKSON PSICOSOCIAL:
- Confiança vs desconfiança (el nen sap qui és el cuidador i respon a les necessitats).
- Autonomia vs vergonya i dubte (controls esfínters, autosuficiència, alimentació, caminar).
- Iniciativa vs culpa (iniciativa de l’infant, activitat i autonomia segons límits pares).
- Laboriositat vs inferioritat (noves activitats, es senten bé o inferiors).
- Identitat vs confusió (saber qui són o confusos amb els rols a desenvolupar).
- Intimitat vs aïllament (adults busquen companyia o amor o s'aïllen).
- Generativitat vs estancament (col·laboren amb els fills, cuidadors dels fills).
- Integritat vs desesperació (sentit a la vida o frustració per fites no assolides).
Temperament i Estils Parentals
Temperament: Estil emocional del nen d'origen genètic. Nadons fàcils (40%), lents (15%), difícils (10%), independents (35%). 4 característiques dels estils parentals de Diana Baumrind:
- Nivell d'afecte.
- Estratègies per controlar la conducta (explicació, càstig, comunicació fills).
- Nivell d'exigència segons l'edat i la maduració (expectatives).
Estils: Permissiu, autoritari, disciplinari + indiferent (ignoren comportament).
Desenvolupament Cognitiu
Desenvolupament Cognitiu:
- 0-1 Sensoriomotor: sentits, reflexes, conducta motora, permanència objecte.
- 2-6 Preoperacional: pensament simbòlic, llenguatge, teoria de la conservació, egocentrisme.
- 6-11 Operacional concret: ordena per ordre, companys, activitats físiques escolars.
- 11+ Operacional formal: més emocional, més abstracte, social, polític.
Adquisició del jo: concepte d'un mateix, teoria de la ment.
VIGOSTKY: cultural, entorn social a través de l'observació dels pares. Aprenentatge innat, adquirit, experiències primerenques condicionen.
Adolescència i Edat Adulta
Adolescència: canvis físics, socials, cognitius, identitat, crisis psicosocials (Erikson).
Edat adulta: canvis i transicions, maternitat, maduració, menopausa, fills marxen de casa, síndrome del niu buit, noves generacions, 3a edat (60 jubilació), síndrome niu.