La Memòria Humana: Conceptes, Tipus i Teories de l'Oblit
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,31 KB
La Memòria Humana: Conceptes i Tipus
La memòria humana és la facultat de retenir i recuperar la informació.
Perspectives sobre la Memòria
Visió Conductista de la Memòria
La memòria consisteix a establir relacions d'associació entre els elements percebuts.
Visió Cognitivista de la Memòria
La memòria és un procés actiu que arriba a construir els seus propis records a partir d'esquemes subjectius. Aquests records es basen en:
- Elements repetits successivament, organitzats segons criteris de jerarquia.
- Elements que hagin estat prèviament esquematitzats.
- La personalització subjectiva de l'aprenentatge.
- Elements associats a imatges visuals.
- Elements que provoquin més plaer i interès.
- Elements percebuts selectivament.
- Elements associats a regles.
Els Sistemes de Memòria
Memòria Sensorial: El Primer Filtre
La memòria sensorial és gairebé automàtica i permet registrar i explorar les característiques de la informació que arriba a nosaltres. Es manté durant un període molt breu (només un segon o dos); després, o es passa a la MCT o desapareix (exemple clar: la visió d'una pel·lícula).
Memòria a Curt Termini (MCT): La Memòria Operativa
La seva funció és respondre als problemes del nostre present immediat (memòria operativa). La relació entre MCT i MLT és bidireccional.
Memòria a Llarg Termini (MLT): Capacitat Il·limitada
La seva capacitat és il·limitada. Com més ben estructurada es trobi la informació, més fàcil serà la seva recuperació conscient.
Tipus de Memòria a Llarg Termini
Memòria Episòdica: Records Personals i Temporals
Guarda informació sobre fets concrets i els ordena temporalment. Guarda les vivències del subjecte en un ordre temporal, i tant els sentiments que afecten la persona com el context que l'envolta l'influeixen en aquest procés. La seva font d'informació és la percepció sensorial.
Memòria Semàntica: Coneixement Abstracte i Llenguatge
Guarda informació més abstracta relativa al llenguatge, les regles i les fórmules; l'ordena de manera conceptual. La seva font d'informació és la comprensió del coneixement.
Memòria Procedimental: Habilitats i Aprenentatge
És el conjunt d'habilitats que ens permeten fer coses com, per exemple, jugar a bàsquet o tocar el clarinet. S'adquireix a poc a poc i és el resultat de les experiències del condicionament instrumental. Inclou també, a més de les habilitats, certes reaccions emocionals davant d'algunes situacions.
Memòria Declarativa: Fets i Expressió Verbal
Recorda fets i pot expressar-se de forma verbal.
Teories de l'Oblit: Per Què Oblidem?
- Teoria del desús: L'empremta (o engrama) que l'aprenentatge deixa en el sistema nerviós s'esborra amb el pas del temps si no s'utilitza (conductisme).
- Teoria de la interferència: Els nous aprenentatges esborren els retinguts anteriorment (un cas significatiu i molest és quan fem comptes i algú ens demana alguna cosa).
- Teories motivacionals i emotives: La causa és la repressió; oblidem allò que ens és desagradable per combatre l'ansietat.