Mediació i Resolució de Conflictes: Guia Pràctica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,34 KB

Comprensió del Conflicte

El conflicte és un fet natural de la vida. No és ni positiu ni negatiu, depèn de la resposta que hi donem. Tenim un punt de vista subjectiu i podem actuar de diverses maneres. Les respostes als conflictes poden ser destructives, violentes... El conflicte pot ser una oportunitat per a la transformació personal i de l'entorn: genera aprenentatges, introdueix innovacions i propicia la pau.

Comunicació Oberta

És impossible no comunicar. Una comunicació deficient pot ser font de conflictes. Existeix la comunicació digital i l'analògica. La manera de comunicar defineix les relacions amb els altres. Habilitats com l'empatia, l'escolta activa i l'assertivitat afavoreixen una comunicació afectiva. L'interès sincer pels altres genera un clima de confiança.

Expressió d'Emocions i Sentiments

"Ser" és més important que "tenir". Sentiments com la ràbia, la impotència o la frustració depenen de nosaltres. Per millorar la nostra manera de ser podem potenciar les nostres qualitats i gestionar els punts febles.

Habilitats de Pensament per Empatitzar

Tenir diferents punts de vista per veure els conflictes. Canviar la perspectiva ajuda a comprendre millor la situació. Reflexionar abans de decidir ens prepara, anticipant les conseqüències i prevenint resultats no desitjats. Desenvolupar accions creatives permet trencar esquemes per arribar al consens. Els mediadors ajuden a resoldre el conflicte.

Participació Activa

Comprometre's en la co-construcció i el respecte de les normes de convivència. Celebrar i compartir els èxits, acceptar i reparar els errors. Mostrar interès per allò que ens envolta. Veure els conflictes de forma civilitzada. No deixar passar el conflicte.

Convivència Pacífica

Aprendre a viure junts és essencial per al desenvolupament personal i la cohesió social. Els prejudicis porten a l'exclusió de persones, empobrint el grup i generant conflictes. La convivència pacífica afavoreix un millor clima de treball. Preparar-se per afrontar conflictes és preparar-se per a la vida.

Procés de Mediació

El mediador s'interessa sense posicionar-se i mantenint la confidencialitat. El procés de mediació es basa en una orientació positiva del conflicte, en la confiança en les persones i en actituds de diàleg i consens.

Mediació 3-6 anys

Objectius

  • Comunicar-se entre ells obertament.
  • Comprendre els seus sentiments, capacitats i fortaleses.
  • Compartir els seus sentiments i ser conscients de les seves qualitats.
  • Confiar en les seves pròpies habilitats.
  • Pensar creativament sobre els problemes i la seva prevenció i solució.

Etapes

  • P3: Descoberta (Coneixement i acceptació de si mateix i dels altres).
  • P4: Observació (Participació, cooperació i respecte mutu).
  • P5: Exploració (Presa de decisions i responsabilitat compartida).

Dinàmiques i Activitats

  • 3 anys (P3): La persona (jo).
  • 4 anys (P4): La persona (els companys/es).
  • 5 anys (P5): La persona (els adults).

Fem les Paus

Conèixer, experimentar, reflexionar i crear.

Entradas relacionadas: