Les Menines de Velázquez: Anàlisi, Fitxa Tècnica i Significat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,58 KB
Fitxa Tècnica
- Títol: Les Menines
- Autor: Diego Rodríguez de Silva i Velázquez
- Cronologia: 1656
- Estil: Barroc
- Tècnica: Oli sobre tela
- Dimensions: 3,18 x 2,76 m
- Tema: Retrat de grup
- Localització: Museu Nacional del Prado (Madrid)
Context Històric
Espanya al segle XVII era una gran defensora de la Contrareforma Catòlica. El poder de l'Església era molt gran i tenia molta més força que a la dividida Itàlia. L'art s'utilitzava com a argument comunicatiu del poder catòlic.
Quan va néixer Velázquez, regnava Felip III. Quan va arribar a Madrid el 1622, va començar a treballar a la cort de Felip IV, per al qual no deixaria de pintar. Va començar pintant quadres costumistes a Sevilla, així com temes religiosos.
Anàlisi Formal
Color i Pinzellada
- Predomina el color sobre el dibuix.
- La paleta és clara, lluminosa, amb gran riquesa de colors i matisos. Hi trobem el blanc, negre, ocre i tons vermells.
- La pinzellada és llarga, fluida i visible, i es combina amb una de curta i precisa per perfilar els detalls.
Perspectiva i Textures
- Perspectiva aèria: Els contorns de les figures es difuminen, plasmant l'atmosfera que les separa.
- Velázquez reprodueix amb gran realisme textures molt diferents, com la duresa de la fusta o la rigidesa dels vestits.
Composició
L'escena s'estructura dins d'un espai cúbic que s'omple amb els personatges. Aquest espai ens mostra dues parets: la del fons, amb dos grans quadres a la part de dalt, i dues portes amb un mirall al mig.
Llum i Profunditat
La porta de la dreta és oberta i deixa entrar la llum, juntament amb una sèrie de finestres. A l'esquerra hi ha una gran tela, on només veiem una part i d'esquena. El sostre és pla i amb dues làmpades. Els jocs de llums i ombres creen il·lusions d'espai. El mirall i la porta són elements que donen molta profunditat a l'obra. Les línies de perspectiva convergeixen cap a la porta i la silueta del fons, que, en ser il·luminada, dona la sensació de més profunditat.
Disposició dels Personatges
Els personatges de primer pla estan disposats en dos grups:
- Primer grup: La nena petita al centre (la Infanta Margarida) i, als seus costats, dues noies més grans (les menines), una agenollada i l'altra iniciant una reverència. Totes tres estan ricament vestides.
- Segon grup: La nena macrocèfala (Mari Bárbola) i un nen amb un mastí al davant (Nicolasito Pertusato).
Al segon pla, una dona i un home mig amagats a la penombra. A l'esquerra, davant d'una gran tela, hi ha el pintor (Velázquez) que porta una creu de Sant Jaume al pit. A la paret del fons hi ha una porta oberta. Cal destacar l'important espai que s'obre entre els personatges del primer pla i els del fons.
Temàtica i Significat
Els contemporanis de Velázquez consideraven aquesta obra com un retrat de la infanta Margarida, filla del rei Felip IV i futura emperadriu d'Alemanya. No obstant això, l'obra és també un autoretrat del pintor i una reivindicació de la dignitat de l'art de la pintura.
Models i Influències
L'obra s'inspira en l'art pictòric del passat. Sovint és comparada amb El matrimoni Arnolfini (Jan van Eyck) per l'ús del mirall com a element compositiu i narratiu.