Mesures i suports per a l'atenció educativa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,13 KB

MESURES I SUPORTS

Universals:

Les mesures per a l’atenció educativa són les accions i actuacions organitzades pels centres destinades a reduir les barreres de l’entorn educatiu que poden obstaculitzar el progrés de tots els alumnes, a prevenir les dificultats d’aprenentatge. Els suports són els recursos personals, materials i tecnològics i els ajuts contextuals i comunitaris. La planificació de l’atenció a l’alumne a partir de la intensitat de mesures i suports és un procés estructurat i sistèmic per donar resposta a les necessitats de tots els alumnes en funció de tres components bàsics: resposta a la intervenció 3 components:

  • Proporcionar a tots els alumnes una atenció educativa universal d’alta qualitat.
  • Establir un sistema d’avaluació universal que permeti la identificació i intervenció precoces dirigides a alumnes en risc d’obtenir resultats limitats en el seu procés d’aprenentatge.
  • Avaluar l’efectivitat de la intervenció segons el progrés dels alumnes amb l’objectiu d’introduir modificacions per millorar la qualitat de la proposta pedagògica.

Universals:

S’adrecen a tots els alumnes i es recullen en el PE i en les NOF i han de quedar concretats en el Pla d’acollida de l’alumnat i del professorat, en el Pla d’acció tutorial i en les programacions d’aula. S’inclouen en aquest apartat les mesures i els suports que fan referència a aspectes generals de l’atenció a la diversitat que incideixen sobre la totalitat dels alumnes o en l’organització general dels recursos del centre, ja que els acords i les actuacions que se’n deriven són especialment rellevants per a l’èxit educatiu dels alumnes i els grups més vulnerables.

Adaptacions organitzatives / Grups internivell / Grups flexibles / Tallers i racons / Adaptacions metodològiques. Les mesures i els suports universals els apliquen tots els professionals del centre de manera coordinada. El tutor vetlla per la coordinació.

Adicionals:

El centre determina les mesures i els suports addicionals a partir de la detecció de les necessitats dels alumnes per part del tutor i l’equip docent, i aquests es coordinen a través de la Comissió d’Atenció a la Diversitat (CAD). La concreció de les mesures i els suports ha de quedar recollida en els documents del centre, en les programacions d’aula i, si escau, en els plans individualitzats (PI). Tots els docents del centre tenen la responsabilitat de proporcionar les mesures i els suports addicionals que els alumnes necessitin. Aquesta intervenció pot estar orientada pels mestres especialistes d’educació especial, els mestres especialistes d’audició i llenguatge, els mestres de pedagogia terapèutica, els professors d’orientació educativa i els tutors d’aula d’acollida.

Entre les mesures i els suports addicionals es considera: 1: El suport escolar personalitzat (SEP) 2: El programa intensiu de millora (PIM) 3: Els programes de diversificació curricular (PDC) 4: L’aula d’acollida 5: El suport lingüístic i social 6: El projecte Promoció del poble gitano a Catalunya 7: L’atenció domiciliària 8: Les aules hospitalàries 9: Els hospitals de dia per a adolescents (HDA) 10: Les unitats docents de centres educatius del Departament de Justícia 11: Les unitats docents en centres de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA).

Intensius:

Les mesures i els suports intensius són específics per als alumnes amb necessitats educatives especials, estan adaptats a la seva singularitat i permeten ajustar la resposta educativa de forma extensa, amb una freqüència regular i, normalment, sense límit temporal. L’aplicació de qualsevol mesura o recurs intensiu ha de cercar la màxima participació de l’alumne en les situacions educatives del centre i de l’aula, i ha de vincular-se a les mesures i els suports universals i addicionals previstos al centre. Les mesures i els suports intensius es proposen a partir de l’avaluació psicopedagògica que fonamenta el dictamen d’escolarització o l’informe de reconeixement de nee elaborat per l’EAP, en col·laboració amb els mestres i el professorat del centre, els pares i l’alumne i, si escau, altres especialistes. L’aplicació de mesures i suports intensius comporta l’elaboració prèvia d’un pla de suport individualitzat (PI).

Entre les mesures i els suports intensius es consideren: 1: Les unitats de suport als alumnes amb necessitats educatives especials (USEE) 2: Les unitats d’audició i llenguatge (UAL) 3: Les unitats d’escolarització compartida (UEC) 4: Les aules integrals de suport (AIS): trastorns mentals i de conducta. 5: Els centres d’educació especial proveïdors de serveis i recursos (CEEPSIR) 6: Els centres d’educació especial (CEE).

Entradas relacionadas: