Medios, Xornalismo e Literatura Galega: Un Percorrido Esencial (1936-1976)

Enviado por Chuletator online y clasificado en Español

Escrito el en español con un tamaño de 10,1 KB

Os Textos dos Medios de Comunicación

Os medios de comunicación son canles que transmiten información para que chegue a un público. As súas funcións principais son:

  • Opinar
  • Informar
  • Entreter

Medios Tradicionais

Os medios tradicionais inclúen:

  • Prensa

    Caracterízase pola palabra escrita, a imaxe fixa e os elementos de deseño.

  • Radio

    Emprega mensaxes sonoras, linguaxe oral e efectos de son.

  • Televisión

    Combina elementos visuais e sonoros.

Xornalismo Dixital

O xornalismo dixital utiliza internet para producir, difundir e transmitir contido. Combina características tradicionais con outras propias:

  • Variedade de formatos
  • Inmediatez
  • Hipertextos
  • Personalización
  • Interactividade
  • Documentación

A Linguaxe nos Medios de Comunicación

A linguaxe dos medios ten influencia na linguaxe oral e escrita, empregando un rexistro formal e normativo.

  • Claridade e Sinxeleza

    Estruturas sinxelas, vocabulario preciso, evítase a ambigüidade.

  • Brevidade e Concisión

    Para manter a atención do público. Construcións breves, unha idea por frase, parágrafos curtos.

  • Verbos de Acción

    Para darlle un carácter activo e dinámico, facilitando a lectura.

Xéneros Xornalísticos

Os xéneros xornalísticos clasifícanse en:

  • De Información

    Intención de contar os feitos de actualidade. Exemplos: noticia, reportaxe.

  • De Opinión

    Punto de vista e interpretación dos feitos. Exemplos: opinión/editorial, artigo de opinión.

  • Mixtos

    Exemplos: crónica, crítica.

Xéneros Xornalísticos Informativos: As 6 Ws

Responden ás preguntas fundamentais: Que? Como? Quen? Onde? Cando? Por que?

A Noticia

Relato breve e obxectivo sobre feitos de interese xeral. Estrutura:

  • Titular

    Enunciado breve e suxestivo, presenta o asunto central.

  • Entrada (Lead)

    Resume os datos fundamentais.

  • Corpo

    Texto amplo que narra os feitos con criterio de relevancia.

A Reportaxe

Texto amplo que desenvolve un tema de interese que non ten por que ser actual. Integra distintos tipos de narración (narración, descrición, exposición). A información está secuenciada para crear un relato atractivo para o lector. O autor desenvolve un estilo persoal.

Código Lingüístico

Claro, sinxelo, preciso, neutro, obxectivo, en 3ª persoa e sen termos valorativos. Utiliza recursos estilísticos no titular.

Código Non Verbal

Inclúe o grafismo.

  • Tipografía

    Para diferenciar partes e resaltar.

  • Elementos Ilustrativos

  • Composición das Páxinas e Distribución dos Textos

    Para xerarquizar a información.

Os Textos Publicitarios

Publicidade

Actividade que informa sobre un ben, produto ou idea para incitar ao consumo ou convencer.

Publicidade Comercial

Dá a coñecer produtos de consumo.

Propaganda

Persuade da validez dunha ideoloxía ou comportamento.

A Comunicación Publicitaria

Elementos:

  • Emisor

    Empresa ou organización.

  • Receptor

    Grupo con características determinadas (público obxectivo).

  • Mensaxe (Anuncio)

    Información básica dun produto ou idea.

Recursos:

  • Exaltación dos valores dun produto.
  • Promesa dun valor engadido.
  • Apelación aos sentimentos.
  • Manipulación do código lingüístico para chamar a atención.

Signos na Publicidade

  • Verbais

    Textos.

  • Paralingüísticos

    Elementos de deseño e tipográficos.

  • Icónicos

    Imaxes estáticas ou en movemento.

  • Sonoros

    En radio e televisión.

Linguaxe Publicitaria

Características:

  • Variedade

    Léxico variado, uso de todos os rexistros lingüísticos.

  • Brevidade e Concisión.
  • Innovación

    Creación de palabras (neoloxismos).

  • Orixinalidade

    Uso de recursos retóricos.

  • Ponderación

    Procesos de realce.

  • Capacidade Connotativa

    Palabras escollidas para evocar valores.


A Poesía Galega entre 1936 e 1976: Xeracións e Correntes

Esta etapa poética pode ser nomeada como:

  • Das Festas Minervais: Porque case todos e todas participaron nelas.
  • De 1950: Porque comezan a publicar nesa época.

Características Xerais

  • Viviron nunha sociedade pechada respecto da cultura, especialmente da galega.
  • Formaron parte da actividade galeguista na década dos 50.
  • Estiveron influenciados polos membros da editorial Galaxia.
  • Interesáronse por referentes europeos e teñen influencias do existencialismo (reflexión sobre o sentido da vida e o absurdo da existencia), a música (jazz e rock) e os movementos antisistema que crearon a contracultura dos 60.

Temas Recorrentes

  • Escola da Tebra

    Poesía intimista e existencialista, atormentada e pesimista.

  • Paisaxismo Renovador

    Reflexión ante unha natureza omnipresente e grandiosa.

  • Poesía Sociorrealista

    Corrente predominante, arte de denuncia con contido ideolóxico.

Uxío Novoneyra

Máximo expoñente do paisaxismo, tamén cultivou poesía social e narrativa. Naceu no Courel, paisaxe que marcou a súa vida e a súa obra.

Obras destacadas:

  • Os Eidos, Os Eidos 2: O ser humano identifícase coa natureza do Courel, uso de fonosimbolismos.

Manuel María

Comprometido coa cultura, a sociedade e a política. Cultivou todas as liñas temáticas.

Obras destacadas:

  • Muiñeiro de Brétemas (intimista)
  • Terra Chá (paisaxismo renovador)
  • Documentos de Poesía
  • Mar Maior (sociorrealista)

Xohana Torres

Poemas intimistas e reivindicación da muller e a paisaxe.

Obras destacadas:

  • Do Sulco (soidade, paso do tempo)
  • Estacións ao Mar
  • Tempo de Ría (visión simbólica da paisaxe e o mar)

Bernardo Graña

Existencialismo e intimismo da Escola da Tebra.

Obras destacadas:

  • Vivencia do amor. Denuncia contra o capitalismo deshumanizador. Compromiso político e ecolóxico. Se o Noso Amor e os Peixes.
  • Poesía vitalista, inspirada no mundo mariñeiro, compromiso político e ecolóxico. Profecía do Mar.

Xosé Luís Méndez Ferrín

Figura clave no ámbito literario e político. Foi presidente da RAG (2010-2013). Inicialmente da Escola da Tebra, despois sociorrealista.

Obra destacada:

  • Con Pólvora e Magnolias: Combina a poesía social con poesía de estética coidada e temas universais.


A Prosa Galega entre 1936 e 1976

Temas da Narrativa

  • Continuadora do Grupo Nós

    Centrada na evolución social da fidalguía. Narrativa culta e cosmopolita con didactismo e humor, como A Xente da Barreira de Calero.

  • Fantástica

    Reflicte un mundo idealista e ficticio, como a obra de Cunqueiro.

  • Realista

    Centrada nos costumes e paisaxes da Galicia rural (Ánxel Fole) ou de carácter social e situada en ambientes urbanos (Blanco Amor).

Álvaro Cunqueiro

Poeta vangardista antes da guerra, desenvolve unha importante obra narrativa en galego. Características:

  • Mestura do real e o marabilloso

    Personaxes míticos e realistas, feitos cotiáns e fantásticos, presentados con naturalidade.

  • Recursos da tradición oral

    Digresións, complicación da historia con voces e relatos secundarios, historias encaixadas, apelacións aos lectores.

  • Uso do humor e a ironía

    Humanizan as personaxes, xa que normalmente os usa cun ton lírico e nostálxico.

Novelas destacadas:

  • Merlín e Familia: Merlín vive en Galicia coa raíña Xenebra e axuda a solucionar os problemas da xente.
  • As Crónicas do Sochantre: Un sochantre é secuestrado por unha comitiva de defuntos e contan as aventuras da súa viaxe en carroza.
  • Se o Vello Sinbad Volvese ás Illas: Sinbad relata as súas memorias e soña con volver ao mar.

Libros de Relatos:

Recollen relatos breves que son vivas descricións de personaxes e da súa vida cotiá. Algúns teñen características sorprendentes ou fantásticas, e todos están relacionados coa cultura popular galega.

  • Escola de Menciñeiros (retratos de animais fantásticos)
  • Xente de Aquí e Acolá
  • Os Outros Feirantes

Ánxel Fole

Poeta antes da guerra e dramaturgo, desenvolve unha importante obra narrativa en galego. Características:

  • Influencia da narración oral tradicional

    Fórmulas de apertura, historias encaixadas, rexistro oral coloquial, personaxes que funcionan como auditorio.

  • Reflicte a realidade rural galega, especialmente a das montañas de Lugo.
  • Temas relacionados coas crenzas e a visión do mundo do campesiñado galego.

Obras destacadas:

  • Á Lus do Candil: Conxunto de contos ambientados no Courel. Un grupo de persoas, incomunicadas por unha nevada, contan historias nas que abunda o misterio e o sobrenatural.
  • Terra Brava: Un sobriño dun médico, na casa dun médico, atopa un cartafol con historias de intriga e misterio.
  • Contos da Néboa: Relatos similares aos das obras anteriores, pero en escenarios urbanos ou vilegos.

Entradas relacionadas: