Mercats Oligopolístics i Competència Monopolística: Estratègies Clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,78 KB
L'Oligopoli: Competència i Col·lusió
L'actuació de qualsevol empresa oligopolista influeix directament sobre els beneficis dels seus competidors. Els esforços comercials per millorar els resultats propis provoquen el deteriorament dels resultats aliens. Atès aquest alt grau d'interdependència, les empreses oligopolistes poden optar per competir o cooperar entre si per obtenir quota de mercat. En el primer cas, actuen sense col·lusió, i en el segon, amb col·lusió.
Què és la Col·lusió?
En l'àmbit dels mercats oligopolístics, s'entén per col·lusió qualsevol acord que menyscabi la lliure competència entre empreses.
Estratègies Sense Col·lusió
Les empreses intenten determinar els preus en funció del que esperen vendre i de les possibles reaccions dels seus competidors. Hi ha tres estratègies possibles:
Polítiques Comercials d'Anticipació
Cada empresa tracta d'endevinar les accions dels seus competidors per actuar en conseqüència.
Guerres de Preus i els seus Efectes
Si una empresa oligopolista redueix el seu preu de venda i les altres no ho fan, la seva quota de mercat i els seus ingressos augmentaran a costa de les altres. En canvi, si totes les empreses abaixen el seu preu en la mateixa proporció, mantindran la mateixa quota de mercat inicial, però els beneficis disminuiran. Els únics afavorits per aquesta situació serien els consumidors.
Lideratge de Preus en l'Oligopoli
Amb aquesta estratègia, l'empresa líder del mercat fixa el preu i les altres condicions d'oferta. Aquestes són acceptades sense necessitat de negociació per les altres empreses del mercat oligopolista.
Desavantatges de la No Col·lusió
Aquestes solucions no beneficien els empresaris. La política comercial d'anticipació porta les empreses a un clima d'incertesa constant; la guerra de preus pot provocar l'enfonsament dels beneficis i, finalment, no sempre hi ha una empresa oligopolista amb posició dominant per exercir un lideratge de preus.
Estratègies Amb Col·lusió: Els Càrtels
Quan les empreses cooperen en comptes de competir entre si, es diu que formen un càrtel. La col·lusió s'aconsegueix mitjançant acords per fixar els preus, distribuir el mercat o limitar la producció.
Què és un Càrtel?
El càrtel és una agrupació informal d'empreses que, tot i que conserven la seva independència, s'associen per disminuir o eliminar la competència del mercat. Pot adoptar dues formes:
Competència Sense Preus
Les empreses competeixen en disseny, qualitat o qualsevol altre factor, però respectant un preu acordat conjuntament.
Repartiment del Mercat
El mercat pot dividir-se en parts iguals o per zones geogràfiques. També poden pactar-se quotes de producció per a cada empresa.
Mercats de Competència Monopolística
Mitjançant la publicitat, les empreses intenten diferenciar els seus productes perquè el consumidor pagui més del que pagaria pels altres productes similars.
Fidelitat del Consumidor i Preus
Un cop que el consumidor distingeix els productes, els esforços publicitaris es dirigeixen a mantenir la seva fidelitat i captar nous clients. En gaudir de la fidelitat del consumidor, aquestes empreses poden variar lleugerament les condicions del producte o dels preus. Per aquest motiu, es diu que són petits monopolistes que actuen dins un mercat de competència monopolística.
El Rol de la Publicitat Creativa
La publicitat en aquest mercat és molt creativa i persuasiva perquè ha de fomentar la fidelitat dels usuaris.