Mètode de Cas: Guia Completa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,21 KB
Mètode de Cas
Característiques
El mètode de cas és avui dia una metodologia pedagògica utilitzada en un ampli ventall de disciplines i àrees del coneixement, tals com l'administració, els negocis, l'ètica i la medicina. Es tracta d'una modalitat d'aprenentatge per a la formació professional en tot l'àmbit de les ciències humanes.
- Autenticitat: escollir un cas que sigui el més real possible.
- Potenciar aptituds: diagnosticar, davant d'una situació problemàtica, estudiar el cas per tal de trobar-ne una possible solució. Per fer-ho possible, s'han de saber totes les peculiaritats d'aquesta situació a estudiar; decidir, un cop escollit el tema d'estudi, s'ha de recopilar i seleccionar informació.
- El cas ha de pertànyer a una àrea concreta per facilitar-ne l'estudi i l'anàlisi.
- Cal tenir una visió àmplia del cas per tal de trobar múltiples respostes satisfactòries al problema o a la dificultat localitzada prèviament.
- És imprescindible que el treball es faci en grup, un cop duta a terme la part individual, ja que el mètode de cas es basa en la comunicació i l'intercanvi d'idees dels diferents membres i la seva interacció constant, que fa possible que aquest aprenentatge cooperatiu funcioni.
Metodologia
L'aprenentatge basat en el mètode de cas es realitza mitjançant quatre passos:
- Preparació individual: En aquesta etapa, l'estudiant ha de buscar informació per tal de resoldre els problemes que es presenten en el cas. Aquí, moltes vegades, el professor li proporciona una sèrie de preguntes com a suport.
- Preparació en petit grup: D'entre 4 i 11 participants, d'una duració aproximada de 45 minuts o una hora. Aquests grups solen ser formats pels professors, ja que tenen en compte l'edat, el rendiment acadèmic i la responsabilitat de l'alumne. El propòsit d'aquest grup, com hem dit anteriorment, no és arribar a una resposta al cas, sinó que s'aclareixin els diferents punts al respecte. Els participants han d'organitzar-se i han de discutir i debatre sobre el cas, contrastant les diferents impressions i redefinint les seves postures personals.
- Discussió amb la classe: D'una durada entre 50 i 90 minuts. Els diferents grups d'estudi analitzen i debaten el cas de forma conjunta, amb el professor que actua com a moderador de la discussió. Finalment, mitjançant la síntesi de totes les aportacions, arriben a una única solució.
- Reflexió personal: El quart, i últim pas, i el més important, és que el participant es pregunta a ell mateix què ha après a partir de l'anàlisi del problema, per tant, fa una reflexió sobre el què li ha aportat aquest treball.
Avantatges i Inconvenients
Avantatges
L'ús d'aquesta tècnica serveix per entrenar-nos per tal d'aprendre a prendre una bona decisió observant i escoltant a la resta del grup. Mitjançant la reflexió, s'obtenen diferents punts de vista i es pot fer una anàlisi de diferents situacions partint de coneixements previs. D'aquesta manera, es poden explorar les diverses solucions a problemes més complexos promovent la creativitat i incloent nous coneixements. Aquest mètode permet, doncs, augmentar la participació, motivació i implicació en el procés d'aprenentatge de l'alumnat. A més, facilita i reforça la interacció amb els altres, és a dir, el treball en equip, l'autoconeixement i l'autoestima.
Inconvenients
El fet de no existir una resposta correcta pot ser difícil d'entendre per alguns alumnes. A més, en ser una tècnica poc tradicional, pot resultar difícil comunicar als pares el que els seus fills/es fan i com creen el seu propi aprenentatge. Existeix un altre desavantatge que fa referència a les aules, ja que no solen estar preparades per posar en marxa el mètode de cas, que treballa en grups reduïts d'alumnes per tal d'evitar el descontrol del grup classe. D'altra banda, el temps de discussió del cas ha de ser administrat de manera adequada pel mestre, que ha de tenir l'habilitat de dinamitzar els grups.