Metàfores de l'aprenentatge: Conductisme, Cognitivisme i Constructivisme
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 18,21 KB
Tres Metàfores: Maneres d'Entendre l'Aprenentatge
Adquisició de Respostes (fins a 1950)
Teoria Base: Conductisme → Enregistrar Mecànicament els Missatges Informatius dins l'Emmagatzematge Sensorial.
Tipus d'Estudis: Amb Animals, als Laboratoris.
Nivell: Quantitatiu
Objectiu: Quantitat de Respostes Correctes. Presentar a Tots els Alumnes els Mateixos Materials. El que S'aprèn és Sempre un Conjunt de Respostes. Les Tasques són Mecàniques i Acumulen Informació en Forma de Respostes.
Representació del Material - Execució
(Input)-No Hi Ha Res-(Output)
Com S'Avalua? Els Resultats S'Avaluen; Número de Respostes Correctes en un Examen.
Element Bàsic: Control → Professor → Programa els Materials i Crea Situacions perquè l'Estudiant Respongui.
Alumnat: Actitud Passiva i Receptiva.
Adquisició de Coneixements (1950-1970)
Teoria Base: Cognitivisme → Processament de la Informació.
Tipus d'Estudi: Amb Humans, als Laboratoris (Estudis de Memòria)
Nivell: Quantitatiu
Objectiu: Quantitat d'Informació o de Sabers.
Com S'Avalua? Valorar la Quantitat de Coneixements i d'Informació Adquirida.
Element Bàsic: els Continguts
Alumnat: Mínimament Actiu; Més Cognitiu
Professor: Transmissió de Coneixements, Ensenyar i Transmetre l'Informació del Currículum.
Construcció de Significats (1970-Actualitat)
Teoria Base: Cognitivisme → Orientació Constructiva
Tipus d'Estudis: Amb Humans, en Contextos Naturals
Nivell: Qualitatiu
Objectiu: Estructura, Qualitat del Coneixement i Estratègies
Com Aprèn l'Alumne
Com S'Avalua? L'Avaluació de l'Aprenentatge és Qualitatiu; Demanar sobre l'Estructura i la Qualitat del Coneixement.
Element Bàsic: Alumne
Actiu i Autònom
No Adquireix Coneixements → els Construeix Utilitzant l'Experiència Prèvia.
Cerca Construir Significats. Aprendre a Aprendre.
Professor: Col·laborador i Instructor
Concepcions Conductistes
Canvi en la Conducta → Conducta Observable
Watson i Skinner
Treballs amb Animals
No S'Adonen del que Passa al Cap dels Estudiants
Concepcions Cognitives
Aprenentatge: Procés Intern que no Pot Ser Observat Directament
S'Interessaven Molt per Variables no Observables: Pensaments, Creativitat, Sentiments...
Persones → Vol Emplenar el Buit entre 'Inputs' i 'Outputs'
Piaget, Vygotsky, Bruner, Ausubel
Aprenentatge
Camí Intern en una Persona Produïda per l'Experiència.
En el Coneixement o Conducta → Modificació per Millorar o Empitjorar
Té Lloc Dins una Persona (Concepció Cognitiva) Indicat en la Conducta Observable (Concepció Conductista).
Condicionament Clàssic → Pavlov
Subjectes Humans i Animals → Aprenen Respostes, Conductes o Estímuls que Prèviament Eren Neutres.
Tipus de Respostes:
Involuntàries: Emocional (Plaers i Temors) i Fisiològic
Poden Ser Condicionades
Mecanisme: 'Condicionament Clàssic Apetitiu' → Respostes Agradables
Associació entre un Estímul Incondicionat (que Posseeix Naturalment l'Organisme) al que es Respon amb una Resposta Incondicionada (Automàtica) i un Estímul Neutre (No Resposta) Adquireix Llavors Resposta al Associar-se amb un Estímul Incondicionat.
EI (Menjar) → RI (Salivació)
EN (Un So) → RO (Resposta d'Orientació)
EC (So) → RC (Salivació)
S'Associen Repetidament el So (EN) amb el Menjar (EI). L'Estímul Neutre Passa a Ser un Estímul Condicionat que Produirà una Resposta Condicionada Molt Semblant a la que Produïa el Menjar.
Mecanisme: 'Condicionament Clàssic Aversiu' → Respostes Desagradables de Temor, Por o Ansietat.
EI (So Desagradable) → RI (Temor, Por, Ansietat)
EN (Conill Infonesiu) → RO (Resposta d'Orientació)
EC (Conill) → RC (Por o Temor)
Fenòmens:
-Adquisició: Associació Repetida de EC amb EI
-Generalització: Generalitzar. Exemple: un Nin Té Por al Veure un Abris Semblant a la Pell del Conill.
-Discriminació: Deixar de Donar RC Davant Estímuls que Deixen de Ser Semblants al Estímul Condicionat.
-Extinció: Quan Apareix Moltes Vegades EC Sense l'EI Per Tant, la RC Acaba Despareixent.
→ Extinció Gradual
Factors:
-Intensitat del EC
-Interval entre Estímuls
-Intensitat del EI
Condicionament Operant
Respostes o Conductes que es Produeixen de Forma Voluntària.
Les Respostes Poden Ser Positives/Negatives i Agradables/Desagradables.
L'efecte que Tenen Produeixen Distints Tipus de Conseqüències sobre la Conducta Antecedent.
Estímul o Situació → Resposta o Conducta → Conseqüència
L'Estímul o Situació no Provoca una Resposta de Forma Automàtica, Simplement és una Oportunitat perquè la Conducta Tengui Lloc.
Procés
Conseqüència
Efecte Conducta
Reforç Positiu (Donar Alguna Cosa Bona)
Aparició d'un Fet Positiu
Increment
Reforç Negatiu (Llevar Alguna Cosa Dolenta)
Desaparició d'un Fet Negatiu
Increment
Càstig Positiu (Donar Alguna Cosa Dolenta)
Aparició d'un Fet Negatiu
Disminució
Càstig Negatiu (Llevar Alguna Cosa Agradable)
Desaparició d'un Fet Positiu
Disminució
Reforç Positiu → Estímul (Conseqüència) que Segueix a una Resposta o Conducta i que Fa que Augmenti la Probabilitat. Exemple: Avaluar una Conducta Adequada.
Reforç Negatiu → Estímul Advers que es Retirat perquè la Conducta Incrementi i Torni a Repetir-se. Es Produeix per Evitar o Eliminar un Estímul Adversiu Incrementant una Conducta que Acabi amb Aquella Situació Adversiva. Exemple: Estudiar Més per Desaparèixer un Fet Negatiu que és Suspendre.
Càstig Positiu → Estímul Negatiu que Apareix Juntament amb la Conducta perquè Disminueixi Aquella Conducta. Exemple: Crítica del Professor Després de Tenir una Conducta Agressiva Per Tant, Disminueix la Conducta.
Càstig Negatiu → Retirada d'un Reforç Positiu que Posseïa el Subjecte Seguida de la Conducta que es Vol Eliminar perquè Disminueixi aquesta Conducta. Exemple: Retirada del Carnet de Conduir Seguit d'una Conducció Imprudent Farà que Disminueixi en un Futur aquesta Conducció.
Variables:
-Nivell de Motivació
-Quantitat de Reforços
-Espera del Reforç Després de la Conducta
Procediments
Aplicacions dels Principis del CO pel Comportament d'Aula
Selecció del Comportament Objecte d'Estudi
Observació i Registre del Comportament
Desenvolupament de l'Anàlisi: Estímul-Conducta-Conseqüència
Intervenció
Avaluació dels Resultats
Comunicació del que S'ha Trobat
Procediment de Conductes Adequades
RP
RP I RN
Premack
Procediments de Desenvolupament de Conductes Adequades
Utilització d'Indicis per Aconseguir els Incentius
Confirmació, Moldejament o Aproximacions Successives
Procediments per la Eliminació de Conductes No Desitjades
Extinció
RN
Pràctica Negativa
Càstig
Altres Procediments Especials
Reforç de Fitxes
Contractes de Contingència
Procediments d'Autocontrol
Bandura
Interaccions Recíproques
Persones
Comportaments
Ambients
Aprenentatge per Observació
Aprenentatge Acte i Vicari
Aprenentatge i Exercici (Desempeño; Acompliment)
Teoria de l'Aprenentatge Social
Aprenentatge que Posseeix l'Individu a través del Temps Mitjançant la Interacció amb els Altres.
Elements Clau: Interacció Recíproca
→ Són Determinats perquè Interactuen un amb els Altres.
→ Aprenentatge Acte i Vicari
Acte: S'Aprèn de les Conseqüències de les Pròpies Accions
Vicari: S'Aprèn de les Conseqüències de Models per Mitjà d'Observació
→ Aprenentatge i Acompliment: Observam Models i Adquirim un Coneixement. També es Posa en Pràctica Allò Après.
→ Aprenentatge per Observació: Conductes que S'Aprenen Sense Necessitat de Realitzar-les, Només amb Observació.
Bandura es Comença a Separar del Conductisme quan es Planteja: l'Aprenentatge Humà no és Només Respondre als Estímuls del Medi en Funció de les Conseqüències Agradables o Desagradables de la Conducta; en Major Part dels Aprenentatges es Produeixen per Observació de Models que Ens Guien sobre Com Actuar.
-Atenció: Observar la Conducta del Model.
-Retenció: Processar la Informació Obtinguda.
-Reproducció: Reproduir Aquella Conducta.
-Motivació: Quan Hi Ha Alguna Cosa que Et Motiva o una Conseqüència al Realitzar Aquella Conducta.
Piaget
Inicis del Constructivisme
De dins a fora
Desenvolupament cognitiu → etapes denominades estadis i subestadis: es diferencien per les eines mentals que utilitzam en cada una d’elles per interpretar el món.
Eines mentals = esquemes
Esquemes: estructures psicològiques que permeten interpretar, relacionar-se i adaptar-nos a l’entorn i que relacionen uns amb altres formant estructures pròpies de cada estadi. L’organització interna de les estructures psicològiques pròpies de cada estadi determinaran les relacions que una persona pot tenir amb l’entorn i pel coneixement per construir.
Constructivisme: interacció entre els esquemes de coneixement de la persona-propietats de l’objecte o realitat.
Conflicte cognitiu: a través dels processos de desequilibri i equilibri, modifica els esquemes de coneixement i produeix un avanç en els nostres esquemes.
Dos mecanismes d’aprenentatge:
Assimilació: procés pel qual la persona interpreta la informació que prové del medi, en funció de les estructures de coneixement que té. Exemple: per un nin petit qualsevol líquid transparent podria ser aigua. Per un nin el cel sempre és blau.
Acomodació: procés pel qual reps una nova informació que no s’adequa als teus esquemes de coneixement que tenies. Es donen desequilibris en el sistema i s’han de modificar aquells esquemes previs per aconseguir un nou equilibri. Exemple: el nin agafa un tassó i descobreix un gust estrany ja que pensava que era aigua. Cel gris.
Contrucció del coneixement: activitat adaptativa. Perquè es construeixi coneixement hi ha d’haver una activitat de la persona (interacció) sobre la realitat (objecte).
VYGOTSKY
Constructivisme social: aprenem de i amb els altres entorn en el que l’aprenent es desenvolupa i les persones amb les que interactua.
Teoria de Vygotsky sobre el funcionament psicològic i l’aprenentatge humà.
Desenvoupament psicològic té el seu origen en les interaccions que es mantenen amb altres persones (fora a dins).
Desenvolupament dependent del context cultural en el que es produeix.
Rellevància dels processos de mediació semiòtica en aquest desenvolupament.
PP I AH: processos socials i interactius
tenen lloc en la vida social, en les interaccions amb altres persones
el seu origen social: Llei Genètica General del Desenvolupament Cultural: qualsevol funció apareix 2 vegades
Primer en pla social (entre les persones) com una categoria interpsicoògica
Llavors en pla psicològic, en el nin com una categoria intrapsicològica
Pla interpsicològic
Pla intrapsicològic
Ajuda dels altres
Coneixement nostre
Aquest procés des del pla inter al pla intra: INTERIORITZACIÓ
*Cada persona aprèn “sola”. El que aprèn ho aprèn d’un altre.
continguts que aprenem, es varen construir socialment altres persones o cultures.
Aprenem amb l’interacció amb altres semblants
Construcció de coneixement → procés social i compartit
ZDP (Zona de desenvolupament pròxim)
Distància entre el nivell de desenvolupament potencial (solució d’un problema a través de la guia d’un adult: NDP) i el nivell real de desenvolupament (capacitat de resoldre independentment un problema: NRD)
Al principi no saps fer una cosa però sí amb l’ajuda d’algú, llavors la fas de forma autònoma, ho interioritzes.
*Andamiatges: ajudes o estratègies
BRUNER
Impulsor del cognitivisme
Simbòlic: sistemes de símbols com el llenguatge i les mates
*Teoria de la instrucció
*Aprenentatge per descobriment (experimentar)
AUSUBEL
Constructivisme individual: teoria de l’aprenentatge (dins a fora)
Aprenentatge significatiu: nou contingut → es relaciona amb l’estructura cognitiva del subjecte modificant-la
Tipus d’aprenentatge:
Segons el mètode:
Recepció: rep la informació de forma acabada, només l’ha de comprendre
Descobriment: organitzar el material abans d’assimilar-lo. Ordenar, adaptar.
Segons l’adquisició del coneixement:
Memorístic: continguts arbitraris. Assimilar-los al peu de la lletra.
Significatiu: mètode sustantiu, no arbitrari. Actitud activa.
Sig. lògica
Sig. psicològica
Predisposició
Favorable cap a l’aprenentatge