Mercats: Competència, Oferta i Demanda

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,6 KB

Mercats de Competència

Tipus de Mercats

Mercats de competència perfecta: Tots els béns i serveis s'intercanvien voluntàriament per diners al preu que fixa el mercat.

Mercats de competència imperfecta: Una o més empreses poden influir sobre el preu; com més baix sigui el nombre d'empreses, major la seva influència.

Classificació d'Empreses

  • Grau de concentració: Molt - Poc - Gens
  • Influència sobre el preu: Molta - Poca - Cap
  • Homogeneïtzació: No hi ha diferenciació / Hi ha diferenciació
  • Transparència: Total - Inexistent
  • Entrada i sortida: Barreres - No hi ha barreres

Barreres d'Entrada Habituals

  • Avantatges en costos
  • Restriccions legals (patents)
  • Diferenciació del producte i publicitat
  • Inversions de capital

Característiques Segons el Mercat

  • Competència Perfecta: Molta competència - Total transparència - No hi ha barreres d'entrada
  • Monopoli: Una empresa - Total influència sobre el preu - No és important la homogeneïtzació - Inexistent transparència - Hi ha barreres d'entrada
  • Oligopoli: Poques empreses - Molta influència sobre el preu - Competència forta - Hi ha barreres d'entrada

Un mercat oligopolístic és aquell en què hi ha un nombre reduït de venedors que fabriquen productes bastant homogenis i s'enfronten a una gran quantitat de compradors.

En l'àmbit dels mercats oligopolístics, s'entén per col·lusió qualsevol acord que menyscabi la lliure competència entre empreses.

El Mercat: Divisió del Treball + Intercanvi = Benestar

Elements d'un Mercat

  • Un producte objecte d'intercanvi
  • Un venedor que fabrica el producte
  • Un comprador que satisfà les seves necessitats amb l'adquisició del producte

Llei de l'Oferta i la Demanda

Llei de l'oferta: Mantenint-se tota la resta constant, quan puja el preu del bé n'augmenta la quantitat ofertada.

Llei de la demanda: Mantenint-se tota la resta constant, quan puja el preu del bé, en disminueix la quantitat demandada.

Factors que Condicionen la Demanda

  • El preu del bé en qüestió
  • El preu dels béns relacionats
  • La renda disponible
  • Els gustos i les preferències

Tipus de Béns Relacionats

  • Béns complementaris: Són aquells que es consumeixen conjuntament. Quan augmenta el preu d'un d'aquests béns, disminueix la demanda del mateix, però també disminueix la del bé complementari.
  • Béns substitutius: Són aquells en què el consum és excloent entre si; quan es consumeix un, implica que no es consumeix l'altre (sucre i sacarina). Quan augmenta el preu d'un d'aquests béns, disminueix la demanda d'aquest, però augmenta la del bé substitutiu.

Influència de la Renda Disponible

  • Béns inferiors: La demanda disminueix en augmentar la renda disponible.
  • Béns normals: La demanda augmenta en la mateixa proporció que la renda dels demandants.
  • Béns de luxe: La demanda augmenta molt quan incrementa la renda disponible.

Preferències del Consumidor

Els gustos, les preferències i la moda determinen el comportament dels demandants amb independència dels preus o de la renda.

Funció de la Demanda

La demanda és la quantitat d'un bé que estan disposats a adquirir els consumidors a un cert preu, tenint en compte els preus dels béns relacionats, la renda disponible i els gustos o les preferències.

Corba de la Demanda

La corba de la demanda d'un bé és la representació gràfica de la funció de la demanda, la qual mostra les diferents quantitats d'aquest bé que els compradors estan disposats a adquirir a cada preu.

La demanda té una relació amb el que volen els consumidors (demanda significa: disposició a comprar) (Compra: materialització de la demanda).

Llei de la demanda: És la relació inversa existent entre el preu d'un bé i la quantitat demandada.

Factors que Condicionen l'Oferta

L'oferta és la quantitat d'un bé que les empreses estan disposades a produir a un determinat preu de venda, tenint en compte els seus costos de producció (els quals depenen dels costos dels recursos productius i de la tecnologia emprada) i els objectius empresarials.

  • El preu del bé en qüestió (és el preu al qual estic disposat a vendre un producte al mercat; com més elevat sigui el preu, més quantitat podré produir)
  • El cost de producció (utilitzar al màxim els recursos)
  • Els objectius empresarials

Corba de l'Oferta

La corba de l'oferta d'un bé és la representació gràfica de la funció de l'oferta, la qual mostra les diferents quantitats d'aquest bé que les empreses estan disposades a produir a cada preu.

Punt d'Equilibri

El preu i la quantitat en què coincideixen els plans dels oferents i dels demandants s'anomenaran: Preu de l'equilibri (Pe) i Quantitat de l'equilibri (Qe).

L'equilibri de mercat és aquell punt en què coincideixen els plans dels consumidors i els de les empreses, de manera que l'intercanvi satisfà tots dos.

Excés d'Oferta i Demanda

L'equilibri de mercat es pot assolir a partir de dues maneres: Excés de demanda o Excés d'oferta.

Entradas relacionadas: