Medios, Xornalismo e Literatura Galega: Un Percorrido Esencial (1936-1976)
Enviado por Chuletator online y clasificado en Español
Escrito el en español con un tamaño de 10,1 KB
Os Textos dos Medios de Comunicación
Os medios de comunicación son canles que transmiten información para que chegue a un público. As súas funcións principais son:
- Opinar
- Informar
- Entreter
Medios Tradicionais
Os medios tradicionais inclúen:
Prensa
Caracterízase pola palabra escrita, a imaxe fixa e os elementos de deseño.
Radio
Emprega mensaxes sonoras, linguaxe oral e efectos de son.
Televisión
Combina elementos visuais e sonoros.
Xornalismo Dixital
O xornalismo dixital utiliza internet para producir, difundir e transmitir contido. Combina características tradicionais con outras propias:
- Variedade de formatos
- Inmediatez
- Hipertextos
- Personalización
- Interactividade
- Documentación
A Linguaxe nos Medios de Comunicación
A linguaxe dos medios ten influencia na linguaxe oral e escrita, empregando un rexistro formal e normativo.
Claridade e Sinxeleza
Estruturas sinxelas, vocabulario preciso, evítase a ambigüidade.
Brevidade e Concisión
Para manter a atención do público. Construcións breves, unha idea por frase, parágrafos curtos.
Verbos de Acción
Para darlle un carácter activo e dinámico, facilitando a lectura.
Xéneros Xornalísticos
Os xéneros xornalísticos clasifícanse en:
De Información
Intención de contar os feitos de actualidade. Exemplos: noticia, reportaxe.
De Opinión
Punto de vista e interpretación dos feitos. Exemplos: opinión/editorial, artigo de opinión.
Mixtos
Exemplos: crónica, crítica.
Xéneros Xornalísticos Informativos: As 6 Ws
Responden ás preguntas fundamentais: Que? Como? Quen? Onde? Cando? Por que?
A Noticia
Relato breve e obxectivo sobre feitos de interese xeral. Estrutura:
Titular
Enunciado breve e suxestivo, presenta o asunto central.
Entrada (Lead)
Resume os datos fundamentais.
Corpo
Texto amplo que narra os feitos con criterio de relevancia.
A Reportaxe
Texto amplo que desenvolve un tema de interese que non ten por que ser actual. Integra distintos tipos de narración (narración, descrición, exposición). A información está secuenciada para crear un relato atractivo para o lector. O autor desenvolve un estilo persoal.
Código Lingüístico
Claro, sinxelo, preciso, neutro, obxectivo, en 3ª persoa e sen termos valorativos. Utiliza recursos estilísticos no titular.
Código Non Verbal
Inclúe o grafismo.
Tipografía
Para diferenciar partes e resaltar.
Elementos Ilustrativos
Composición das Páxinas e Distribución dos Textos
Para xerarquizar a información.
Os Textos Publicitarios
Publicidade
Actividade que informa sobre un ben, produto ou idea para incitar ao consumo ou convencer.
Publicidade Comercial
Dá a coñecer produtos de consumo.
Propaganda
Persuade da validez dunha ideoloxía ou comportamento.
A Comunicación Publicitaria
Elementos:
Emisor
Empresa ou organización.
Receptor
Grupo con características determinadas (público obxectivo).
Mensaxe (Anuncio)
Información básica dun produto ou idea.
Recursos:
- Exaltación dos valores dun produto.
- Promesa dun valor engadido.
- Apelación aos sentimentos.
- Manipulación do código lingüístico para chamar a atención.
Signos na Publicidade
Verbais
Textos.
Paralingüísticos
Elementos de deseño e tipográficos.
Icónicos
Imaxes estáticas ou en movemento.
Sonoros
En radio e televisión.
Linguaxe Publicitaria
Características:
Variedade
Léxico variado, uso de todos os rexistros lingüísticos.
- Brevidade e Concisión.
Innovación
Creación de palabras (neoloxismos).
Orixinalidade
Uso de recursos retóricos.
Ponderación
Procesos de realce.
Capacidade Connotativa
Palabras escollidas para evocar valores.
A Poesía Galega entre 1936 e 1976: Xeracións e Correntes
Esta etapa poética pode ser nomeada como:
- Das Festas Minervais: Porque case todos e todas participaron nelas.
- De 1950: Porque comezan a publicar nesa época.
Características Xerais
- Viviron nunha sociedade pechada respecto da cultura, especialmente da galega.
- Formaron parte da actividade galeguista na década dos 50.
- Estiveron influenciados polos membros da editorial Galaxia.
- Interesáronse por referentes europeos e teñen influencias do existencialismo (reflexión sobre o sentido da vida e o absurdo da existencia), a música (jazz e rock) e os movementos antisistema que crearon a contracultura dos 60.
Temas Recorrentes
Escola da Tebra
Poesía intimista e existencialista, atormentada e pesimista.
Paisaxismo Renovador
Reflexión ante unha natureza omnipresente e grandiosa.
Poesía Sociorrealista
Corrente predominante, arte de denuncia con contido ideolóxico.
Uxío Novoneyra
Máximo expoñente do paisaxismo, tamén cultivou poesía social e narrativa. Naceu no Courel, paisaxe que marcou a súa vida e a súa obra.
Obras destacadas:
- Os Eidos, Os Eidos 2: O ser humano identifícase coa natureza do Courel, uso de fonosimbolismos.
Manuel María
Comprometido coa cultura, a sociedade e a política. Cultivou todas as liñas temáticas.
Obras destacadas:
- Muiñeiro de Brétemas (intimista)
- Terra Chá (paisaxismo renovador)
- Documentos de Poesía
- Mar Maior (sociorrealista)
Xohana Torres
Poemas intimistas e reivindicación da muller e a paisaxe.
Obras destacadas:
- Do Sulco (soidade, paso do tempo)
- Estacións ao Mar
- Tempo de Ría (visión simbólica da paisaxe e o mar)
Bernardo Graña
Existencialismo e intimismo da Escola da Tebra.
Obras destacadas:
- Vivencia do amor. Denuncia contra o capitalismo deshumanizador. Compromiso político e ecolóxico. Se o Noso Amor e os Peixes.
- Poesía vitalista, inspirada no mundo mariñeiro, compromiso político e ecolóxico. Profecía do Mar.
Xosé Luís Méndez Ferrín
Figura clave no ámbito literario e político. Foi presidente da RAG (2010-2013). Inicialmente da Escola da Tebra, despois sociorrealista.
Obra destacada:
- Con Pólvora e Magnolias: Combina a poesía social con poesía de estética coidada e temas universais.
A Prosa Galega entre 1936 e 1976
Temas da Narrativa
Continuadora do Grupo Nós
Centrada na evolución social da fidalguía. Narrativa culta e cosmopolita con didactismo e humor, como A Xente da Barreira de Calero.
Fantástica
Reflicte un mundo idealista e ficticio, como a obra de Cunqueiro.
Realista
Centrada nos costumes e paisaxes da Galicia rural (Ánxel Fole) ou de carácter social e situada en ambientes urbanos (Blanco Amor).
Álvaro Cunqueiro
Poeta vangardista antes da guerra, desenvolve unha importante obra narrativa en galego. Características:
Mestura do real e o marabilloso
Personaxes míticos e realistas, feitos cotiáns e fantásticos, presentados con naturalidade.
Recursos da tradición oral
Digresións, complicación da historia con voces e relatos secundarios, historias encaixadas, apelacións aos lectores.
Uso do humor e a ironía
Humanizan as personaxes, xa que normalmente os usa cun ton lírico e nostálxico.
Novelas destacadas:
- Merlín e Familia: Merlín vive en Galicia coa raíña Xenebra e axuda a solucionar os problemas da xente.
- As Crónicas do Sochantre: Un sochantre é secuestrado por unha comitiva de defuntos e contan as aventuras da súa viaxe en carroza.
- Se o Vello Sinbad Volvese ás Illas: Sinbad relata as súas memorias e soña con volver ao mar.
Libros de Relatos:
Recollen relatos breves que son vivas descricións de personaxes e da súa vida cotiá. Algúns teñen características sorprendentes ou fantásticas, e todos están relacionados coa cultura popular galega.
- Escola de Menciñeiros (retratos de animais fantásticos)
- Xente de Aquí e Acolá
- Os Outros Feirantes
Ánxel Fole
Poeta antes da guerra e dramaturgo, desenvolve unha importante obra narrativa en galego. Características:
Influencia da narración oral tradicional
Fórmulas de apertura, historias encaixadas, rexistro oral coloquial, personaxes que funcionan como auditorio.
- Reflicte a realidade rural galega, especialmente a das montañas de Lugo.
- Temas relacionados coas crenzas e a visión do mundo do campesiñado galego.
Obras destacadas:
- Á Lus do Candil: Conxunto de contos ambientados no Courel. Un grupo de persoas, incomunicadas por unha nevada, contan historias nas que abunda o misterio e o sobrenatural.
- Terra Brava: Un sobriño dun médico, na casa dun médico, atopa un cartafol con historias de intriga e misterio.
- Contos da Néboa: Relatos similares aos das obras anteriores, pero en escenarios urbanos ou vilegos.