Memòria i Pensament: Funcionament i Distorsions

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,63 KB

El Pensament i els seus Processos

El pensament es compon de tres processos fonamentals:

  • Representacions mentals: Organitzen els estímuls o la informació per a què sigui significativa.
  • Procediments: S'utilitzen per a modificar i transformar la informació.
  • Actituds: Tendències a pensar, sentir i actuar d'una determinada manera.

Les unitats del pensament són:

  • Imatges: Representacions mentals d'objectes.
  • Paraules: Símbols que representen conceptes.
  • Conceptes: Representacions de fets o objectes amb atributs comuns.
  • Regles: Enunciats que relacionen unes propietats amb altres.

Pensament Crític i Creatiu

El pensament crític es caracteritza per la recerca de la veritat, la confiança en la racionalitat i la investigació, la llibertat, el rebuig del pensament màgic i la tolerància a la incertesa sense sentir-se insegur.

El pensament creatiu implica la capacitat de contemplar les coses amb una nova mirada, reconèixer problemes que altres no veuen i proporcionar solucions originals. Les característiques d'una persona creativa inclouen:

  • Sensibilitat per a detectar problemes.
  • Actitud oberta i fluïdesa d'idees.
  • Independència de judici.
  • Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Redefinició.

Les etapes del procés creatiu són:

  1. Preparació: Recopilar informació mitjançant lectures, observacions, etc.
  2. Incubació: Anàlisi i maduració de les idees rellevants.
  3. Il·luminació: Inspiració sobtada.
  4. Verificació: Comprovació de la idea per a veure si és original, pràctica i factible.

Resolució de Problemes

Mètodes per a la resolució de problemes:

  • Assaig i error.
  • Algorismes: Conjunt ordenat i finit d'operacions per a resoldre un problema.
  • Heurístics: Estratègies que porten a una solució.

Etapes en la resolució de problemes:

  1. Identificació del problema.
  2. Definició i representació.
  3. Exploració d'anàlisis alternatives.
  4. Actuar conforme a un pla.

La Memòria: Funcionament i Tipus

La memòria té tres etapes:

  1. Codificació: Transformació dels estímuls en una representació mental.
  2. Emmagatzemament: Retenció de les dades en la memòria per a la seva posterior utilització.
  3. Recuperació: Accés a la informació emmagatzemada.

Causes de l'Oblit

L'oblit pot ser causat per:

  • Lesió o degeneració cerebral.
  • Repressió (oblit motivat per informació pertorbadora).
  • Interferència (competència entre experiències).
  • Falta de processament.
  • Context inadequat (dificultat per a recuperar informació apresa en un ambient diferent).

Tipus de Memòria

Segons Richard Atkinson i Richard Shiffrin, hi ha tres sistemes de memòria:

Memòria Sensorial (MS)

Registra la informació de l'ambient extern durant un temps molt breu. Explora els trets físics dels estímuls. La seva capacitat és gran, però la durada de la informació depèn del sentit. Si la informació no es transfereix a la memòria a curt termini (MCT), decau ràpidament.

Memòria a Curt Termini (MCT)

Organitza i analitza la informació, interpretant les nostres experiències. La informació es codifica de forma visual, acústica i per signes semàntics. La capacitat d'emmagatzematge és limitada i els records es poden alterar fàcilment per noves experiències. La durada de la informació és breu, però si s'interpreta i organitza de forma lògica, es pot recordar més temps.

Memòria a Llarg Termini (MLT)

Conté els nostres coneixements del món físic, de la realitat social i cultural, els records autobiogràfics, el llenguatge i els conceptes. La informació està ben organitzada, és semàntica quan el material és verbal i visual quan són figures o gràfics. La MLT té una capacitat il·limitada, però això no garanteix la recuperació. És una estructura d'emmagatzematge permanent, però els continguts es poden mantenir durant minuts, anys o tota la vida.

Divisions de la MLT

  • Declarativa: Emmagatzema informació i coneixements de fets i esdeveniments.
  • Procedimental: Memòria sobre habilitats o destreses; emmagatzema el coneixement sobre com fer les coses.
  • Episòdica: Permet recordar dates, fets o episodis viscuts en un temps i lloc determinats.
  • Semàntica: Emmagatzema el coneixement del llenguatge i del món, independentment de les circumstàncies d'aprenentatge.
  • Implícita: Permet recordar coses sense adonar-nos.
  • Explícita: Aprenentatge sobre persones, llocs i esdeveniments que podem relatar verbalment.

Distorsions Cognitives i de la Memòria

Distorsions Cognitives

Les distorsions cognitives són creences irracionals o hàbits de pensament erronis i imprecisos que deformen els fets:

  1. Pensament dicotòmic: Percebre les coses com a blanques o negres, veritat o fals.
  2. Hipergeneralització: Convertir un fet o una experiència negativa en una llei general.
  3. Inferència arbitrària: Deduccions o conclusions incorrectes, com pensar que no agradem als altres o que les coses ens sortiran malament.
  4. Abstracció selectiva: Fixar-se en alguns detalls d'un succés i no en el context.
  5. Raonament emocional: Creure que les coses són com un les sent, regint les accions per les emocions i no pel pensament.
  6. "Hauries de": Deures flexibles que donen sentit a la vida, però alguns exigeixen coses impossibles.
  7. Personalització: Assumir culpes sense ser directament responsable dels fets.
  8. Magnificació o minimització: Augmentar la importància dels errors (magnificació) o disminuir les qualitats (minimització).
  9. Evasió de control: Creure que no es té control sobre la pròpia vida i que forces externes ens manipulen.

La reestructuració cognitiva consisteix a apreciar el que fem bé i saber viure amb els nostres defectes i limitacions.

Distorsions de la Memòria

Les distorsions de la memòria inclouen:

  • Temps.
  • Distracció.
  • Bloqueig.
  • Atribució errònia: Assignar un record a una font equivocada.
  • Suggestibilitat: Incorporar informació enganyosa.
  • Propensió: Influència dels coneixements i creences actuals en la forma de recordar el passat.
  • Persistència.

Alteracions de la Memòria

Les alteracions de la memòria, com l'amnèsia, poden ser:

  • Anterògrada: Incapacitat per a adquirir nova informació després d'una lesió.
  • Retrògrada: Incapacitat per a recordar esdeveniments previs a una lesió.
  • Psicògena: Incapacitat per a recordar esdeveniments previs a un trauma.
  • Funcionals.
  • Demència senil.

Entradas relacionadas: