La Memòria Humana: Conceptes, Tipus i Teories de l'Oblit

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,31 KB

La Memòria Humana: Conceptes i Tipus

La memòria humana és la facultat de retenir i recuperar la informació.

Perspectives sobre la Memòria

Visió Conductista de la Memòria

La memòria consisteix a establir relacions d'associació entre els elements percebuts.

Visió Cognitivista de la Memòria

La memòria és un procés actiu que arriba a construir els seus propis records a partir d'esquemes subjectius. Aquests records es basen en:

  • Elements repetits successivament, organitzats segons criteris de jerarquia.
  • Elements que hagin estat prèviament esquematitzats.
  • La personalització subjectiva de l'aprenentatge.
  • Elements associats a imatges visuals.
  • Elements que provoquin més plaer i interès.
  • Elements percebuts selectivament.
  • Elements associats a regles.

Els Sistemes de Memòria

Memòria Sensorial: El Primer Filtre

La memòria sensorial és gairebé automàtica i permet registrar i explorar les característiques de la informació que arriba a nosaltres. Es manté durant un període molt breu (només un segon o dos); després, o es passa a la MCT o desapareix (exemple clar: la visió d'una pel·lícula).

Memòria a Curt Termini (MCT): La Memòria Operativa

La seva funció és respondre als problemes del nostre present immediat (memòria operativa). La relació entre MCT i MLT és bidireccional.

Memòria a Llarg Termini (MLT): Capacitat Il·limitada

La seva capacitat és il·limitada. Com més ben estructurada es trobi la informació, més fàcil serà la seva recuperació conscient.

Tipus de Memòria a Llarg Termini

Memòria Episòdica: Records Personals i Temporals

Guarda informació sobre fets concrets i els ordena temporalment. Guarda les vivències del subjecte en un ordre temporal, i tant els sentiments que afecten la persona com el context que l'envolta l'influeixen en aquest procés. La seva font d'informació és la percepció sensorial.

Memòria Semàntica: Coneixement Abstracte i Llenguatge

Guarda informació més abstracta relativa al llenguatge, les regles i les fórmules; l'ordena de manera conceptual. La seva font d'informació és la comprensió del coneixement.

Memòria Procedimental: Habilitats i Aprenentatge

És el conjunt d'habilitats que ens permeten fer coses com, per exemple, jugar a bàsquet o tocar el clarinet. S'adquireix a poc a poc i és el resultat de les experiències del condicionament instrumental. Inclou també, a més de les habilitats, certes reaccions emocionals davant d'algunes situacions.

Memòria Declarativa: Fets i Expressió Verbal

Recorda fets i pot expressar-se de forma verbal.

Teories de l'Oblit: Per Què Oblidem?

  1. Teoria del desús: L'empremta (o engrama) que l'aprenentatge deixa en el sistema nerviós s'esborra amb el pas del temps si no s'utilitza (conductisme).
  2. Teoria de la interferència: Els nous aprenentatges esborren els retinguts anteriorment (un cas significatiu i molest és quan fem comptes i algú ens demana alguna cosa).
  3. Teories motivacionals i emotives: La causa és la repressió; oblidem allò que ens és desagradable per combatre l'ansietat.

Entradas relacionadas: