Metafisikaren kritika
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en vasco con un tamaño de 6,56 KB
1.Aro Objetibista
Kokapena eta eraginak
1902. Urtean hasten da,1914an Amaitzen da
Neokantismoaren eragina jasoko du: ezagutza-prozesurako oinarri gnoseologiko sendoa Ezinbestekoa da eta horretarako bai zientzia eta filosofiaren oinarrian fisika Matematikoaren baldintza formalak eskuratu behar dira.
España Europatik urruntzen dituen arazoak
Pentsamendu sakona landu ordez “literatura” Egiteko zaletasuna
Eztabaida antzuetan aritzeko Joera
Atzerapen zientifikoa
Jarrera subjektiboa
Konponbideak
Objetibismoaren diziplina landu
Subjektibismoaren gaixotasuna Sendatzeko Zientziaren gaitasun batzuk garatu: zehaztasuna eta metodoa; jarrera Kritikoa, eta, arrazionaltasuna
Ezagumena hezi eta trebatu
Masak eta elitea
Adimen-eredu Bat proposatu nahi du
Gizakien bikaintasun-zaletasuna Galtzen denean, gizartearen gainbehera hasten da
Gizarteak estatu bat sortzen du Hobeto bizitzeko. Herrialde bat halakoa izan dadin, gutxiengo hautatu batek Zuzenduko duen masa antolatu bat behar du. Gizabanako bikainak (elitea) Gailentzen dira, eta masak jarraitzen die.
Eliteak
Bikaina eta eredugarri izan behar du; masak, aldiz, bikaintasunarekiko
Zaletasuna izan behar du. masak
Masa izan behar du, eta ikasteko gogoa eta hobetzeko nahia izan behar ditu.
Ondorioz
Hori Guztia erein egin behar da, eta benetako iraultza heziketan datza
herria
Zuzenduko duten goi-mailako pertsona horiek (elitea) identifikatzea da
Garrantzitsuena; hau da, ondo aukeratzea.
2PERSPEKTIBISMOA(1914-1923)
KOKAPENA
1914ean Liga de
Educación Política de España elkartea
Sortu zen,
Ortegak Biblioteca de Ideas del Siglo XX izeneko bildumaren zuzendaritza hartu zuen Bere gain
NI NAIZ NI ETA NIRE ZIRKUNSTANTZIA
Mendebaldeko
Gizakia ulertzeko pentsamendu judu-kristauaren zirkunstantzia eta filosofia grekoaren
Zirkunstantzia kontutan izan
beste zirkunstantzia
Batzuk ere,ditugu hurbil.
zirkunstantzia Horiek eragin handia dute gugan, oso gertu ditugulako, eta kontuan hartu Beharko lituzke gogoeta filosofikoak, ni naiz ni eta nire zirkunstantzia
EGIA PERSPEKTIBISMOA METODOAREKIN
Errealitateari so egiten dion Bakoitzak bere ikuspuntutik begiratzen dio. Norberaren ikuspuntua edo Perspektiba errealitatearen beharrezko osagaia da, eta ezin esan daiteke ikus Puntu bat besteen gainetik dagoenik; paisaia ikusteko bezala perspektiba edo Ikuspegi anitzak daude.
Perspektibismoaren teoriak errealitatearen Gaineko ikuspuntuen aniztasuna aldarrikatzen du
Egia absolutua, hau da, Errealitatearen guztizko ikuspena, haren inguruan jasotako irudi guztien Konbinazio antolatua izango da; paisaia ezagutzeko ere ahalik eta ikuspegi Gehiago baditugu hobeto ezagutuko dugu, ikuspegi denak egokiak, perspektiba Denak osagarri direlarik. Irudi bakoitzak errealitatearen zati bana dakar EGIA
Ondorioz,
Tolerantzia nabarmendu behar Dugu: elkarren osagarri dira gure ikuspegi, iritzi edota perspektiba Desberdinak, denak bezain baliotsuak dira eta batez ere baliotsuak diferenteak Direlako; honek bizikidetza ahalbidetuko du
Perspektibismoa ez da
Erlatibismoa edo eszeptizismoa;
Egia bilatzen du
3.ARRAZIOBITALISMOA(1923-1955)
KOKAPENA
Filosofo madrildarraren Helduaroan, Perspektibismoaren garapenetik Ortegaren doktrina arraziobitalista Sortzen da
gogoeta Egiten du gizakia kokaturik dagoen bi ikuskera erradikalenen inguruan: Bizitzaren ikuskera eta arrazoimenarena.
Arraziobitalismoaren ikuskeran
Kokatzeko, lehenik bitalismo eta
Arrazionalismoaren kritika egiten du, eta gero ikuskera bakoitzaren alde
Positiboa hartu, sintesi bat egiteko.
Bitalismoari bultzatzen duen Jarrera irrazionalista leporatzen dio eta arrazionalismoari gizaki ikuskera Mugatua
Sustraizko Errealitatea
Sustraizko errealitatea giza Bizitza da, hots, gizakien bizi jardun zehatza
Nik neuk Aukeratu behar dut nire bizitza proiektua
Biziak lehentasuna du
Lehenbizi, jardutea da, eta Gero, gogoeta egitea
Bizitza niaren eta Zirkunstantziaren batura da
Nia
Gizaki bakoitzaren nia proiektu Bat da
Gizaki bakoitza bere baitaren kausa da, zer Izateko asmoa duen erabaki behar duelako,
Gizakia askatasun hutsa da, eta Ez du behin betiko identitaterik
Aukeratzen duenak, hautaketa, Justifikatu behar du
Zirkunstantzia
Zirkunstantzia
Nia ez den beste Guztia
Norberaren gorputza edo Gogamena ere zirkunstantzia dira, gure adimen-gaitasunak edo Gorputz-iaiotasunak, gure psikologia profila edo izaera, Gure proiektua egitean aurkitzen ditugun erraztasunen eta Zailtasunen multzoa da zirkunstantzia
Ez dugu zirkunstantzia Aukeratzerik,
4.ARRAZIONALISMOA GAINDITZEA (Aro arraziobitalistaren barruan)
Filosofia Arrazionalistaren kritika
Sistema arrazionalistak oker Daude guztiz, edo behar baino garrantzi handiagoa eman zaie behintzat.
Arrazionalismo filosofikoaren
Esanetan, EGIA absolutu eta aldaezina da, eta gizakiaren arrazoimenezko guneak baino ezerk ezin ezagut dezake.
Arrazionalismoaren Arriskuak
Arrazionalismoak amildegi sortzen du gizakiaren bizitza konkretuaren eta
Arrazoimenaren artean.
Arrazionalismoa bizi-kontrakoa Eta historia aurkakoa da erabat
Arrazoimena eta Bizitza elkartu behar: niak gauzak bizitzen ditu
Arrazoimen abstraktuak ezin hauteman dezake bizitzari darion
Errealitate konkretua, ezegonkorra,
Denborazkoa eta historikoa delako.
Arrazionalismoak nia eta gauza
Erradikalki bereizten ditu baina Ortegak
Planteatzen du niak gauzak bizitzen dituela.
Filosofiaren eginbeharra izango Zen sakabanaturik dauden ikuspegiak batzea baina ez katalogo edo zerrenda baten Moduan baizik eta ulermen prozesu baten bitartez