Mediació Literària: Claus per a Fomentar la Lectura
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,51 KB
Sobre la Mediació Literària (Roser Ros)
Què és la Mediació Literària?
La mediació literària és l'acció o accions que, generades de manera espontània o organitzada, posen en contacte els individus amb la literatura (de l'oral a la visual, escrita o en imatges). La mediació literària és una situació comunicativa en què intervenen missatges, canals, codis, emissors i receptors. Mitjançant la mediació literària ajudem a desenvolupar el gust per la llengua i la literatura, ens introduïm en el vastíssim món cultural. L'acció d'aquesta intermediació pot apropar al públic l'assaboriment literari, els diferents gèneres i estils, augmentant la sensibilitat de l'individu, del grup, fins a fer-los avinent que la cultura és tan necessària com l'aire que es respira. Sigui quina sigui la durada de la mediació literària, llarga i persistent, o curta i d'impacte, el seu efecte sempre és positiu si es fa amb seny i coneixement.
Tipus de Mediadors Literaris
Hi ha, com sabem, diferents menes de mediadors literaris:
- A casa: la família possibilita (conscientment o no) el primer contacte amb la literatura i la llengua. Cal fer conscients els membres adults del nucli familiar de la importància de la seva tasca.
- A l'escola: els mestres (especialment a l'aula) malden per fer que l'infant es converteixi en un coneixedor de la literatura en els seus aspectes més diversos.
És important que els mediadors literaris coneguin la seva matèria i les eines necessàries per acostar-la de manera innovadora i amb una mirada renovadora. Els mediadors literaris han d'ésser ben formats i tenir un bon coneixement del que duen entre mans, que en definitiva no és altra cosa que llengua, literatura, sense oblidar la cultura que l'ha feta possible.
Els 6 Eixos Primordials de la Mediació Literària
- Escoltar: Una de les primeres vivències literàries que experimentem la major part de les persones és haver crescut escoltant.
- Mirar: Mirem cap a endins quan imaginem allò que escoltem i llegim.
- Parlar: Si no escoltéssim no parlaríem i, encara menys, no sabríem fer ús del llenguatge articulat que ens caracteritza com a humans.
- Tocar: Tenint en compte que bona part de la literatura que consumim reposa damunt d'un suport que anomenem principalment llibre o tauleta.
- Llegir: Quan llegim reconeixem, identifiquem i imaginem en col·laboració amb les orelles i els ulls, a més de tots els altres sentits.
- Escriure: Escriure, com dibuixar, és deixar empremta damunt d'algun suport de manera més o menys permanent.
- Crear: És la suma, el resultat dels verbs descrits més amunt, demostrant la seva existència.
Objectius de la Mediació Literària
Així doncs, cal que els diferents mediadors literaris en el camp de la literatura infantil i juvenil estiguin avesats a llegir, discutir, reflexionar… i que sàpiguen comunicar-se amb altres llenguatges expressius per arribar a adquirir:
- Saber i reflexió literària
- Eines corporals
- Creació artística
- Cultura digital i literatura
Des de l'escola cal estar disposats a fer-ne una eina que sigui font de saber, de gaudi de la llengua i de la cultura a través del seu vessant artístic.
Escriure és Participar en una Societat Alfabetitzada
Reflexions d'Anna Camps
- Crear un entorn que integri l'escriptura en les activitats habituals a l'escola: Hi ha escoles on els alumnes escolten i callen, resolen exercicis del llibre de text o escriuen dictats. Podem veure com existeix una poca diversitat de gèneres discursius.
- Parlar per escriure: Escriure implica parlar, de vegades molt, sobre el que s'escriu. És bo que els alumnes, a l'hora d'escriure algun text, no tinguin simplement un sol lector.
- Llegir per escriure, escriure per llegir: L'escriptura com a diàleg entre textos. Quan algú escriu, és important saber que en el seu cap tindrà les possibles reaccions que els hi pot provocar als lectors quan ho llegeixin. Aprendre a escriure no es basa simplement en la gramàtica i l'ortografia, sinó que engloba una gran diversitat de situacions.
Conclusió: Escriure és participar en la comunicació verbal humana en una societat.